• Anonym (Ångest)

Förändra sitt liv (med små detaljer)

Jag är verkligen inte där jag vill vara i mitt liv. Jag mår dåligt över min livssituation och känner starkt att jag måste göra en radikal förändring. Samtidigt känns det som jag med de val jag gjort de senaste femton åren har målat in mig i ett hörn och inte vet hur jag ska komma vidare. Å ena sidan drömmer jag om att bara fly från min tillvaror som den är nu. Säga upp mig och sälja min bostad och flytta till en småstad och leva på vinsten i ett par år tills jag kommit på vad jag ska göra med mitt liv. Men egentligen är jag rädd att jag bara skulle tappa fotfästet totalt om jag gjorde så.

Jag sökte lite på nätet efter inspiration och hittade en lista på saker man kan göra för att förändra sitt liv. www.dagensps.se/artiklar/import/2006/3/10/6117/index.xml

Tanken är att man genom att förändra 25 små detaljer kommer att förändra livet. Tror ni att jag kan ändra mitt liv genom att  möblera om och byta ut min frukostgröt mot fil och flingor? Eller är det bara en distraktion från ångesten? Har du någon erfarenhet av att medvetet genomföra en förändring av ditt liv? Hur gjorde du? Vilka punkter skulle stå på din lista för att förändra livet?

• Svar på tråden Förändra sitt liv (med små detaljer)
  • Anonym (nja)

Jag kollade inte på länken men jag tror att småförändringar visst kan funka både som distraktion från ångesten och som början på en större förändring av livet. Dock med det förbehållet att jag inte tror på det i de fall där det finns något stort som är orsaken till ohälsan. T ex om man lever ihop med någon som är elak och misshandlar. Finns det något sjukt så måste det bort för att det ska bli bättre, att byta fil mot gröt eller andra mindre förändringar spelar ingen roll i det läget. Så tror jag.

• Anonym (oioioioi)

Jag lärde mig spela in musik. Det tar fokus från allt, speciellt att må dåligt oxh ångest över tristess. Eller varför skaffar du inte bara en hund som du måste ta hand om? Du flyttar du fokus från din egna snäva lite skeva värld. Lycka till.

• Anonym (kör!)

Hej ts, 
    listan i artikeln var rätt lång och tipsen var ju rätt varierade. Några var komplicerade (som att byta bostad) andra enklare som att byta bröd. 

Jag tror absolut på att förändra saker i vardagen. I en bok om att sitta fast i livet läste jag ett tips att man om man känner att man inte presterar på sin egentliga nivå utan är deppig och bara låter tiden gå, är att boka en timme per dag för att göra något roligt. Tex att se en film, läsa en bok, gå på något slags utflykt eller vad det nu kan vara man gillar. 

Jag testade det och efter ett par månader kände jag mig mindre fast. Tanken bakom är att de som är fast straffar sig själva på olika vardagliga sätt, tex låter inte sig själva ha roligt utan att skälla på sig själva i sitt inre för att man slösar tid, inte förtjänat att ha det bra osv. Om man i handling motverkar detta , ger man sig själv budskapet att man behöver ha roligt. Hjärnan mår också bättre av stimulans och man presterar bättre på flera plan och tar lättar itu med saker man förut tyckte var sega att starta. 

Testa lite grejer ur listan: att faktiskt genomdriva saker kan ge energi och självförtroendet åter!

• Anonym (Ångest)
    Anonym (kör!) skrev 2014-05-12 23:11:20 följande:
    Hej ts, 
    listan i artikeln var rätt lång och tipsen var ju rätt varierade. Några var komplicerade (som att byta bostad) andra enklare som att byta bröd. 

Jag tror absolut på att förändra saker i vardagen. I en bok om att sitta fast i livet läste jag ett tips att man om man känner att man inte presterar på sin egentliga nivå utan är deppig och bara låter tiden gå, är att boka en timme per dag för att göra något roligt. Tex att se en film, läsa en bok, gå på något slags utflykt eller vad det nu kan vara man gillar. 

Jag testade det och efter ett par månader kände jag mig mindre fast. Tanken bakom är att de som är fast straffar sig själva på olika vardagliga sätt, tex låter inte sig själva ha roligt utan att skälla på sig själva i sitt inre för att man slösar tid, inte förtjänat att ha det bra osv. Om man i handling motverkar detta , ger man sig själv budskapet att man behöver ha roligt. Hjärnan mår också bättre av stimulans och man presterar bättre på flera plan och tar lättar itu med saker man förut tyckte var sega att starta. 

Testa lite grejer ur listan: att faktiskt genomdriva saker kan ge energi och självförtroendet åter!
    Vilken bok var det du läste?
  • Anonym (Ångest)
    Jag hoppas att jag genom att förbättra små detaljer i mitt liv kommer ge mig momentum att ändra det stora genomgripande problemet. 
    Jag vet inte om det är bra med distraktion från ångesten. Jag har tidigare flytt från mina problem genom att distrahera mig med konsumtion. Det vill jag inte fortsätta med. Jag vill inte heller fastna i mina tankar.
  • Anonym (kör!)

jag tror att boken hette your own worst enemy - breaking the habit of adult under achievment

• Anonym (...)

Vilken skum artikel. Här måste man ha fötterna på jorden och va stabil. gas och broms genom hela artikeln.

Meditation är ett bra tips de gav där i början.
    De fokuserar mycket på olika saker som kan ge nästan vem som helst ångest, nämligen pengar och ekonomi. Byt bank, skaffa en mindre bostad, träning, drömjobbet, karriärplan, sitt inte och var missnöjd! antioxidanter, (wtf är detta... år 2005?)
    "Stefan Einhorns bok "Konsten att vara snäll"  lol den boken har jag! men jag har inte läst den....
    "18. Ha ett slackerår." vilken skillnad från stressen i början av artikeln.
    och sen bli missnöjd igen "19. Få drömmar att slå in"  "självhjälpsböcker är det en del mumbo jumbo - men här finns också konkreta övningar??? Som denna: hur man genom att svara på ett antal frågor kan lära sig att sätta upp realistiska drömmar i livet och därmed lättare se till att de slår in: "Föreställ dig hur det skulle vara om du vaknade en morgon och det hade inträffat ett mirakel och livet hade blivit precis som du ville." *Hur skulle du veta att miraklet hade ägt rum? *Vad skulle du se? *Vad skulle du höra? *Vad skulle du känna inom dig? *Vilka förändringar skulle ha skett i din karriär? *I din relation? *Ekonomiskt? *Fysiskt, vad gäller din hälsa?"  no comment.

• patrick86

Jag är ny här och nappade på tråden. Känner liknande mot rubriken att jag vill ändra mitt liv, har oftast en "plan" som innefattar allt från karriär, hobby, aktiviteter (träning, resa eller liknande). Är ofta inspirationslös och känner mig ointresserad av att ta för sig av nya saker som att läsa ny bok, ny tv-serie eller nåt annat brukar bli trisst/meningslöst! Går i terapi för depression i dagsläget och har tampats med att kämpa större delen av mitt liv att förverkliga mig själv och vara någon. Mitt stora fokus har alltid varit att skaffa en partner, en relation att ha någon nära då det var känslomässigt problematiskt i familjen och känt att det varit plåstret på många problem för hur jag känner, att det skulle täcka kärleken för mig själv och att mitt liv skulle få mer dimension, tror det blir som en konsumtionsfälla; att man blir besviken när man väl fått det. Har haft en del tveksamma och korta relationer med tjejer, däremot inga bra och genuina, ofta varit tjejer som ser bra ut men har samma issues som jag, att släppa folk in på livet. Har ni tankar?

• Anonym (...)
    patrick86 skrev 2014-05-15 05:32:06 följande:
    Jag är ny här och nappade på tråden. Känner liknande mot rubriken att jag vill ändra mitt liv, har oftast en "plan" som innefattar allt från karriär, hobby, aktiviteter (träning, resa eller liknande). Är ofta inspirationslös och känner mig ointresserad av att ta för sig av nya saker som att läsa ny bok, ny tv-serie eller nåt annat brukar bli trisst/meningslöst! Går i terapi för depression i dagsläget och har tampats med att kämpa större delen av mitt liv att förverkliga mig själv och vara någon. Mitt stora fokus har alltid varit att skaffa en partner, en relation att ha någon nära då det var känslomässigt problematiskt i familjen och känt att det varit plåstret på många problem för hur jag känner, att det skulle täcka kärleken för mig själv och att mitt liv skulle få mer dimension, tror det blir som en konsumtionsfälla; att man blir besviken när man väl fått det. Har haft en del tveksamma och korta relationer med tjejer, däremot inga bra och genuina, ofta varit tjejer som ser bra ut men har samma issues som jag, att släppa folk in på livet. Har ni tankar?
    Har du provat meditation? Det sägs hjälpa många men självklart inte alla.
    Jag tror att det flesta grejer som hobby eller läsa en ny bok handlar om rutiner, få tummen ur och exempelvis läs 5 sidor om dagen så finns det en stor chans att du ser fram emot att läsa (och läser då mer än 5 sidor om dagen) och får inspiration till att hitta nya intressanta böcker, tv-serier. fortsätta med hobbyn.

För mig var det svårt att klura ut vem jag är tills jag insåg att "jag är ingen". Då menar jag inte att jag "en loser" men att jag ständigt förändras, målet jag hade som yngre är inte alls samma som idag, men jag känner inte att jag har en personlighetskris när jag upptäcker att jag inte vill samma saker längre. och främst av allt känner jag inte stress om jag jämför mig med andra, Andra kan ha barn, bil och längre utbildning, flera erfarenheter i form av resor, när jag har "förlorat" flera år på min familjesituation. Jag märker dock att många blir jätte deprimerade av att jämföra sig.

Om du kan trivas med din ensamhet så kan du även trivas med sällskap, jag tror det är en bra egenskap för en relation. Många klarar inte av att va ensamma, inte ens en helg, utan de måste ha någon hos sig eller prata med någon.
    Håller med om att det kan bli en konsumtionsfälla. :) Jag tror du är inne på rätt spår. Du har sett mönster som du har och därmed kan du förändra mönstret.

• Anonym (Ångest)
    patrick86 skrev 2014-05-15 05:32:06 följande:
    Jag känner igen mig lite i tanken att tro att allt kommer att bli bra när man väl hittat kärleken. Jag har hittat en trygg och harmonisk man, och visst har mitt liv blivit hundra gånger bättre tack vare honom och vår kärlek. Men jag måste  fortfarande dras med mig själv.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (kör!) skrev 2014-05-14 21:17:44 följande:
    jag tror att boken hette your own worst enemy - breaking the habit of adult under achievment
    Anonym (...) skrev 2014-05-15 16:45:03 följande:
    Har du provat meditation? Det sägs hjälpa många men självklart inte alla.
    Jag tror att det flesta grejer som hobby eller läsa en ny bok handlar om rutiner, få tummen ur och exempelvis läs 5 sidor om dagen så finns det en stor chans att du ser fram emot att läsa (och läser då mer än 5 sidor om dagen) och får inspiration till att hitta nya intressanta böcker, tv-serier. fortsätta med hobbyn.

För mig var det svårt att klura ut vem jag är tills jag insåg att "jag är ingen". Då menar jag inte att jag "en loser" men att jag ständigt förändras, målet jag hade som yngre är inte alls samma som idag, men jag känner inte att jag har en personlighetskris när jag upptäcker att jag inte vill samma saker längre. och främst av allt känner jag inte stress om jag jämför mig med andra, Andra kan ha barn, bil och längre utbildning, flera erfarenheter i form av resor, när jag har "förlorat" flera år på min familjesituation. Jag märker dock att många blir jätte deprimerade av att jämföra sig.

Om du kan trivas med din ensamhet så kan du även trivas med sällskap, jag tror det är en bra egenskap för en relation. Många klarar inte av att va ensamma, inte ens en helg, utan de måste ha någon hos sig eller prata med någon.
    Håller med om att det kan bli en konsumtionsfälla. :) Jag tror du är inne på rätt spår. Du har sett mönster som du har och därmed kan du förändra mönstret.
    Tack för ditt fina inlägg! Jag kände igen mig i mycket och det gav mig många tankar. 

Jag gick på guidade meditationer regelbundet fram tills årskiftet men slutade av diverser olika skäl. Jag gillade det skarpt och jag behöver komma igång med det igen.

Jag tror inte att jag varit ensam en hel helg, någonsin. Även om jag har önskat det så har det inte accepterats av min omgivning. Däremot har jag känt mig ensam bland andra. Men det är inte samma sak...

Min kris grundar sig nog i att jag inser att jag fattat beslut baserade på råd från människor vars värderingar jag inte delar. Nu sitter jag insnärjd av konsekvenserna av de val jag gjort. Visst kan jag bryta upp och börja om på nytt men då kommer jag med all sannolikhet att förlora den person som verkligen betyder allt för mig.

• Johan Grå

Artikeln tycker jag var märklig. Skummade bara men de råden jag läste var omfattande förändringar med oklara mål och syften. Så nej, jag tycker inte du ska lyssna på artikeln.

Det låter som att du inte riktigt vet vad du vill i livet så jag skulle föreslå att du går och pratar med någon och försöker reflektera över det.

Men generellt om du vill förändra saker så tror jag att du kan förändras ditt liv i hög grad med mycket mindre förändringar än de som fanns på listan. Det brukar handla om att utmana sådant man undviker att göra.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (...) skrev 2014-05-14 22:05:21 följande:
    Vilken skum artikel. Här måste man ha fötterna på jorden och va stabil. gas och broms genom hela artikeln.

Meditation är ett bra tips de gav där i början.
    De fokuserar mycket på olika saker som kan ge nästan vem som helst ångest, nämligen pengar och ekonomi. Byt bank, skaffa en mindre bostad, träning, drömjobbet, karriärplan, sitt inte och var missnöjd! antioxidanter, (wtf är detta... år 2005?)
    "Stefan Einhorns bok "Konsten att vara snäll"  lol den boken har jag! men jag har inte läst den....
    "18. Ha ett slackerår." vilken skillnad från stressen i början av artikeln.
    och sen bli missnöjd igen "19. Få drömmar att slå in"  "självhjälpsböcker är det en del mumbo jumbo - men här finns också konkreta övningar??? Som denna: hur man genom att svara på ett antal frågor kan lära sig att sätta upp realistiska drömmar i livet och därmed lättare se till att de slår in: "Föreställ dig hur det skulle vara om du vaknade en morgon och det hade inträffat ett mirakel och livet hade blivit precis som du ville." *Hur skulle du veta att miraklet hade ägt rum? *Vad skulle du se? *Vad skulle du höra? *Vad skulle du känna inom dig? *Vilka förändringar skulle ha skett i din karriär? *I din relation? *Ekonomiskt? *Fysiskt, vad gäller din hälsa?"  no comment.
    Visst är en del av deras punkter lite stressande, ett drömjobb hostar man ju inte fram ur rockärmen precis. Jag har i varjefall börjat med de enkla sakerna, jag äter antioxidanter och istället för ostron äter jag Omega3 tabletter. Dessutom har jag bytt bank. Det kommer jag tjäna många tusenlappar per år på, vilket kommer ge mig resurser att till exempel träffa en psykolog eller PT en gång i månaden.
    Jag har börjat titta efter självhjälpsböcker att läsa under semester och jag tänker att jag ska börja meditera en liten stund varje dag.
  • Anonym (Ångest)

Nu är jag lite trött på mig själv och att jag är så lätt styrd och impulsiv. Jag fick inspiration och följde några punkter längre ner på tråden och nu har jag lyckats trassla in mig i ett sammanhang som jag inte vet hur jag ska ta mig ur. Jag har jätte ångest. Jag vill inte. Men nu har jag liksom lovat saker så jag vill inte göra folk besvikna. Tur att jag inte sålde bostaden när sambon var på tjänsteresa förra veckan.

• Fanny b

Jag har testat detta, ja inte de punkter som nämndes på listan i länken, men att genomföra små förändringar i livet för att förbättra det. För mig har det fungerat bra. Jag tror att genom att först bara ha rutiner som man klarar av, det får inte bli för tungt, så får man på sikt mer energi.  T ex säg att man är dålig på att städa/hålla ordning i hemmet, och lider av psykisk ohälsa. Genom att då bara bestämma att på morgonen t e x efter frukost så bädda man sängen, städar ett rum/5 minuter, gör ordning i köket.

• Anonym (...)
    Anonym (Ångest) skrev 2014-05-21 22:50:56 följande:
    Nu är jag lite trött på mig själv och att jag är så lätt styrd och impulsiv. Jag fick inspiration och följde några punkter längre ner på tråden och nu har jag lyckats trassla in mig i ett sammanhang som jag inte vet hur jag ska ta mig ur. Jag har jätte ångest. Jag vill inte. Men nu har jag liksom lovat saker så jag vill inte göra folk besvikna. Tur att jag inte sålde bostaden när sambon var på tjänsteresa förra veckan.
    Det är jätte bra att man kan få inspiration och energi till att göra saker. Glad
    Men man ska helst inte följa artiklar som kan förändra livet. Inte så drastiskt i alla fall, med så stora förändringar. För då är risken att man tar sig vatten över huvet genom att inte vara rationell och alldeles för spontan. :(
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (...) skrev 2014-05-21 23:39:50 följande:
    Det är jätte bra att man kan få inspiration och energi till att göra saker. Glad
    Men man ska helst inte följa artiklar som kan förändra livet. Inte så drastiskt i alla fall, med så stora förändringar. För då är risken att man tar sig vatten över huvet genom att inte vara rationell och alldeles för spontan. :(
    Nu vet jag det..
Svar på tråden Förändra sitt liv (med små detaljer)