• smurfmillan

Tips inför flyttpackning!!

Har packat en del, men har lite svårt å packa allt själv, eftersom jag sitter i rullstol.
    Imorgon (tisdag) kommer jag få 5 timmars packningshjälp men vill göra de jag kan själv.
    Är inte så bra på å organisera, men ni kanske har några smarta tips .
    Då jag inte kommer få alla möbler å saker flyttade första dagarna, undrar jag; vad behöver man egentligen prioritera så man får med de allra nödvändigaste??
    Hur å i vad packar man tex mat å sånt från kylskåp/frys??
    Kläder?? Lakan å allt till säng?? Hygienartiklar?? Lampor osv osv. Fram med era tips nu .
    Har en del banankartonger, några vanliga flyttlådor, en del skokartonger, svarta säckar å papperskassar plus vanliga kassar.
    Vad ska i vad??

Jättetacksam för svar !!

• Svar på tråden Tips inför flyttpackning!!
  • Näckrosen

Frysvaror i tidningspapper och ner i pappkasse. Jag flyttade en gång i frysens lådor. Var likadana i nya frysen, så jag bytte lådorna.

Sängkläder i sopsäckar.

Hygienartiklar i kasse eller kartong. Är det täta burkar funkar kasse, risk för läckage låda så de kan stå.

• Malima

Böcker i papperskassar, gärna den mindre modellen. Då blir det inte för tungt! Plus att det är lätt att bära!

• Malima

Just det- om du har koppar med öron, para ihop dom 4 och 4 och stoppa in örat i koppen. Gör likadant med alla så att det inte står ut några öron. Inlindade i papper förstås!Hopplöst svårt att förklara, men prova!

• nattwi

Använd dina sängkläder till att packa porslinet i!

Jag tog örngott och lade en tallrik i och staplade dessa på varann och tog ett täcke och lade i en tallrik, vek över lade i nästa, vek över och fortsatte så. Du slipper trycksvärtan på allt porslin dessutom när du packar upp allt sedan :D

• nattwi
    nattwi skrev 2014-05-12 07:26:12 följande:
    Använd dina sängkläder till att packa porslinet i!

Jag tog örngott och lade en tallrik i och staplade dessa på varann och tog ett täcke och lade i en tallrik, vek över lade i nästa, vek över och fortsatte så. Du slipper trycksvärtan på allt porslin dessutom när du packar upp allt sedan :D
    menar såklart att du slipper trycksvärtan om du nu använder tidningspapper som de flesta tänker på att packa med!
  • sportpappa

Gör en resepackning för några dagar, dvs. packa de kläder och hygienartiklar du behöver för att klara dig utan att packa upp allt som ligger i lådor och påsar. Det är skönt att slippa leta efter dem de första dagarna.

Sängkläder - Rulla ihop bäddmadrass, lakan, täcke och kudde (det som redan ligger i sängen) till en rulle. Sätt spännband runt och stoppa i svarta sopsäckar. När du fått sängen på plats så är det bara att rulla upp rullen så är sängen nästan bäddad och klar Cool

• sextiotalist

Jag har flyttat en del så mina tips är

Packa en väska som du skulle resa bort 2 veckor, inklusive handdukar, lakan och så. Då har du dina kläder fixade (det blir nog två väskor)

Lägg i en väska / kasse, det porslin du behöver, som du klarar att ha om du diskar efte varje användning. Ett par glas, tallrik, mugg, en stekpanna, en gryta/kastrull, lite bestick, förskärare, osthyvel och glöm inte konservöppnare, kapsylöppnare, sax och korkskruv,
    Maten måste ju med, kylklappar (eller fryst vatten i Pet-flaskor) för det som måste vara kylt, resten i kassar.

• myskmalva
    sextiotalist skrev 2014-05-12 09:15:31 följande:
    Jag har flyttat en del så mina tips är Packa en väska som du skulle resa bort 2 veckor, inklusive handdukar, lakan och så. Då har du dina kläder fixade (det blir nog två väskor) Lägg i en väska / kasse, det porslin du behöver, som du klarar att ha om du diskar efte varje användning. Ett par glas, tallrik, mugg, en stekpanna, en gryta/kastrull, lite bestick, förskärare, osthyvel och glöm inte konservöppnare, kapsylöppnare, sax och korkskruv, Maten måste ju med, kylklappar (eller fryst vatten i Pet-flaskor) för det som måste vara kylt, resten i kassar.

Jag lägger toapapper, diskborste och diskmedel till listan, och gärna en lampa eller två.
  • smurfmillan

Tack så mycke!! Tipsen har kommit till bra användning . Nu är de bara de allra sista som inte går packa ner förrän samma dag, kyl-å frysvaror, hygienprylar å så. Men ville bara tacka er !!

Svar på tråden Tips inför flyttpackning!!