• Anonym (fundersam)

Ont i vaden samt känselbortfall

Hej! Jag har i ett par månader haft nedsatt känsel i huden på utsidan av ena vaden. Känns som att man har bedövat halva vaden. Jag kan nypa hårt och det känns minimalt bara.
    Dem senaste dagarna har jag även börjat få ont på samma ställe, det gör ont främst vid belastning och inte så mycket vid vila. Stå på tå är att glömma, trappor är smärtsamma etc.
    Är det någon som har nån ide om vad detta kan vara? Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Ont i vaden samt känselbortfall
  • meliiii

Jag skulle uppsöka en akutmottagning direkt. Det kan vara en DVT (djup ventrombos), dvs en blodpropp i benet. Om denna lossnar kan den färdas med blodbanan och t.ex. fastna i lungorna, det kan vara mycket farligt!! Man kan alltid ringa vårdupplysningen på nr 1177 och prata med dem också men jag skulle som sagt söka vård direkt.

Lycka till.

• Anonym (fundersam)
    meliiii skrev 2014-05-11 07:52:34 följande:
    Jag skulle uppsöka en akutmottagning direkt. Det kan vara en DVT (djup ventrombos), dvs en blodpropp i benet. Om denna lossnar kan den färdas med blodbanan och t.ex. fastna i lungorna, det kan vara mycket farligt!! Man kan alltid ringa vårdupplysningen på nr 1177 och prata med dem också men jag skulle som sagt söka vård direkt.

Lycka till.

Oj, kan det vara så illa?

Jag ska ta och ringa 1177.

Ungefär i samband, ett tag efter att jag började med p-ring så försvann känseln i benet. Dem säger ju att man kan få propp av detta... :(

Men benet är varken svullet eller missfärgat?
  • Anonym (-0-0-0-)
    meliiii skrev 2014-05-11 07:52:34 följande:

Lycka till.
    Det finns ingen anledning för TS att åka till akuten när hon haft besväret i flera månade och inte har några andra symtom på DVT.

TS: Har du några ryggbesvär. Det låter som om en nerv kan ligga i kläm. Vore jag du skulle jag testa att äta något antiinflammatoriskt en period för att se om det släpper.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (-0-0-0-) skrev 2014-05-11 14:42:04 följande:
    Det finns ingen anledning för TS att åka till akuten när hon haft besväret i flera månade och inte har några andra symtom på DVT.

TS: Har du några ryggbesvär. Det låter som om en nerv kan ligga i kläm. Vore jag du skulle jag testa att äta något antiinflammatoriskt en period för att se om det släpper.

Nej inga ryggbesvär. Kan de visas i vaden??
  • Anonym (-0-0-0-)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-05-11 18:25:04 följande:

Nej inga ryggbesvär. Kan de visas i vaden??
    Alla nerver ner i benet går via ryggen. Jag har en avdomnad vad  som gör ont ibland efter ett diskbråck (har inga andra symtom längre).
  • Anonym (fundersam)

Ringde 1177.

Hon jag pratade med sa att det troligtvis inte lät som en propp men tyckte att det var hög tid att söka till vårdcentralen då jag haft känselbortfallet såpass länge. Hon hade svårt att säga vad de kan bero på men kan vara nåt med nerver.

Ska ringa vårdcentralen nu på morgonen och höra med dem.

• Anonym (fundersam)

Var på vårdcentralen i torsdags, försökte boka tid via internet men dem ville att jag skulle ringa och få en akuttid dagen efter.

Läkaren tyckte inte det verkade vara en propp, men tog d-dimer som kunde påvisa om de ändå var det och skulle ringa på fredagen om det visade de men inget samtal så där kan jag andas ut.

Tog också en hel massa andra prover, minns inte riktigt vilka men läkaren tyckte det var lika bra att göra en ordentlig koll.

Får svar nu i veckan...

Är det någon annan som kan ha någon ide om vad det kan vara? Egna erfarenheter?

• Anonym (fundersam)

Ingen?

• Anonym (fundersam)

Puffar

Svar på tråden Ont i vaden samt känselbortfall