patrick86 skrev 2014-05-15 05:32:06 följande:
Jag är ny här och nappade på tråden. Känner liknande mot rubriken att jag vill ändra mitt liv, har oftast en "plan" som innefattar allt från karriär, hobby, aktiviteter (träning, resa eller liknande). Är ofta inspirationslös och känner mig ointresserad av att ta för sig av nya saker som att läsa ny bok, ny tv-serie eller nåt annat brukar bli trisst/meningslöst! Går i terapi för depression i dagsläget och har tampats med att kämpa större delen av mitt liv att förverkliga mig själv och vara någon. Mitt stora fokus har alltid varit att skaffa en partner, en relation att ha någon nära då det var känslomässigt problematiskt i familjen och känt att det varit plåstret på många problem för hur jag känner, att det skulle täcka kärleken för mig själv och att mitt liv skulle få mer dimension, tror det blir som en konsumtionsfälla; att man blir besviken när man väl fått det. Har haft en del tveksamma och korta relationer med tjejer, däremot inga bra och genuina, ofta varit tjejer som ser bra ut men har samma issues som jag, att släppa folk in på livet. Har ni tankar?
Har du provat meditation? Det sägs hjälpa många men självklart inte alla.
Jag tror att det flesta grejer som hobby eller läsa en ny bok handlar om rutiner, få tummen ur och exempelvis läs 5 sidor om dagen så finns det en stor chans att du ser fram emot att läsa (och läser då mer än 5 sidor om dagen) och får inspiration till att hitta nya intressanta böcker, tv-serier. fortsätta med hobbyn.
För mig var det svårt att klura ut vem jag är tills jag insåg att "jag är ingen". Då menar jag inte att jag "en loser" men att jag ständigt förändras, målet jag hade som yngre är inte alls samma som idag, men jag känner inte att jag har en personlighetskris när jag upptäcker att jag inte vill samma saker längre. och främst av allt känner jag inte stress om jag jämför mig med andra, Andra kan ha barn, bil och längre utbildning, flera erfarenheter i form av resor, när jag har "förlorat" flera år på min familjesituation. Jag märker dock att många blir jätte deprimerade av att jämföra sig.
Om du kan trivas med din ensamhet så kan du även trivas med sällskap, jag tror det är en bra egenskap för en relation. Många klarar inte av att va ensamma, inte ens en helg, utan de måste ha någon hos sig eller prata med någon.
Håller med om att det kan bli en
konsumtionsfälla. :) Jag tror du är inne på rätt spår. Du har sett mönster som du har och därmed kan du förändra mönstret.