• royalty

Vilka saker behöver man till ny bebis? Ni kan på min checklista.

Hej! Jag är förstföderska i vecka 21. Har en del funderingar kring barnets första "bebis tid". Jag vill gärna förbereda mig ihod tid. Man behöver alltså Blöjer Bodyn(hur många ungefär) Tvättlappar Barnvagn Napp Spjälsäng -täcke -madrass Skötväska Bebishygien artiklar Vad mer? Hjälp mig tjejer. Kram till er

• Svar på tråden Vilka saker behöver man till ny bebis? Ni kan på min checklista.
  • LillaJag06
    royalty skrev 2014-05-12 04:19:02 följande:

Hej! Jag är förstföderska i vecka 21. Har en del funderingar kring barnets första "bebis tid". Jag vill gärna förbereda mig ihod tid. Man behöver alltså Blöjer Bodyn(hur många ungefär) Tvättlappar Barnvagn Napp Spjälsäng -täcke -madrass Skötväska Bebishygien artiklar Vad mer? Hjälp mig tjejer. Kram till er

Hej!

Vi väntar nu vårt andra men första levande barn då vi förlorade vår första så hade lite saker sedan innan men detta är vad jag har just nu.

Vi har bf i sep ( antar att du också har det :) är i v22)

Barnvagn - med mjuk liggdel + åkpåse ( har inte bestämt mig hur jag ska göra efter det blir för varmt för den lille så det återstår och se

Regnskydd till vagnen

Täcke + kudde till spälsäng ( behövs inte till vår vagn annars hade vi köpt det med)

4 underlakan till spälsäng

3 påslakan att byta mellan ( vet inte kön så allt är neutralt)

Babynest ( ska börjas sys nu av mig, detta är ju en smaksak men vill gärna ha den lilla i sängen i början och det är det säkraste sättet eftersom vi inte kan ha en bedsidecrib)

Badbalja med insats

Babyolja

Babytops

Blöjpåse ( skippar nog blöjhink och fyndade blöjpåsae som vi tänkte prova annars kör vi med plan ett som är hundbajspåsar ( har hundar)

Våtservetter

Babyvakt

Amningsinlägg

Till bebisen

1 ytteroverall i strl 62

1 tjockare mössa till vintern

3 små vanliga mössor till första tiden

8 par strumpor, 3 st i lite större storlek

1 par små "tofflor" för lite kallare dagar om det behövs

1 par "skor" med ull till vintern

10 par byxor ( de flesta i strl 56 men några i 50 och sen 62)

4 hela bodys med ärm och 1 med fot

3 hängsel byxor

2 bodys med kort ärm ( som en t-shirt)

4 koftor, 1 i 62 som går att vika

3 små tunna tröjor

- Jag har ungefär ( utan att överdriva) ca 20!! bodys från strl 50 till 62.

De flesta bodys är omlott och valda för den första tiden. Hittade dem i ett fint ekologiskt tyg på Åhléns så kika där om du gillar sånt.

Har 2 små "trosor" men det är osäkert om vi kommer att använda dem.

Några bodys i "linnestil" dvs väldigt kort ärm.

Jag vet att det är väldigt mycket kläder men kom över ett parti kläder med 30 plagg för en struntsumma så är otroligt nöjd :) resten hade jag klot sen innan.

Hmm.

En babymobil till spjälsängen

Några nappar ( osäkert om vi kommer att använda det då vi tänkt köra utan men vi var på ullared och köpte några mam nappar)

Några mam antikolikflaskor

En baby hårborste :) vi har fötts med mkt hår men det behövs inte tror jag haha.

En underbar nattlampa till bebi sen

Skötbädd med skydd

Bilbarnstol ( izi sleep)

- Det som finns kvar att köpa -

Spjälsäng

Skötväska ( kan inte bestämma mig riktigt så tänker ta min tid)

Bärsjal alt. sele till sambon

Skötbord

Det var nog allt så länge :)

Fråga om du undrar något.

*Skriver via mobilen så har säkert glömt hälften.
  • amiofo

Är så jätteolika vad och Hur mycket man behöver. Napp är det absolut inte alla som har, och en del tar bara en viss sort. Antal Bodys, beror nog på om man fr bebis som kräks mycket el ej.

För min del så tycker jag trikåsjal varit och är guld värd.

• härärjag trorjag

Min dotter är nu 3 månader, mitt tips är att inte köpa för mkt.. Kläderna jag köpte i 50/56 hann knappt användas, absolut inte byxor.. Nu har hon börjat växa ur 62 också.. Går otroligt fort...

Åkpåse har jag absolut inte kunnat använda, knappt overall då hon är extremt varm..

Kudde och täcke med påslakan ligger i spjälsängen oanvänt än så länge...

Tror att man ofta köper för mkt..

• LillaJag06
    härärjag trorjag skrev 2014-05-12 07:22:16 följande:

Min dotter är nu 3 månader, mitt tips är att inte köpa för mkt.. Kläderna jag köpte i 50/56 hann knappt användas, absolut inte byxor.. Nu har hon börjat växa ur 62 också.. Går otroligt fort...

Åkpåse har jag absolut inte kunnat använda, knappt overall då hon är extremt varm..

Hur stor var din lilla som nyfödd?

Vi tänkte först som du att bebisen växer så snabbt men vi är små i storlek på bådas sidor så därför har vi lite mer i mindre storlek.

Jag var bara 46 cm och vägde 2600 gr så vi får hoppas att vår lille inte föds jättestor :)

Nu får vi ju barn till hösten och har hela vintern på oss så för oss gäller det en investering inför vintern. För dig är det ju såklart för varmt när sommaren närmar sig :)

Sover er i babynest? Vi har fått lära oss att bebisen inte behöver täcket utan hellre att hon/han sover i pyjamas med en tunn filt men jag är inte säker på om det stämmer.
  • MrsC74
    LillaJag06 skrev 2014-05-12 07:01:13 följande:
    Hej!

Vi väntar nu vårt andra men första levande barn då vi förlorade vår första så hade lite saker sedan innan men detta är vad jag har just nu.

Vi har bf i sep ( antar att du också har det :) är i v22)

Barnvagn - med mjuk liggdel + åkpåse ( har inte bestämt mig hur jag ska göra efter det blir för varmt för den lille så det återstår och se

Regnskydd till vagnen

Täcke + kudde till spälsäng ( behövs inte till vår vagn annars hade vi köpt det med)

4 underlakan till spälsäng

3 påslakan att byta mellan ( vet inte kön så allt är neutralt)

Babynest ( ska börjas sys nu av mig, detta är ju en smaksak men vill gärna ha den lilla i sängen i början och det är det säkraste sättet eftersom vi inte kan ha en bedsidecrib)

Badbalja med insats

Babyolja

Babytops

Blöjpåse ( skippar nog blöjhink och fyndade blöjpåsae som vi tänkte prova annars kör vi med plan ett som är hundbajspåsar ( har hundar)

Våtservetter

Babyvakt

Amningsinlägg

Till bebisen

1 ytteroverall i strl 62

1 tjockare mössa till vintern

3 små vanliga mössor till första tiden

8 par strumpor, 3 st i lite större storlek

1 par små "tofflor" för lite kallare dagar om det behövs

1 par "skor" med ull till vintern

10 par byxor ( de flesta i strl 56 men några i 50 och sen 62)

4 hela bodys med ärm och 1 med fot

3 hängsel byxor

2 bodys med kort ärm ( som en t-shirt)

4 koftor, 1 i 62 som går att vika

3 små tunna tröjor

- Jag har ungefär ( utan att överdriva) ca 20!! bodys från strl 50 till 62.

De flesta bodys är omlott och valda för den första tiden. Hittade dem i ett fint ekologiskt tyg på Åhléns så kika där om du gillar sånt.

Har 2 små "trosor" men det är osäkert om vi kommer att använda dem.

Några bodys i "linnestil" dvs väldigt kort ärm.

Jag vet att det är väldigt mycket kläder men kom över ett parti kläder med 30 plagg för en struntsumma så är otroligt nöjd :) resten hade jag klot sen innan.

Hmm.

En babymobil till spjälsängen

Några nappar ( osäkert om vi kommer att använda det då vi tänkt köra utan men vi var på ullared och köpte några mam nappar)

Några mam antikolikflaskor

En baby hårborste :) vi har fötts med mkt hår men det behövs inte tror jag haha.

En underbar nattlampa till bebi sen

Skötbädd med skydd

Bilbarnstol ( izi sleep)

- Det som finns kvar att köpa -

Spjälsäng

Skötväska ( kan inte bestämma mig riktigt så tänker ta min tid)

Bärsjal alt. sele till sambon

Skötbord

Det var nog allt så länge :)

Fråga om du undrar något.

*Skriver via mobilen så har säkert glömt hälften.
    Denna lista är bra. Ungefär samma saker som vi använt.

Vet inte om jag missat men vi använde en Baby sitter massor oxå.

Vår lilla tjej hade 50/56 ganska länge. Men vi fick extremt mycket kläder i present i början så det var bra vi inte hade köpt för mycket sådant.
  • Annelie 76

Täcke till spjälsäng behövs inte. Bebisar har så mycket på sig att det blir för varmt med täcke. När de blir större sparkar de av sig täcket dessutom. Onödigt inköp. Köp sovpåsar istället (Ikea har bra) att använda när det är kallt. Går inte att sparka av.

Särskilda tops behövs inte. En salva räcker, inotyol är bra.

Små handdukar som man kan torka upp kräks med behövs ofta ganska många.

Amningsinlägg som suger upp mjölk behövs men även nåt som värmer. Ullinlägg är jättebra men ofta ganska små. Brösten går faktiskt ända in i armhålan så en varm väst är bra. Jag tog en bit fleecetyg som jag hängde i bh-n som täckte hela framsidan med som komplettering till ullinläggen. Värmde gott.

• härärjag trorjag

Hon var 51 och vägde 3300. Hon drunknade i 50 när hon föddes men växer som ogräs..

Hon sover i babynest och med filt. Oftast sparkar hon av filten men har aldrig varit kall

• älskarlivet81

Det där sa alla till oss också! Och våra barn har haft 50/56 länge! Vi fick köpa extra när stora var ute. Vår lilla tjej är 14 månader nu och har stl 74/80 i kläder. Byxor framför allt i 80 för 74 börjar bli lite för korta.

härärjag trorjag skrev 2014-05-12 07:22:16 följande:

• Annelie 76

Babyolja är inte heller nåt som behövs. De få gånger man kan behöva nåt så använd ekologisk olivolja istället, mycket bättre för alla. Babyoljan är gjord av petroleum och det vill jag inte ha.

Badkar var inget jag hade användning för heller. Sonen skrek i panik när vi försökte bada honom...

• Anja86

Känns som om Lillajag06 fått med det mesta. Har en tjej på 14 månader nu och kommer faktiskt inte på något mer vi hade. Men däremot använde vi aldrig någon insats till badbaljan/badhjälp. Hade en, men var mycket enklare att hålla henne själv.

Vad gäller kläder så är det så olika hur länge de minsta storlekarna används. Vår tjej var 51 lång när hon föddes och vägde 3255 g. Hon använde strl 50 i drygt en månad. Sen hade hon 56 länge också. Om jag inte missminner mig så var det 50, 56 och 62 under första halvåret.

Nu, som 14-månaderstjej är hon precis mellan strl 74-80.

Sen är det då de som nästan aldrig hinner använda 50. Mitt råd: köp lite könsneutrala kläder (om man inte vet könet såklart) i 50 så att man klarar sig nån vecka. Sen kan man ju alltid gå ut och köpa mer. Dessutom - vi fick mängder med kläder av vänner och släktingar efter att hon var född så köp inte för mycket. Går alltid att köpa mer efter att de är ute

Hur mycket kläder rent generellt som behövs är ju så olika. Kräks barnet mycket går det ju åt mer. Har man egen tvättmaskin så man kan tvätta när man vill eller bor man så man måste boka tvättstuga, för i så fall går det också åt mer kläder..?

En annan sak som kan vara bra - plastad frotté till sängen.

Stort lycka till!

• LillaJag06
    MrsC74 skrev 2014-05-12 07:38:15 följande:
    Denna lista är bra. Ungefär samma saker som vi använt.

Vet inte om jag missat men vi använde en Baby sitter massor oxå.

Vår lilla tjej hade 50/56 ganska länge. Men vi fick extremt mycket kläder i present i början så det var bra vi inte hade köpt för mycket sådant.
    Jag skrev inte babysitter eftersom jag inte vet om vi behöver det från början.

Vi funderar på en lite mer avancerad med rörelser och musik men vet om det är värt pengarna faktiskt.

Om någon har tips så skriv gärna :)
  • LillaJag06

Anja86 - anledning till att vi köpte insats är för att jag har problem med kroppen och orkar inte riktigt hålla för länge så det är väl mest för min egna skull om vi inte badar ihop.

Vet faktiskt inte hur bra den är men hoppas på ett bättre stöd :)

• MrsC74

Vi hade en vanlig så köpte jag till en sån båge man kan sätta på när hon blev större. Babysittern användes nästan direkt :)

Tycker de flesta som köper sådana avancerade tycker det inte är värt pengarna. Men det är ju så olika :)

• MrsC74
    LillaJag06 skrev 2014-05-12 08:17:39 följande:

Anja86 - anledning till att vi köpte insats är för att jag har problem med kroppen och orkar inte riktigt hålla för länge så det är väl mest för min egna skull om vi inte badar ihop.

Vet faktiskt inte hur bra den är men hoppas på ett bättre stöd :)

Badbalja med insats var bland det bästa vi köpte. Användes massor och sparar ryggen.

Gillar bebis att bada komma det vara toppen.
  • Mitarashi

Vi har införskaffat:

Ca 10 bodysar, byxor samt några strumpor Blöjor och torra tvättlappar

Babynest

Små handukar till kräks etc

Bilstol

Amningspads och stora bindor till mig

Vi har kvar sen första barnet som garanterat kommer användas:

Filt

Skötbädd

Babymonitor

Amningskudde

Vagn med mjuklift

Regnskydd

Bärsjal/bärsele

Vi har en spjälsäng, babysitter, läragåstol, hoppgunga och massa andra saker på vinden som vi aldrig eller ytterst sällan använde till första. Salvor etc kommer vi också köpa när/om det finns ett behov, de har ju begränsad hållbarhetstid.

Ska man inte amma så behövs nappflaskor och ersättning.

Med första barnet köpte vi MASSOR med saker som vi inte använde så denna gång köper vi det vi känner verkligen behövs och sen köps resten eftersom :)

• Lavskrikan

Som sängkläder till spjälsängen har jag tagit mina föräldrars absolut äldsta påslakan och sytt örngott och tunn filt (två lager påslakan) - så mjukt att det nästan går i bitar och garanterat giftfritt efter 50 års tvättande.

• Pannski

Ett kort inlägg från mig (bebis 7 veckor)

Bästa köpen:

- babynest (spjälsängen står bäddad och oanvänd)

- bärsele (bra avlastning och du får händerna fria)

Onödigaste köpen:

- spjälsäng (se ovan. Hade kunnat vänta med det varje fall)

- alla amningshjälpmedel (bröstvårtskräm, bröstvårtskydd etc Det gjorde förbaskat ont att amma i början, men går över fast man inte tror det)

Lycka till!

Svar på tråden Vilka saker behöver man till ny bebis? Ni kan på min checklista.