• Sia123

äggdontion - vart ska vi vända oss? Tipsa mig :)

Jaha, då var det så alltså. 3 misslyckade IVF :(.
    Känner mig helt tom.  Ändå är det dags att bestämma hur man går vidare.  Vi är inne på äggdonation och jag håller på att bearbetar detta och därför vore det ovärderligt att få lite input och info från er som lyckats med detta.

Vart åkte ni?
    Vad matchar dom med donatorn?
    Pris?
    Hur känns det nu?

Kram Sia :)

• Svar på tråden äggdontion - vart ska vi vända oss? Tipsa mig :)
  • Zwillinge86

Jag har sedan ett år följt en FL-tråd om ÄD i Finland då vi blev hänvisade till ÄD redan vid vårt första ivf. Att välja ÄD i Finland ger möjlighet att söka ersättning för kostnaderna från Försäkringskassan. Jag är inte "framme" vid ÄD som nästa steg än då jag inte känner att våra misslyckade IVF:er visat hela bilden av min infertilitet, men det har varit väldigt skönt att följa de som är inne i processen och få kännedom om allt som har med behandlingen att göra.

Vi vill eventuellt använda närstående donator och kan därför få hjälp i Danmark där det är betydligt billigare än i Finland. Annars har jag hört gott om samt varit i kontakt med kliniker i Polen, Tjeckien och Estland. Har ett excelark hemma med uppgifter från klinikerna för att om/när det blir dax kunna jämföra och välja den bästa kliniken för oss. Spanien tipsar även många om, men det verkar väldigt dyrt.

Lycka till!

• Sia123

Tack för svaret :).
    Ja, inte trodde man att det skulle blir så här. Men nu är det som det är och det gäller att att gå vidare....

Tycker det låter bra med Finland vad gäller ersättning och att det inte är anonymt. Ska genast kolla upp detta.
    Vi bor i södra Sverige så rent geografiskt skulle Danmark och Polen funka bäst :).

• Jag är bara jag

Vi gör visserligen ED,men jag vet att de gör ÄD också på vår klinik. Vi går på Reprogenesis i Brno och är mycket nöjda! I torsdags t.e.x fick vi världens bakslag i behandlingen och kliniken hade helgstängt,men vår koordinator ringde ändå upp läkarna och mejlade mig 2 ggr-på sin lediga dag! De är proffsiga,billiga och har bra resultat. Lätt åka dit också.

• Bonifacio

Hej på er!

Ja, precis som SIA 123 skriver så trodde man inte att det skulle bli så här...

Har under 2,5 års tid gått igenom 7 IVF-behandlingar (gått på kliniker i Malmö) och igår misslyckades det sista. Jag skriver sista för nu blir det inte fler. Jag är säkert äldre än er andra, men det hela är ju lika smärtsamt för det. Alla dessa turer mellan hopp och förtvivlan genom åren. Ja, ni vet. Så jäkla besviken och även ARG.

Jag och min sambo träffades "sent här i livet" och jag var över 40 då vi satte igång med IVF'en. Kliniken var inte helt inne på att låta oss göra detta sista försök, men till sist blev det så i alla fall. 4 ägg utplockade i fredags och tillbakasättningen skulle skett igår e.m., men de ringde på morgonen och sa att ingen celldelning skett : ( denna gång.

Vi ska nu, mest på inrådan från kliniken, ner för samtal på måndag och nu är det äggdonation utomlands som gäller. Plan B med andra ord. Kliniken har sagt att de kan hjälpa till med ultra bl.a. om vi söker oss utomlands. Vet dock inte riktigt vilken klinik vi ska vända oss till. Har mailat lite med en klinik i Malaga, men ej om några detaljer. Varit lite inne på Tjeckien också. Ska idag ägna en längre stund åt att googla på olika ställen och jämföra.

Är ytterst tacksam om vi som hittat fram till denna tråd kan hålla ihop och hålla kontakten här framöver.
    På något sätt SKA vi alla lyckas en dag!!!

• Sia123

Vet precis vad du menar Bonifacio. Har googlat kliniker och det verkar ju finnas en i varenda vrå i världen.  Hur ska man veta vilken man ska vända sig till.
    Bara slängt iväg några mail hit och dit och var faktiskt en klinik i Alicante som svarade fort och på svenska!
    Jag skulle såå gärna vilja hitta en klinik som faktiskt jämför foton och inte bara läser av hår- och ögonfärg på lista. Är det dumt av mig?  ( i smyg vill jag även veta utbildningsgrad och intressen men det känns förmätet att säga det högt)

Mitt i allt detta virrvarr av praktiska saker ska man även lyckas känna efter som detta är rätt sätt att få barn !!  Hur lyckas ni hålla hopp och tro uppe? 
    Har alltid velat ha barn men mitt uppe i denna röran vill jag ibland bara skita i allt. . .
    (kan ju även vara alla hormoner efter min sista behandling som gör en helt svajjig)

Ha en bra dag!!

ps. "jag är bara jag" - vad är ED

• Zinfandel

Bonifacio: Jag har också gjort flera försök i Malmö och de är så kassa Förvånad!! Särskilt på oss äldre. Om ni ändå vill försöka ytterligare en gång med egna grejor så finns det alternativ att prova men som man inte gör i Sverige.
    Om ni ändå bestämt er för ÄD, som är ett fantastiskt alternativ Glad, så rekommenderar jag AVA i Riga, de har även en hemsida på svenska. En väninna fick tvillingar på en klinik i Alicante, dyrare men Spanien är kända för att vara bäst Tungan ute

Sia: det låter som att ni är inne på öppen donator…? I så fall är ni lite mer begränsade till antal länder. Även med anonyma donatorer får man (oftast) reda på utbildning & intressen Drömmer  men om sanningen ska fram så är vi nog många som inte har samma intressen som våra föräldrar Flört

Lycka till allihop!! {#emotions_dlg.flower}

• Jag är bara jag

ED är embryodonation,d.v.s både donerade ägg och spermier. Görs oftast via FET med 2 blastocyster. Kostar runt 15-20000:-.

• Sia123

Zinfandel:
    Är även du på gång med ÄD?
    Vad hette kliniken som din väninna använde sig av i Spanien? (Undrar vad dom gör i Spanien som är så bra.)

// Sia Solig

Svar på tråden äggdontion - vart ska vi vända oss? Tipsa mig :)