• K Y S S

ska Psykiskt sjuka få äga starka hundraser?

hej,
    som alla vet har olika hundar olika förutsättningar för hur mkt skada de kan göra vid överfall på människor o djur,
    en jack russel eller chiwauwa kan knappast slita halsen eller lemlesta en människa,
    de flesta i samhället håller med om att vem som helst exempelvis inte bör äga en rottweiler som kräver mkt av ägaren,
    så nu vill ja att vi ska diskutera hur personer med psykisk sjukdom eller sviktande psykisk hälsa passar som ägare till en vakt, kamp eller stor hundras,
    bör vi inte införa lagar på att ägarna ska registrera sig samt att folk med diagnoser o annat inte ska få tillstånd att äga en hund som har resurser att förvandlas till vapen,

för en 25årig Achmed från Rosengård med ordnad livsförhållande blir i de flesta fallen nekad av de seriösa uppfödarna att köpa en renrasig Amstaff,
    sen ringer 19åriga söta Sara som har dolt sin psykiska sjukdom samt har missbruksproblem upp uppfödaren och får då hunden utan hinder, sen efter några månader blir hunden livsfarlig då den vanvårdats.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ska Psykiskt sjuka få äga starka hundraser?
  • RainbowVomit

En med psykisk diagnos har lika stor rätt att skaffa hund som alla andra! Många som har de sköter de bra! Har en kompis med de och hennes hund är världens snällaste! Sluta diskriminera bara för att några kanske inte tar hand om rätt! Och folk utan diagnoser kan va värre så isf borde ingen få ha hund om du ska tänka så!

• Mithra

Definiera psykiskt sjuka? Jag har Borderline Personlighetsstörning, panikångest och socialfobi. Ska jag få ha en "stark" hundras eller ej? Vad är en stark hundras? Cool

• K Y S S
    RainbowVomit skrev 2014-05-10 23:46:03 följande:
    En med psykisk diagnos har lika stor rätt att skaffa hund som alla andra! Många som har de sköter de bra! Har en kompis med de och hennes hund är världens snällaste! Sluta diskriminera bara för att några kanske inte tar hand om rätt! Och folk utan diagnoser kan va värre så isf borde ingen få ha hund om du ska tänka så!

jag pratar inte om alla hundar, en me diagnos skulle gärna få äga jack russel eller tax eller mellan pudel,
    men ja tkr det e opassande med att dom ska äga resurs starka hundar som kräver mkt av ägaren.
  • RainbowVomit
    K Y S S skrev 2014-05-10 23:48:26 följande:

jag pratar inte om alla hundar, en me diagnos skulle gärna få äga jack russel eller tax eller mellan pudel,
    men ja tkr det e opassande med att dom ska äga resurs starka hundar som kräver mkt av ägaren.
    Varför? Vissa som har de kanske behöver en sån hund att ta hand om för att slippa må skit! Min kompis har en stor hund som tar tid! Och alla är inte bra ägare så dom borde kolla folk innan dom säljer men man kan inte döma på grund av diagnoser
  • Mithra

Kanske ska säga att jag har både schäfer och chihuahua. Hör och häpna, schäfern tränas i lydnad, spår och skydd (Ja, hon biter på kommando, men bara på en figurant med skyddsärm).

Justeja, jag har två barn också. En sambo. Och en hel del andra djur. Ingen blir vanvårdad.

• K Y S S
    Mithra skrev 2014-05-10 23:47:03 följande:
    Definiera psykiskt sjuka? Jag har Borderline Personlighetsstörning, panikångest och socialfobi. Ska jag få ha en "stark" hundras eller ej? Vad är en stark hundras? Cool

schäfer, rottweiler, amstaff. kan du tillgodo se deras behov dagligen i 10 år?
    social fobi o risk för panikångest så du tappar kopplet o hunden tror den personen som e närmast dig gjort dig illa kan resultera i livsfara,

förlåt inte menad som personligen du men du frågade.

varför skulle du inte kunna tänka dig en mellan pudel ifall du vill ha en någorlunda stor hund
  • K Y S S
    Mithra skrev 2014-05-10 23:51:34 följande:
    Kanske ska säga att jag har både schäfer och chihuahua. Hör och häpna, schäfern tränas i lydnad, spår och skydd (Ja, hon biter på kommando, men bara på en figurant med skyddsärm).

Justeja, jag har två barn också. En sambo. Och en hel del andra djur. Ingen blir vanvårdad.

används hunden i arbete ex väktarhund eller polishund? vad har du för nytta av o träna hunden i att bitas?
    känner du det e konstruktiv träning?
  • Mithra

Jag är rädd för pudlar, litar inte på dom.

Utan mina hundar, och framför allt utan min schäfer så är jag inte tillräckligt sysselsatt.

Farlig? Nä, inte det minsta. Lydig? Ja, mycket.
    Och ja, jag kan ge henne det hon behöver hela hennes liv.

• Mithra
    K Y S S skrev 2014-05-10 23:54:37 följande:

används hunden i arbete ex väktarhund eller polishund? vad har du för nytta av o träna hunden i att bitas?
    känner du det e konstruktiv träning?
    Vi tränar för att tävla IPO, där skyddarbete är en del av sporten.
  • K Y S S
    Mithra skrev 2014-05-10 23:55:28 följande:
    Vi tränar för att tävla IPO, där skyddarbete är en del av sporten.

så du tränar i en form av kampsport för hundar, aja de e ditt val, har du munkorg när du vistas bland allmänheten på hunden,

väldigt vacker hund för övrigt, dock personligen tkr ja inte om den typen av bilder och känner samtidigt obehag över att du visar bild på dig själv så här öppet,
Svar på tråden ska Psykiskt sjuka få äga starka hundraser?