• Äldre 12 May 10:55
    31043 visningar
    3 svar
    3
    31043

    Uppkörning B96 tips tack

    Jag ska köra upp snart som privatist för B96 och behöver alla tips ni kan ge.
    Jag kommer köra upp med husvagn, åker ut med två bilar då min bror kör upp direkt efter mig. Min bil är "lätt" nog att köra husvagnen dit, hans "tung" nog för uppkörningen. Så vi inte bryter mot reglerna när vi kör dit kombinationen.

    Men hittar mest tips kring vanligt tyngre släp och säkring av last där.
    - vad gäller för "lastsäkring" med husvagn? Kollar man annat än att allt sitter fast, dörrar å luckor stängda? Vad kan man mer behöva kolla?
    - när man kör med husvagn och behöver backa runt "dold" korsning skickar man ju normalt ut någon som kollar att ingen springer ut eller annan plötslig fara kommer kring gatan man backar in på. Även om man ser hur det ser ut när man passerar inför backningen, så kan ju saker ändras och saker/personer dyka upp medan man backar - får man be kontrollanten "passa"???
    Vad mer bör man tänka på för att inte göra onödiga tabbar?
    Alla tips uppskattas!


  • Svar på tråden Uppkörning B96 tips tack
  • Äldre 13 May 16:37
    #1

    Puffar - ingen?

  • mgj
    Äldre 25 Jun 13:27
    #2

    Jag körde upp igår och tyckte det var en pärs, jag var nervös som sjutton.

    Det finns ett youtubeklipp på hur en säkerhetskontroll för BE-behörighet går till, mycket användbart för mig. Jag gjorde samma manöverarar som på filmen förutom säkerhetskontroll på bilen. Jag stängde av bilen varje gång jag gick ut och kollade draget (miljövänligt...)

    När det gälller själva backningen fick jag vända på en väg. Det var en smal väg och  jag valde första bästa ställe, dock inte ett optimalt ställe att vända på tyckte jag eftersom sikten var dålig. Jag föreslog för körprovskontrollanten att han skulle gå ut och kolla medan jag backade, vilket han tyckte inte behövdes. Vändningen gick galant. Känslan var att om jag inte hade fegat hade jag varit tvungen att backa tillbaka till samma punkt och vända. Vägen tog slut längre fram, typ 200meter.

    Tänk på att köra miljövänligt med så höga växlar som möjligt och blinka ut från  små cirkulations platser, även när du kör rakt fram.
    .

    Nedan kommer en lista av vad som bedömdes under min uppkörning, trafiksäkerhet, miljövänlig körning, fordonskännedom, manövering och trafikregler.

    Momenten jag fick genomföra:
    * Infart/körning på landsväg
    *Sväng från landsväg
    *Backning
    *Start i lutning
    *Oskyddade trafikanter
    *Signalreglerad korsning
    *Cirkulationsplats
    *Självständig körning mot mål
    *Körning i vägarbetsområde
    *Sammankoppling/frånkoppling
    *Säkerheteskontroll


    Hela provet tog totalt en timma. Lycka till!

  • Äldre 28 Jul 21:38
    #3

    hej en fråga ska göra prov nästa vecka min fråga är alla fick godkänns efter prov?

Svar på tråden Uppkörning B96 tips tack