• Anonym (bolån?)

Bästa banken idag för bolån och privatlån?

Hej!

Vi har hittat ett hus vi skulle vilja ha, och behöver nu lite tips på vilken eller vilka banker som är bra att prata med.
    Vi kommer behöva att ta både privatlån och bolån, för att vi knappt har någon kontantinsats alls just nu, förklaring varför (om det är av intresse) :

Jag och min sambo har varit tillsammans i tre år, och känt varandra i 13. Under dessa tre år har våra inkomster varierat mellan jobb, studier, föräldraledighet och a-kassa. Vi bor idag i en hyresrätt med en hyra (plus hushållsel) som ligger på ca 9000 kr i månaden. Tre barn bor hemma och ett barn kommer varannan helg. Under våra år tillsammans har de summor vi kunnat spara gått till bland annat körkort och bil (ej billån), vilket alltså betyder att vi trots våra låga inkomster och höga hyra faktiskt haft möjlighet att spara.
    Vi för budget varje månad och vet exakt var pengarna går. 

Nu har vi hittat ett drömhus, på under 800000kr, som vi skulle vilja ha, tror vi (har ej gått på visning ännu), och skulle vilja höra lite om vad Ni har för erfarenhet om alla banker där ute.
    Är lite "rädd" för banker som de gör reklam för osv, men vet inte om jag överdriver eller om man ska passa sig för vissa banker osv?

Vad ska man tänka på, förutom att förhandla om räntan?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Bästa banken idag för bolån och privatlån?
  • J90

Nordea hjälpte oss när vi var i en liknande situation. Med kontansinsats och allt.

Vet dock inte om det är pga våran fantastiska bankkvinna, eller om det är Nordea i sig som är toppen! :)

• Ms H

Länsförsäkringar bank ska vara bra att ha att göra med.

• Anonym (bolån?)

Glömde ju skriva att jag haft fast jobb sedan årsskiftet och sambon har precis fått fast jobb han också :)

Tack för era svar :)

• mjb88

Jobbar med privatlån! Har man fast jobb och inga andra lån måste jag rekommendera att söka på Ica! De har väldigt låg ränta i regel (privat/Blanco brukar ligga runt 5 %, vilket är bra!) Forex har också låg men väldigt få får den lägsta (3,79). Gör inte för många uc, (dvs kolla på massa olika banker, då det ofta kan ligga dig i fatet!) lycka till

• Chianti

SEB har bra lån för fackmedlemmar. Googla på medlemslån + bolån + namnet på ditt fackförbund. Du kan troligen ta bägge lånen till medlemsränta. SEB själva marknadsför inte medlemsbolånet, troligen för att det är så låg vinst för dem så du måste själv ta fram infon. :)

Sen, när ni går till banken, säg åt dem att ni vill diskutera lån och villkor, men att ni accepterar att de tar kreditupplysning först då ni bestämt er att låna, så slipper ni onödiga kreditupplysningar.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Anderssonskans Kalle

Det finns många olika bra ställen att ta lån på. Det viktigaste att se på när det gäller lån är räntan och avgifter. Finns många ställen som hjälper till att hitta fram i privatlåndjungeln. Här är en websidan som jämför privatlån i sverige. Kanske smart att ta en titt?
    mvh

• Anonym (Lån)
    mjb88 skrev 2014-05-12 21:38:27 följande:

Jobbar med privatlån! Har man fast jobb och inga andra lån måste jag rekommendera att söka på Ica! De har väldigt låg ränta i regel (privat/Blanco brukar ligga runt 5 %, vilket är bra!) Forex har också låg men väldigt få får den lägsta (3,79). Gör inte för många uc, (dvs kolla på massa olika banker, då det ofta kan ligga dig i fatet!) lycka till

Varför rekommendera Ica banken som har en ränta på 5% när SBAB har ca 2.65% på Privatlån.
  • student2013
    Anonym (Lån) skrev 2016-03-06 21:42:57 följande:
    Varför rekommendera Ica banken som har en ränta på 5% när SBAB har ca 2.65% på Privatlån.
    Det är en nästan 2 år gammal tråd..
Svar på tråden Bästa banken idag för bolån och privatlån?