• MARlA

4 månaders reagerar på gröt och ersättning

Jag har precis börjat ge små smakportioner till min kille på 4 månader. Igår fick han modersmjölksersättning för första gången och strax efter det blev han röd runt munnen, på kinderna och lite på bröstet. Samma sak hände idag när jag gav lite mild naturell havregröt. I övrigt verkade han inte må dåligt av det och det röda försvann efter ca 10-15 minuter. Både ersättningen och gröten var från Semper. Har någon varit med om liknande eller vet vad det kan vara? Kan det vara en allergisk reaktion?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden 4 månaders reagerar på gröt och ersättning
  • Pumasuss

Min första tanke är också mjölkprotein. Vi får ge vår dotter specialgröt och speciell ersättning.

• MARlA
    Pumasuss skrev 2014-05-12 20:12:32 följande:
    Min första tanke är också mjölkprotein. Vi får ge vår dotter specialgröt och speciell ersättning.

Jag funderade också på det. Men försvinner det röda så snabbt då? Reagerade er dotter liknande eller hur var det för er första gångerna?
  • MARlA
    Korpen skrev 2014-05-12 20:17:05 följande:
    Du ger gröt o ersättning alldeles för tidigt, vänta minst 2 månader till.

Alla säger och har olika åsikter om när det är ok att börja. Jag tror inte det finns några rätt eller fel här utan vi gör det som vi anser är bäst för vårt barn.
  • Pumasuss

Hon fick aldrig några utslag utan hade ont i magen. Gallskrek från 19-05 varje natt. Bytte till mjölkfri ersättning och på 4 dagar blev hon en helt annan tjej. Glad och skrek inte hela tiden.

• MARlA
    Solrosens skrev 2014-05-12 20:14:50 följande:
    Varför så tidigt med gröt?

Han verkade nyfiken och intresserad så varför inte? Jag tänker att finns det gröt från 4 månader så måste det vara ok att prova. Kan ju förhoppningsvis inte vara fel att vänja magen långsamt tills det är dags att äta på riktigt.
  • MARlA
    Pumasuss skrev 2014-05-12 20:31:12 följande:
    Hon fick aldrig några utslag utan hade ont i magen. Gallskrek från 19-05 varje natt. Bytte till mjölkfri ersättning och på 4 dagar blev hon en helt annan tjej. Glad och skrek inte hela tiden.

Ja för visst brukar magen reagera om man är överkänslig mot mjölk, i alla fall för äldre barn och vuxna. Han fick ersättning igår f.m men har inte varit ledsen eller verkat ha ont i magen efter det. Bara denna rodnad runt mun, kinder och hals. Jag får höra med dem när jag ska till bvc på onsdag. Tack för svar
  • MARlA
    Vickan I skrev 2014-05-12 20:10:15 följande:
    Överkänslig/allergi mot mjölkprotein?
    Jag funderade på det också men samtidigt har hans mage inte reagerat..ännu. Har du någon erfarenhet av detta?
Svar på tråden 4 månaders reagerar på gröt och ersättning