• scrapparlotta

Köpa löste?

Köper ibland tepåsar och tycker det är ganska gott, men så är jag lite sugen på att köpa löste. Men vilket te ska man välja? Finns ju massa i olika färger och så :) Vilket tycker ni är godast? Spelar det nån roll vilken sil man köper? Hur mycket te ska man ta i en mugg sen, hur vet man det? Så det inte blir för mycket eller för lite.....

Vill köpa te på nätet nu, var köper ni te på nätet nånstanns?

• Svar på tråden Köpa löste?
  • Arbetsvegan

Ha! Hur långt är ett snöre?
    Jag kommer aldrig ihåg vad tesorterna heter så jag brukar stå och snusa länge i burkarna. 

Testa dig fram! Jag tycker om starkt te så vanliga påsar brukar jag ta ett par av. Har en sån där tekula och tycker det är klart bäst.

• Radhuspinglan

Jag har en favoritblandning (flera olika sorter som blandas hemma). Återkommer i tråden när jag tagit reda på vad alla sorterna heter. ;)

• Radhuspinglan
    Arbetsvegan skrev 2014-05-11 20:11:47 följande:
    Ha! Hur långt är ett snöre?

Från den ena änden till den andra?
  • Lena

En tesked är ett riktmärke. Jag köper svarta fruktiga teer för det är vad jag gillar.

• Currykoalan

Jag brukar ta så det blir lite drygt en tesil av denna typ. Så man kan stänga den utan problem, sen får det dra i fem minuter kanske. Om det är svart te. Grönt te, lite mer, rött te använder jag tekanna till, ett par rejäla skopor till någon liter vatten. Nu är ju te mycket bra på det viset att det är hur enkelt som helst att pröva sig fram till vad man gillar.

• Pascal

Gört! Löste är mkt godare än påste tycker jag iaf :) Min favvo som står högst på lustan är Brunkullans svarta te, supergott!
    Annars kolate, kärlekste, fruktteer överlag. Jag brukar fylla i halva kulan Max eftersom det sväller när man häller på vattnet :)

• PlayWood

Löste som man får ta själv av? Då kan du känna hur de olika doftar och välja därefter. :) jag tycker Indiska har ett jättegott te som heter typ "Yogi te". kostar ca 40-45 kr.

Jag brukar koka upp vatten i en kastrull och hälla i te (doserar på frihand) och sila det i en kopp som är ca en halvliter. teet från silen brukar jag ha tillbaka i kastrullen och fyller det till hälften med vatten och gör en gång till, så att jag får ut det sista (om teet var starkt.)

• Radhuspinglan

Här kommer "ingredienserna" till en av de godaste blandningarna (min mors "recept"). ;) Lust & fägring, Himlagott, Sörgårdste, Söder Te, Lady grey Tea, Earl Grey Tea och English Breakfast Tea. - Man kan även blanda i lite Roibos om man vill. :)

• Aniiee
    Radhuspinglan skrev 2014-05-11 23:48:46 följande:
    Här kommer "ingredienserna" till en av de godaste blandningarna (min mors "recept"). ;) Lust & fägring, Himlagott, Sörgårdste, Söder Te, Lady grey Tea, Earl Grey Tea och English Breakfast Tea. - Man kan även blanda i lite Roibos om man vill. :)
    Låter något det =)
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Radhuspinglan
    Aniiee skrev 2014-05-12 00:03:36 följande:
    Låter något det =)
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever

Ja, det är faktiskt supergott! Med vanlig lättmjölk blir det lite gräddigt i smaken. :) Med standardmjölk lär det vara ännu godare. Funkar dock med bara honung, eller inget alls!
  • Hallabalooo

Kan väl lägga till en liten varning för Twinings frukttéer. De är inte särskilt bra. Deras klassiska blandningar är däremot helt suveräna!

Och, för den som vill lyxa till det, och impa på sin omgivning, kan prova dessa utländska webbshoppar till internationellt välkända tehandlare:

www.fortnumandmason.com/
    shop.meinl.com/euro_en/
    www.teagschwendner.com/AT/de/SB_Homepage.TG

Kanske inte nåt man kostar på sig varje dag, om man räknar in frakten, men kul ibland!

Svar på tråden Köpa löste?