Sjukligt kontrollbehov... Hjälp!
Jag har ett beteende som jag skäms otroligt mycket för och nu känner jag att det har gått för långt, är livrädd över att förstöra mellan mig och min sambo. Jag har lätt till svartsjuka, men i det förhållandet jag är i nu har jag inga orsaker alls till denna vedervärdiga känsla, min sambo är tillitsfull, ärlig, öppen och totalt ointresserad av andra tjejer. Men vad gör jag då, jo, jag blir besatt av hans förflutna och försöker på olika sätt ta reda på vad han haft för tjejer innan mig, hur många han legat med osv. Min kille är väldigt förtegen om detta, vill inte prata om det alls, utan tycker det tillhör det förflutna och inte har något att göra med vårt förhållande nu. Jag förstår detta, men jag är så vansinnigt nyfiken på att veta hur hans tidigare relationer har sett ut. Häromdagen låg hans mobil på köksbordet, han hade glömt den och jag började snoka i den, gick igenom gamla sms till hans vänner och hittade lite information om tjejer han dejtat före mig. Har vid ett tillfälle för ca ett år sedan kollat igenom hans meddelanden på Facebook utan hans vetskap, där han hade skrivit med massor av tjejer. Jag tycker det är obehagligt på något sätt att han haft så många före mig! Jag tycker det är jobbigt att veta detta och då tänker ni säkert att jag borde tänkt på det innan jag snokat. Och självklart. Men jag blir som besatt, kan inte hejda mig! Jag letar inte efter saker i nutid, för jag litar på min kille, men jag är helt besatt av att veta mer om hans tidigare tjejer!! Efter den senaste snokningen i telefonen hade jag vansinnigt dåligt samvete i kombination med att jag mådde dåligt över att läsa om hans dejting och nätdejting mm, så jag berättade för min kille att jag har kollat. Han blev vansinnigt besviken, med all rätt och tycker det ät ett sjukligt beteende. Jag har vid upprepade tillfällen pratat om att det är jobbigt med hans tidigare relationer, sedan jag kollade hans Facebook och han är ganska trött på det för han vill bara vara med mig, han säger ofta att jag är tjejen i hans liv, att det ska vara vi två och vi har pratat om barn, husköp, bröllop mm. Han vill verkligen att jag inte ska känna dessa känslor utan lita på honom. Som jag förstår. Grejen är bara att jag litar på honom nu, han får gärna åka iväg med sina vänner en helg och festa, ut och träffa folk hur mkt han vill, han har ett kvinnodominerat jobb och jag har inga problem med hans kvinnliga kollegor... Det är bara detta i hans förflutna som stör mig! Någon som kan förklara varför??? Jag brukar ibland snoka på mitt ex Facebook också, det var flera år sen vi gjorde slut, har ingen kontakt alls, han har ny tjej och jag är inte det minsta svartsjuk, jag känner mig bara så jävla nyfiken!!! Blir som besatt av att kolla! Jag skäms verkligen över detta och tycker det ät ett sjukligt beteende, jag håller med min kille om detta. Han jämför det med missbruk, och att det bara är att bestämma sig för i att ge fan i att kolla, att skita i allt det förflutna och njuta av vårt förhållande som är jättebra i det stora hela. Varför vill jag förstöra för mig själv och leta upp saker att må dåligt över? Ska jag söka hjälp!!? Vet ju att det är så sjukt respektlöst att göra såna här saker och vill aldrig göra om det, samtidigt som det kliar i fingrarna av att få reda på mer :( Snälla kom med tips och råd! Ngn som är i samma sits?