• Anonym (L)

Hur gör man egentligen med "stökiga" barn på förskolan?

Arbetar på en förskola med ganska många barn som har någon form av ilska, empatilöshet och barn som behöver mycket uppmärksamhet av olika slag.
    Vi kan ta ett exempel: Helt oprovocerat blir Kalle arg han springer omkring välter stolar slår på det barn som står i vägen kastar saker. När vi har fått tag på honom måste man hålla i honom så att han inte fortsätter slå andra barn, men han sparkar, slåss, nyps och spottar på den personalen som då håller i honom. Kalle är sex år. Detta har pågått ett tag föräldrar och psykolog är förstås inkopplad. Men svårt för oss att handskas med eftersom de andra barnen behöver ju också sitt. Och utbrotten kommer flera gånger under en dag.
    Finns här någon med bra råd och någon med detta som erfarenhet?

• Svar på tråden Hur gör man egentligen med "stökiga" barn på förskolan?
  • Sisisisi

Får ni inte råd av specialpedagogen som jag antar att ni kopplat in?!

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Maskerad

Skulle ge dem en örfil var. Då håller de käften

• Coruscant

För "sånt" har vi sökt - och fått - resurspengar att anställa ytterligare en pedagog som ägnar sig helt åt det barnet.

Annars låter det fel att ni håller fast barnet, det känns som ni använder våld och lär ut att våld är korrekt - har ni prövat med ett vänligt och milt bemötande? Kan ni se den utlösande faktorn och vara förutseende och förebygga vissa situationer?

• missan75
    Anonym (L) skrev 2014-05-10 17:46:29 följande:

Arbetar på en förskola med ganska många barn som har någon form av ilska, empatilöshet och barn som behöver mycket uppmärksamhet av olika slag.
    Vi kan ta ett exempel: Helt oprovocerat blir Kalle arg han springer omkring välter stolar slår på det barn som står i vägen kastar saker. När vi har fått tag på honom måste man hålla i honom så att han inte fortsätter slå andra barn, men han sparkar, slåss, nyps och spottar på den personalen som då håller i honom. Kalle är sex år. Detta har pågått ett tag föräldrar och psykolog är förstås inkopplad. Men svårt för oss att handskas med eftersom de andra barnen behöver ju också sitt. Och utbrotten kommer flera gånger under en dag.
    Finns här någon med bra råd och någon med detta som erfarenhet?

Klart att Kalle provoceras av något, men ni vet inte vad det är.

Läs psykologen Ross Greenes böcker om explosiva barn. Väldigt nyttig läsning för de som jobbar med barn som är utåtagerande/explosiva.
  • Anonym (Som of a cunt)

En gång när jag började ny som anställd på ett dagis fanns det en jävligt jobbig unge. Då kallade jag honom son of a bitch och son of a cunt. Olyckligtvis förstod denna unge detta då han hade engelska som modersmål hemma. Ja fick sparken.

• Anonym (korsning)

Har barnen talsvårigheter och finns det de som lyssnar och pratar med barnen??
    En promenad i skogen.. Överenergi?? Fel mat som ger hyperaktivitet.

• Malima

Som du beskriver det ser jag ett långsiktigt arbete framför mig. Börja med att observera barnet- kan ni hitta mönster i när han blir sådär arg? Det kanske finns mönster som inte är så uppenbara! En viss tid på dagen, dagar när lämningen gått till på ett visst sätt,övergångar osv. Om ni hittar ett mönster kan ni förebygga situationerna.

Även om ni inte hittar mönster och kan förebygga så håll er lugna, avled så gott det går. Han VET säkert att han gör fel, men vet inte hur han ska göra istället så han behöver mkt stöd och hjälp att göra rätt!! Uppmuntra positivt beteende!

Även om det känns orättvist mot de andra eftersom de andra också behöver sitt kan det ibland vara bättre att tillåta sig att lägga fokus på honom. Antingen att han håller sig lugn med er hjälp och de andra barnen har en vuxen mindre eller att han får sina raseriutbrott och de andra barnen drabbas av hans ilska.

För att man själv ska mäkta med kan det vara bra att prata om/skriva ner hur startläget är, och utvärdera allteftersom, och unna sig att se även de SMÅ stegen i rätt riktning.

Vad säger psykologen?

• Coruscant

Håller med "Flygfotografen" - hur kan ni veta det?? Om ni ser på barnen som extra känsliga för tex. orättvisa så tre sig problemet annorlunda. Och ni borde jobba på en verksamhet kring dessa barn - vad behöver dem? Och hur skulle verksamheten se ut för att passa dem bäst?

Är ni tjatiga pedagoger som alltid säger åt barnen art städa (och avbryta sin lek), eller kräver orättvisor - städa efter andra, alltid ger vissa skulden utan att ha sett hela situationen etc. Har ni filmat er själva och försökt fånga upp eran egen roll som pedagoger. Har ni gett vissa barn vissa roller - som de inte kan komma ur?!

Finns mycket jag går igång på i mina tankar - och blir förvånad över att ni ser problemet med ett visst barn. Och verkar ha glömt miljöns påverkan.

• Anonym (H)
    Anonym (Som of a cunt) skrev 2014-05-10 18:01:39 följande:
    En gång när jag började ny som anställd på ett dagis fanns det en jävligt jobbig unge. Då kallade jag honom son of a bitch och son of a cunt. Olyckligtvis förstod denna unge detta då han hade engelska som modersmål hemma. Ja fick sparken.

Vad bra. Hoppas du jobbar som skogshuggare ensam i skogen eller nåt.
Svar på tråden Hur gör man egentligen med "stökiga" barn på förskolan?