• lillamammsen

Delad vårdnad

Om barnen efter skilsmässan bor växelvis varannan vecka, vi har delad vårdnad, fast de står skrivna hos mig, kan då jag flytta någon av barnen från sin skola till en annan utan underskrift från pappan?

Jag ska inte göra det (helt obefogad tanke) men pappan kräver att vi ska gå till familjerätten och skriva på papper där jag ska intyga att jag aldrig gör det. 

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • Kerubmamman

Det krävs bådas underskrift vid gemensam vårdnad. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Bebben84

Jag har själv varit i den situationen så jag vet till 100%. Men om barnet däremot bor varannan vecka och du har ensam vårdnad, ja då kan du byta som du vill.

• lillamammsen

Tack för svar! När jag sa det nu till honom sa han att det kan va olika från kommun till kommun?! Jag har lite svårt att tro det faktiskt, det borde gälla genomgående i hela Sverige.

• La Lola
    lillamammsen skrev 2014-05-12 18:38:31 följande:
    Tack för svar! smile1.gif När jag sa det nu till honom sa han att det kan va olika från kommun till kommun?! Jag har lite svårt att tro det faktiskt, det borde gälla genomgående i hela Sverige.
    Varför i hela friden skulle det vara olika?!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Arbetsvegan
    lillamammsen skrev 2014-05-12 18:38:31 följande:
    Tack för svar! smile1.gif När jag sa det nu till honom sa han att det kan va olika från kommun till kommun?! Jag har lite svårt att tro det faktiskt, det borde gälla genomgående i hela Sverige.
    Det här om vårdnad bestäms av lagen, föräldrabalken troligen och är gemensam för hela Sverige.
    Om det inte vore så så skulle en eller annan kommun översvämmas av ensamstående varannanveckas förälder som försöker undkomma kommunregler.
  • Kerubmamman

Jag har förvisso i min bekantskapskrets en fall där boendeföräldern skrev in barnet på en skola och  när den andra föräldern ifrågasatte beslutet tyckte rektorn att föräldrarna skulle "lösa problemet själva".   Den andra föräldern valde dock att inte driva det vidare. 

• Bebben84

Jo visst kan man "smyga"med det och rektorn kan propsa på att föräldrarna ska lösa det själva,men Om den andra föräldern driver det vidare så gården garanterat rätt. Och en i en regelrätt skola kräver dom underskrift från båda vårdnadshavarna. Och den regeln gäller i hela landet, samma i alla kommuner.

• Radhuspinglan
    Kerubmamman skrev 2014-05-12 18:59:56 följande:
    Jag har förvisso i min bekantskapskrets en fall där boendeföräldern skrev in barnet på en skola och  när den andra föräldern ifrågasatte beslutet tyckte rektorn att föräldrarna skulle "lösa problemet själva".   Den andra föräldern valde dock att inte driva det vidare. 

Fast, vänta lite nu... Är inte det ett lagbrott? Om där finns två vårdnadshavare, så gäller inte "avtalet" om inte båda skrivit under det. Rektorn MÅSTE ha bådas underskrift, för att anta barnet.
  • Kerubmamman
    Radhuspinglan skrev 2014-05-12 20:11:40 följande:

Fast, vänta lite nu... Är inte det ett lagbrott? Om där finns två vårdnadshavare, så gäller inte "avtalet" om inte båda skrivit under det. Rektorn MÅSTE ha bådas underskrift, för att anta barnet.
    Ja, det är ett lagbrott, men rektor sket i det. Föräldern orkade dock inte bråka eftersom det inte var ett katastrofalt val av skola. 
Svar på tråden Delad vårdnad