• Cazella

    Ensam och arbetslös

    Jag är arbetslös och hemma jämt och ständigt, jag har inga vänner att umgås med efter skolan blev det svåarare att finna vänner för mig, ibland har jag bra dagar och ibland dåliga oftast är det dåliga. Min situation just nu är svår att ta sig ur tycker jag, jag har vänt mig till arbetsförmedlingen men inte fått någon bra hjälp.Jag vill avbryta denna "onda cirkel" som jag kallar det för och verkligen få leva ut mitt liv, vill ju inte  va ensam. Och vill ha ett jobb. Två tråkiga situationer, jag kan inget göra nu kan inte studera för det är mitt i en termin. Vad hade ni gjort under tiden? jag hade en praktik senaste i Januari detta året, jag har bara haft praktiker aldrig något fast jobb. Jätte tråkigt och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag mår inte bra av att va ensam, eller arbetslös. Hur skulle ni göra i min situation?

  • Svar på tråden Ensam och arbetslös
  • Cazella
    Korpen skrev 2014-05-11 18:47:15 följande:
    Börja studera!
    Skulle vilja.
    Kan inte nu allting har redan startat jag måste vänta till höst igen.
  • nothanku

    Vad vill du studera? Till högskola har ju redan ansökningsdatumet passerat, hur det är med andra skolor, vet jag inte. Om du vill studera på högskolan kan du ju söka i höst och början nästa vår. Har du något sommarjobb? Du kanske kan få en ny praktik genom arbetsförmedlingen? Du kan anmäla dig som vikarie på skolor/dagis/äldrevården/omsorg mm.? Det bästa är väl om ett sommarjobb kan leda till vikariat och sen kanske du kan börja studera?

  • flambards

    Du kan se om det finns någon sommarkurs som du kan gå, universiteten brukar hålla sådana!

    Annars kanske det går att hitta något sommarjobb inom typ vården eller hemtjänsten? Där brukar en kunna få jobb ganska enkelt. Ett tips är också att ta med CV, foto och personligt brev och gå runt till alla förskolor i närheten och fråga om någon där behöver en vikarie, så fick jag jobb efter studenten!

  • Cazella
    flambards skrev 2014-05-11 18:58:42 följande:
    Du kan se om det finns någon sommarkurs som du kan gå, universiteten brukar hålla sådana!

    Annars kanske det går att hitta något sommarjobb inom typ vården eller hemtjänsten? Där brukar en kunna få jobb ganska enkelt. Ett tips är också att ta med CV, foto och personligt brev och gå runt till alla förskolor i närheten och fråga om någon där behöver en vikarie, så fick jag jobb efter studenten!
    letar som en tok efter kurser men finner inga direkt
    blir oftast nekad när jag går runt har gått runt och frågat förut inget kul alls iof 
    hade dock inget cv skrivet då eller med mig
  • Cazella
    nothanku skrev 2014-05-11 18:57:16 följande:
    Vad vill du studera? Till högskola har ju redan ansökningsdatumet passerat, hur det är med andra skolor, vet jag inte. Om du vill studera på högskolan kan du ju söka i höst och början nästa vår. Har du något sommarjobb? Du kanske kan få en ny praktik genom arbetsförmedlingen? Du kan anmäla dig som vikarie på skolor/dagis/äldrevården/omsorg mm.? Det bästa är väl om ett sommarjobb kan leda till vikariat och sen kanske du kan börja studera?
    helst  av allt musik, annars inom vården kan inte ansöka förrän senare framåt mot hösten allting har liksom börjat nu redan jag kan inte hoppa in häller mitt i 
    har inget jobb eller sommarjobb nä 
    jag skrev in mig hos arbetsfördelningen men de skrev ut mig igen
    hade vart på möte som planerat hos dem och efter mötet skrev dem ut mig jag väntade på samtal i från dem
    ser inget positivt med arbetsförmedlingen precis de hade angett mig ett konstigt datum som jag skulle på mötet på där, de har inte öppet på helger och fick en tid på helgen , stämde inte vänta på deras samtal med :S ja
    de  gick sådär
  • flambards

    Usch vad trist! Jag tror säkert att det kan vara svårare än när jag var på jakt (typ 10 år sedan). Dock har jag jobbat en del med rekryteringsprocesser på senaste förskolan jag arbetade och där behövde vi alltid vikarier. 

    Bästa är verkligen att komma in med ett färdigt CV, personligt brev och fotografi (gärna också utdrag från polisregistret eftersom det krävs ett sådant numera). 

    Åh, jag hoppas verkligen att du hittar något. Det är otroligt frustrerande att känna att man går och "trampar", men du kommer att hitta något! Om inte annat så vet du ju att du kommer plugga till hösten :)

    Lycka till!

  • Cazella
    flambards skrev 2014-05-11 19:04:15 följande:
    Usch vad trist! Jag tror säkert att det kan vara svårare än när jag var på jakt (typ 10 år sedan). Dock har jag jobbat en del med rekryteringsprocesser på senaste förskolan jag arbetade och där behövde vi alltid vikarier. 

    Bästa är verkligen att komma in med ett färdigt CV, personligt brev och fotografi (gärna också utdrag från polisregistret eftersom det krävs ett sådant numera). 

    Åh, jag hoppas verkligen att du hittar något. Det är otroligt frustrerande att känna att man går och "trampar", men du kommer att hitta något! Om inte annat så vet du ju att du kommer plugga till hösten :)

    Lycka till!
    Ja jag är less på det redan nu faktiskt om man har trampat sen Januari jätte tråkigt :S
    har bara haft praktik aldrig vart fastanställd eller fått ordentlig lön 
    skulle va as kul att bli fastanställd faktiskt har inga färdiga gymnasiebetyg häller har hoppat av gymnasium
    gick aldrig färdigt sista året 
  • flambards
    Cazella skrev 2014-05-11 19:07:49 följande:
    Ja jag är less på det redan nu faktiskt om man har trampat sen Januari jätte tråkigt :S
    har bara haft praktik aldrig vart fastanställd eller fått ordentlig lön 
    skulle va as kul att bli fastanställd faktiskt har inga färdiga gymnasiebetyg häller har hoppat av gymnasium
    gick aldrig färdigt sista året 
    Då vet du ju vad du ska läsa till hösten - ett sådant högskolekompletterande år på folkhögskola. Det är ju bara att köra! Jag har också varit arbetslös i perioder, men det kommer att lösa sig. Att ha ett mål är lösningen, såsom du har med studier till hösten. Håll målet i sikte och var fokuserad, helt plötsligt så är hösten här och du är igång. Arbetslösheten kommer då att vara ett minne blott!
  • nothanku

    Kan du inte läsa till dina betyg som du saknar från gymnasiet på komvux nudå? Det går ju i princip hoppa på närsom :) Då får du något att göra, du tar dig vidare, du kanske träffa människor att umgås med och du har lättare få ett jobb eller studera vidare :)

  • Persimon

    Sök sommarjobb är det helt omöjligt så volontärarbeta åt någon förening som intresserar dig. Det är en jättebra erfarenhet för dem som saknar arbetslivserfarenhet. Läs böcker och börja förbereda dig för att studera. Bibliotek är en guldgruva låna tex. en språkkurs.

Svar på tråden Ensam och arbetslös