• Desiderans

    Hur vanligt är det att bebisen slutar amma av sig själv?

    Jag har hört så olika. Vissa bebisar verkar tappa intresset för amning och slutar av sig själv, och vissa bebisar verkar fortsätta långt upp i åldrarna där mammorna kämpar med avslut. 
    Berätta gärna: hur var det för dig? Slutade bebisen själv, eller avslutade du? Hur gammal var bebisen? Om du avslutade amningen, vilken var orsaken? Hur gjorde du?
    Nyfiken på era erfarenheter!
    Min dotter är 7 månader och äter frukost, lunch och middag. Vissa dagar mellis där emellan också. Hon ammar fritt emellan och det har minskat ju mer mat hon äter. Nu är vi nere i två amningar på natten ( ett tag ammade hon varje timme). och runt 4 amningar på dagen (brukade amma 10-12 ggr) Så det är en stor skillnad! 

  • Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisen slutar amma av sig själv?
  • Mamman02

    Min äldsta son slutade själv att amma runt 7-8 månader. Han var helt enkelt inte intresserad längre!
    Min andra son vägrade amma vissa stunder, och andra stunder gick det bra.. så där slutade jag amma när han var 6-7 månader.

  • Drottningen70

    Min slutade vid 4 månader i samband med att jag käkade penicilin. Det smakade tydligen så äckligt att han aldrig mer ville komma i närheten av tutten.

  • Mälaröbo

    Min äldsta trappade ner i takt med att annan mat kom in i bilden. När jag sen började jobba när hon var 6 månader så blev det bara kvällsamning (hon var för morgontrött för att orka morgonamma) som efter nån månad blev ingenting.
    Sonen däremot knölade vid amning från start. Av olika orsaker blandade vi med flaska och ersättning vilket gjorde amningen ännu mer ointressant. När han var 3 månader vägrade han komma i närheten av mina bröst öht.

  • Ziry

    Båda barnen har slutat självmant runt 7-8 månader. De blev allt mer ointresserade vid amningstillfällena och jag kände inget behov av att framhärda så vi lade ner amningen.

  • RosaGrisen

    Sonen tappade intresset för amningen när han var ca 7 månader. Fortsatte att amma en gång på kvällen ungefär en månad till, men sen ville han inte mer och då är det ju ingen mening med att fortsätta

  • Flickan och kråkan

    Mina har tappat intresset av sig själv i och med att annan mat tagit över allt mer. Mellansonen ammade längst - 13 månader. Yngsta är 10,5 månad och kommer nog att ammas längst. Han ammar relativt ofta fortfarande.

  • Rikard

    Våra ungar tappade intresset för amning vid sex - sju månader. Min fru var lite ledsen för det, för hon hade räknat med att amma längre, men de var helt enkelt inte sugna längre.

  • Natulcien

    Min son slutade av sig själv när han var 10,5 månader. Det var i samband med en förkylning och han fick svårt att suga.

  • Pandamamma79

    Äldsta slutade när hon var 9 mån. Vi kämpade i början för att hon skulle vilja amma. Vi trappade ner när hon var 6 mån. Ville hellre ha mat.

    Vår yngsta satt fast vid bröstet från det hon föddes. Jag gjorde mig redo för en jobbig avvänjning eftersom jag inte ville amma mer än till hon fyllt 1 år. Men...vid 7 mån så vägrade hon plötsligt. Hon skrattade åt mig när jag trodde hon ville amma. Väldigt komiskt faktiskt. Gapskratt verkligen.

    Så att hon slutade ännu tidigare än äldsta var verkligen förvånande!

  • Mellanmjölkens land

    Stora ville inte sluta. Frekvensen gick ner men det tog 2,5 år innan amningen avslutades helt.
    Lilla är bara 6 mån så där får vi väl se hur det går. Känns mer troligt att den avslutas inom rimlig tid den här gången men man vet ju aldrig.

Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisen slutar amma av sig själv?