• milda matilda

Kattskrämma!?

Vi har nyss köpt ny soffa med beiga dynor till altanen. Jättetrevligt, verkar framför allt vår grannkatt tycka! Det är både fotavtryck och smuts i soffan som bara är en vecka gammal så den lär ju se rätt sunkig ut efter en hel sommar. Någon som har tips på vad man kan göra åt det? En kattskrämma kanske? Jag kan ingenting om katter så jag har ingen aning. Eller är det sånt man får acceptera bara när man bor i hus?

Tack och hej!

• Svar på tråden Kattskrämma!?
  • Whitetrash86

Nä, katter är inte så lätt skrämda.

Antigen så får du täcka över soffan när ni inte är där eller stänga altanen på något sätt.

• milda matilda

Tack för svar! Altanen är ganska högt upp (garage under) så katten måste nog upp för trappen för att komma dit, kanske ska prova att ställa en stol framför öppningen..

• Långbenopluto
    milda matilda skrev 2014-05-12 13:53:09 följande:
    Tack för svar! Altanen är ganska högt upp (garage under) så katten måste nog upp för trappen för att komma dit, kanske ska prova att ställa en stol framför öppningen..

En stol hoppar dom över lätt som en plätt
  • Dexter dot com

Ställ en vattenspridare nedanför trappen och lurpassa på katten. När den är på väg mot trappen drar du på fullt tryck. En snällt sätt att skrämma en katt men kan behöva upprepas!

• LillaIF

Ställ en liten skål med ättika antingen vid början av trappen lr någon annanstans på altanen, där inte lukten stör er så klart. Det körde vår granne med vid sina rosenbuskar när denne fick ovälkommet besök av våra katter och påstod att det fungerade fint för katter gillar inte den starka doften.

• Catbride

Testa oxå med lite malen svartpeppar i trappen upp till altanen. Nackdelen är väl att det regnar bort. Tror oxå att det finns apparater som skickar ut högfrekvent ljud som katterna ogillar. Kopplas in i eluttag om ni har ngt sådant där uppe. Kolla på Claes Olsson eller biltema. Katter kan utan ansats hoppa långt över 1 meter i höjd, så en stol eller lågt staket hjälper inte. Jag är själv katt-älskare, men tycker ändå att "vatten-tricket" kan vara värt att testa. Dock så måste ni ju då stå och lurpassa på den. Samt att katter tyvärr är stora ögontjänare och sticker dit när ni inte ser. Katter hatar oxå att kliva på klistriga ytor, men kan bli svårt att klä in trappan i dubbelhäftande tejp

• milda matilda

Oj vad många smarta tips, tack! ska absolut kolla efter en sån ljudgrej, verkar passa bäst för en latmask som jag

Svar på tråden Kattskrämma!?