• Äldre 10 May 18:08
    3758 visningar
    29 svar
    29
    3758

    Någon som bor i Söderort (Stockholm) och vill träffas?

    Hej. 
    Jag är en föräldraledig mamma som är hemma med en son på snart 7 månader. Jag bor i Söderort, närmare bestämt Älvsjö. Jag är 29 år gammal, och är hemma med mitt första barn.

    Jag och min man flyttade hit i samband med vår sons födelse och jag har inga föräldralediga vänner i närheten att umgås med i veckorna. Har varit med i BVC´s mammagrupp och går på öppna förskolan med sonen, men känner att det blir svårt att hitta likasinnade i dessa sammanhang. De flesta jag träffar lever "traditionellt" och följer BVC´s alla råd kring föräldraskap slaviskt, så jag har aldrig särskilt mycket gemensamt med dessa föräldrar vilket känns tråkigt. Vi kan aldrig diskutera saker kring barnen, eftersom jag och min man alltid är så annorlunda i våra val. Vi samsover alla tre, bär i sjal, äter Lchf (dock ej strikt för sonen), kör på BLW (Babyled Weaning) dvs plockmat direkt istället för pureer, tänker långtidsamma i minst 2 år om allting fungerar bra, vill vänta med förskola till ca 3 års ålder mm.   

    Man behöver ju absolut inte tycka lika i allt kring barn och föräldraskap, tvärtom är det ju kul att kunna diskutera fram och tillbaka och ta inspiration av varandra, men det vore trevligt att slippa känna sig som ett totalt UFO.. vilket jag gör då jag försöker prata med mammorna i mammagruppen eller på öppna förskolan, trots en ödmjuk framtoning. 

    Finns det någon annan förälder som är hemma om dagarna som känner igen sig, och som skulle vilja träffas? 

    /Hultan

  • Svar på tråden Någon som bor i Söderort (Stockholm) och vill träffas?
  • Äldre 10 May 22:02
    #1

    Jag ska jobba ett par veckor till bara sen skall jag gå på mamma ledighet.. Jag har en 3 årig dotter och så föda min andra dotter till hösten. Bor i Bandhagen så de är inte alls långt ifrån dig :)

  • Äldre 11 May 07:46
    #2
    FruOMor skrev 2014-05-10 22:02:15 följande:
    Jag ska jobba ett par veckor till bara sen skall jag gå på mamma ledighet.. Jag har en 3 årig dotter och så föda min andra dotter till hösten. Bor i Bandhagen så de är inte alls långt ifrån dig :)



    Hej!

    Känner du igen dig i det jag skriver, i så fall på vilket vis? Nu blir jag nyfiken. Kul att du bor så nära.
  • Äldre 11 May 10:24
    #3

    Ja kanske till viss del!
    Jag tyckte jag ammade min dotter länge, hon var 14 månader när jag slutade och skulle aldrig kunna amma mina barn tills dem är 2 så de är väl lite av den ända saken som skiljer oss åt men jag kör mitt rejs, har aldrig egentligen lyssnat slaviskt på någon när de kommit till mina barn utan jag känner den bäst så jag vet vad som skall göras i olika situationer..
    Jag har heller aldrig varit på föräldrautbildning eller nån öppna förskola för ja tycker alla mammor där är så himlans mesiga men de kanske bara va där jag bodde vad vet jag!?
    Min dotter har alltid fått äta själv, mosad slät barnmat med fingrar händer och sked lika som hon fått tugga på en stor bit broccoli så jag är inte så himlans petig bör det kommer till alla regler som bör följas och inte..

  • Äldre 11 May 14:51
    #4
    FruOMor skrev 2014-05-11 10:24:56 följande:
    Ja kanske till viss del!

    Jag tyckte jag ammade min dotter länge, hon var 14 månader när jag slutade och skulle aldrig kunna amma mina barn tills dem är 2 så de är väl lite av den ända saken som skiljer oss åt men jag kör mitt rejs, har aldrig egentligen lyssnat slaviskt på någon när de kommit till mina barn utan jag känner den bäst så jag vet vad som skall göras i olika situationer..

    Jag har heller aldrig varit på föräldrautbildning eller nån öppna förskola för ja tycker alla mammor där är så himlans mesiga men de kanske bara va där jag bodde vad vet jag!?

    Min dotter har alltid fått äta själv, mosad slät barnmat med fingrar händer och sked lika som hon fått tugga på en stor bit broccoli så jag är inte så himlans petig bör det kommer till alla regler som bör följas och inte..



    Vad menar du när du säger att dom var mesiga med sina barn?
  • Äldre 13 May 20:17
    #5

    Hej
    Här kommer en till :)
    Är hemma med mitt 3:e barn som nu är 6 månader.
    Har precis börjat med mat till min lilla och det går verkligen dåligt:(
    Hultan: har du några bra blw-tips?
    Bor nära Årstaberg och det är ju nära Älvsjö :)

  • Äldre 14 May 22:06
    #6
    Sessan03 skrev 2014-05-13 20:17:29 följande:
    Hej

    Här kommer en till :)

    Är hemma med mitt 3:e barn som nu är 6 månader.

    Har precis börjat med mat till min lilla och det går verkligen dåligt:(

    Hultan: har du några bra blw-tips?

    Bor nära Årstaberg och det är ju nära Älvsjö :)



    Hej , åh vad roligt.

    Bästa BLW tipset är väl: stressa inte. Själva iden är ju att barnet ska bestämma takten själv, precis som med amningen.
  • Äldre 6 Jun 20:40
    #7

    Hej Hultan! Här en till Älvsjöbo, med 2-åring. Vore kul att ses. Vi verkar ha liknande intressen. Har också använt sjal, bara glasnappflaska, bara ekomat och köper ökotex el beg kläder på Tradera. Bara träleksaker. Inboxa så kan vi snacka mer!

  • pmb
    Äldre 15 Jun 22:50
    #8

    Får man vara med här? Bor i Tullinge nu, flyttade hit från Älvsjö i början på året. Väntar nu andra barnet, sonen kommer vara 2 år o 3 månader när bebis är beräknad i augusti.

    Samsover, ammade relativt länge (slutade med nattamningen för ett halvår sen), försökte oss på blw men det fick bli med modifikation eftersom sonen inte gillar att kladda med maten. Hade gärna låtit sonen vara hemma längre, känner inte riktigt att dagis är nåt nödvändigt, men vi måste jobba för att ha råd att bo. Har dock gått ner i tid o i höst kommer han inte behöva gå så länge eftersom jag är fl då.

    Jag uppskattade öppna förskolan i Älvsjö, även om många föräldrar är av en annan uppfattning i många frågor så var det trevlig personal och det var skönt att ha nånstans att gå, orkade inte bara sitta hemma... O apropå råd, både från BVC o andra föräldrar, så kan man ju alltid välja att lyssna men inte ta åt sig. Jag kan ju bara välja hur jag själv ska leva, inte vad andra ska göra för val.

    Jag ses gärna, har inte långt kvar till semester nu o då finns mycket tid ju Lekparken uppe i Solbergaskogen är uppskattad, o den är väl ganska renoverad nu? Inte varit där på länge men dom började ju rusta upp den förra året.

  • Äldre 21 Jul 23:53
    #9

    Hej, här är en till som gärna ses :) bor i Haninge. Mitt barn är 2,5 månad. Är ni fortfarande intresserade av träffar? :)

  • Äldre 21 Jul 23:58
    #10

    Jag är väldigt inne på AP och försöker praktisera efter bästa förmåga men känner att det skulle vara värdefullt att utbyta erfarenheter med andra som också tycker att det är det rätta :)

Svar på tråden Någon som bor i Söderort (Stockholm) och vill träffas?