• greywolf

    hemma med två barn, hur gör ni?

    Hej hej, Har en dotter på snart 4 år som går i förskola och är själv föräldraledig med en 5-månaders. Dottern går sina maxtimmar på 30 h per vecka, med lediga måndagar. I början när minstingen var nyfödd var jag lite nervig och oroad över hur det skulle gå att ha stora tjejen hemma när den lille var i konstant behov av närhet och uppmärksamhet (jag oroade mig för huruvida dottern skulle bli försummad då det kändes som att jag bara hade tid och ork för ett barn när jag var själv om dagarna) men nu har vi kommit in i riktigt bra rutiner och har jättemysiga måndagar tillsammans alla tre. Visst, jag är rätt trött i slutet av måndagarna för vi har varit igång hela dagen och oftast på (för mig) för lite sömn. Även detta börjar bli lite bättre nu när minstingen sover lite mer regelbundet och ffa längre mellan mattmatningarna. Men, jag funderar mycket på att ta hem min dotter mer än bara dessa måndagar, läser mycket och intresserar mig för AP, och i mammahjärtat vill jag helst tillbringa så mycket tid som möjligt med båda mina barn medan jag kan. När skolplikten träder in blir det ju en annan femma. Och nu när jag ändå är föräldraledig känns det ibland lite fel att inte ha min stora tjej hemma. Samtidigt som jag tänker att min lille förtjänar min odelade uppmärksamhet nu när han är så liten. Så, till mina frågor.. Ni som är hemma med barn i förskoleålder, hur får ni tillvaron att gå ihop (ej ekonomiskt) vad gäller sömn, tid för båda barnen så att ingen försummas? Vad hittar ni på om dagarna? Min dotter älskar sin förskola, pedagogerna och kompisarna där. Förskolan är fantastiskt bra och jag är övertygad om att hon har det jättebra där, samtidigt som jag vet att hon delar pedagogernas uppmärksamhet med många andra barn. Om vi går till lekparken på måndagar vill hon alltid leka med andra barn och bjuder in sig själv till deras lekar ibland, naturligtvis leker jag också med henne, men hon uppskattar andra barns sällskap väldigt mycket och jag funderar ju på om enbart sällskap av vuxna är tillräckligt för henne om dagarna om jag skulle ha henne hemma mer. Vi känner inga andra barn som är hemma från förskolan, men visst vi kan ju lära känna nya.. Ja, lite kluvna tankar och känslor,från mitt håll. Vill gärna höra från andra! Dela gärna med er av tips, ideer, exempel på hur ni har löst det och annat som kan vara värdefullt att tänka på om jag ska bli hemmaförälder på deltid.

  • Svar på tråden hemma med två barn, hur gör ni?
  • greywolf

    Och sorry för det hopplöst långa stycket utan radbryt (katastrof för en som mig som jobbar med textredigering!!) vet någon hur man lägger in radbryt när man skriver från ipad (safari browser)? Enterknappen ger ju ingen ny rad...

  • mammalovis

    Min dotter går 15 timmar, då det är max här. Hon är snart 3,5 år och leker gärna och länge på sitt rum om inte sambon har på tv.

    På måndagar och fredagar går vi till öppna förskolan och leker, så hon träffar jämnåriga och får leka av sig. De andra tre dagarna är hon på förskolan och helgerna är vi hemma. Egentligen borde vi väl gå mer till lekparken och vara ute mer än vi är, det önskar i alla fall tösen, men på helgen har vi oftast tvättstugan ena dagen och sedan är det ju alltid något att göra på förmiddagen. Sedan sover hon 1-2 timmar ibland, så därefter känns dagen över med middagen att förbereda, lite lek och nattningsrutiner.

    Annars går vi en del till biblioteket, försöker hitta sagostunder, teater mm som erbjuds mer eller mindre gratis. Nu när bebisen passerat 8-10 månader är jag mer fri att bara gå iväg med stora dottern också.

    Är du ensamstående, så blir det ju helt klart svårare att få ihop allt.

  • greywolf

    Ok så det finns lite större barn på er öppna förskola, det är ju bra. På vår närmaste är det mest 1-1.5-åringar och så små barn är min dotter inte intresserad av. Vi gick dit en måndag för några veckor sedan men hon satt intill sin lillebror som sov i liggkorgen hela tiden, och viskade sedan till mig att det ju bara var småbarn där.. Hur funkar det för er att gå på teater tillsammans med en 10-månaders? Det är liksom aktiviteter som är bra för båda barnen som jag har svårt att hitta. Jag är inte ensamförälder men min sambo jobbar nu när jag är föräldraledig.


    mammalovis skrev 2014-05-12 22:43:03 följande:
    Min dotter går 15 timmar, då det är max här. Hon är snart 3,5 år och leker gärna och länge på sitt rum om inte sambon har på tv. På måndagar och fredagar går vi till öppna förskolan och leker, så hon träffar jämnåriga och får leka av sig. De andra tre dagarna är hon på förskolan och helgerna är vi hemma. Egentligen borde vi väl gå mer till lekparken och vara ute mer än vi är, det önskar i alla fall tösen, men på helgen har vi oftast tvättstugan ena dagen och sedan är det ju alltid något att göra på förmiddagen. Sedan sover hon 1-2 timmar ibland, så därefter känns dagen över med middagen att förbereda, lite lek och nattningsrutiner. Annars går vi en del till biblioteket, försöker hitta sagostunder, teater mm som erbjuds mer eller mindre gratis. Nu när bebisen passerat 8-10 månader är jag mer fri att bara gå iväg med stora dottern också. Är du ensamstående, så blir det ju helt klart svårare att få ihop allt.

  • Flickan och kråkan

    Jag har aldrig haft det som du. Jag har 16 månader mellan mina äldsta och hade dem hemma tillsammans länge. Jag var hemma på heltid i 3,5 år. Sedan gick de i förskola men aldrig 30 timmar/veckan trots att vi arbetade. Nu är äldsta 6 år och går i förskoleklass = 21 timmar/veckan. Han har inte rätt till fritids. Mellansonen har precis fyllt 5 år och går 12,5 timme/veckan (har rätt till 15 timmar men han vill gå och hämtas samtidigt som storebror) och så är jag hemma med vår yngsta på 10 månader drygt. Vi är ute mycket på dagarna. Svårt att åka iväg dock då äldsta går varje dag i förskoleklass. En hel del aktiviteter på eftermiddagar. Det senaste året har de äldsta haft gymnastik varsin gång i veckan. Båda har tränat konståkning två gånger i veckan och äldsta har haft idrottsskola en gång i veckan. Jag tar alla barnen till alla aktiviteter själv så direkt brist på sysselsättning har vi inte haft. Du behöver ju inte ha henne hemma på heltid. Det finns ju mycket mellan 0-30 timmar . Min nyblivna 5-åring är jättenöjd efter 4 timmar i förskolan under en dag. Däremot hade han nog gärna gått ytterligare en kort dag i veckan. Han går 3 dagar.

  • Kina79

    När jag fick andra barnet, var äldsta 2. Då gick hon 15h hos dagmamma, men vissa veckor var hon inte där alls. När tredje barnet föddes hade jag en 6åring och en 4åring. 6åringen gick ju i F-klass, så hon bar iväg 5 dagar i veckan. ,ellantjejen hade 15 h i veckan, fördelat på fem dagar. Hon var nästan alltid ledig både måndag och ytterligare en dag i veckan. Vi träffade andra kompisar, som antingen var fl eller hade ledig dag. Var på öf (och nej, det var inte alltid det var större barn där i 4åringen ålder - men leka kan de väl göra ändå? Är ju lite spännande med alla nya saker, som man inte har hemma) Vi var ute på lekplatser, åkte till Ikea, var hemma och skrotade mm


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • greywolf

    Det kanske är just nu som det är lite trickigt för mig att få det att gå ihop. När lillebror är större hoppas jag att de kommer att vilja leka med varandra men det är han lite för liten för nu. Och visst har du rätt i att barn inte bara måste leka med jämnåriga. Vi har ju flera kompisar med barn i åldrar både över och under dotterns och de leker hon ju gärna med, så det kanske bara var en reaktion av att det var helt främmande barn som gjorde att hon inte ville leka. Men just vår ÖF är lite mossig, liten lokal och mest babyleksaker så den är inte jättespännande för just min 4-åring. Kanske får bredd mitt nätverk av hemmabarn helt enkelt.


    Kina79 skrev 2014-05-13 02:13:45 följande:
    När jag fick andra barnet, var äldsta 2. Då gick hon 15h hos dagmamma, men vissa veckor var hon inte där alls. När tredje barnet föddes hade jag en 6åring och en 4åring. 6åringen gick ju i F-klass, så hon bar iväg 5 dagar i veckan. ,ellantjejen hade 15 h i veckan, fördelat på fem dagar. Hon var nästan alltid ledig både måndag och ytterligare en dag i veckan. Vi träffade andra kompisar, som antingen var fl eller hade ledig dag. Var på öf (och nej, det var inte alltid det var större barn där i 4åringen ålder - men leka kan de väl göra ändå? Är ju lite spännande med alla nya saker, som man inte har hemma) Vi var ute på lekplatser, åkte till Ikea, var hemma och skrotade mm
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03

  • greywolf

    Låter som att ni har det riktigt mysigt tillsammans :) Jag ska kolla upp vilka aktiviteter det finns dagtid för 4-åringar. Känns som att simskola, fotboll och allt annat hon är intresserad av har en 5-årsgräns. Bamsegympa går hon på, men det är på lördagar. Jag ska börja ta hem henne efter lunch på fredagar så får vi extra lång helg tillsammans.


    Flickan och kråkan skrev 2014-05-12 23:18:20 följande:
    Jag har aldrig haft det som du. Jag har 16 månader mellan mina äldsta och hade dem hemma tillsammans länge. Jag var hemma på heltid i 3,5 år. Sedan gick de i förskola men aldrig 30 timmar/veckan trots att vi arbetade. Nu är äldsta 6 år och går i förskoleklass = 21 timmar/veckan. Han har inte rätt till fritids. Mellansonen har precis fyllt 5 år och går 12,5 timme/veckan (har rätt till 15 timmar men han vill gå och hämtas samtidigt som storebror) och så är jag hemma med vår yngsta på 10 månader drygt. Vi är ute mycket på dagarna. Svårt att åka iväg dock då äldsta går varje dag i förskoleklass. En hel del aktiviteter på eftermiddagar. Det senaste året har de äldsta haft gymnastik varsin gång i veckan. Båda har tränat konståkning två gånger i veckan och äldsta har haft idrottsskola en gång i veckan. Jag tar alla barnen till alla aktiviteter själv så direkt brist på sysselsättning har vi inte haft. Du behöver ju inte ha henne hemma på heltid. Det finns ju mycket mellan 0-30 timmar . Min nyblivna 5-åring är jättenöjd efter 4 timmar i förskolan under en dag. Däremot hade han nog gärna gått ytterligare en kort dag i veckan. Han går 3 dagar.

  • PreciousDivine

    Jag har ett barn på drygt 2,5år och ett som precis fyllt 1, båda är hemma på heltid. Det fungerar jättebra! Jag har satt som minimum att vi är ute minst 2 timmar per dag, året runt. Ofta är det dock minst 4 timmar, vi gillar alla att vara ute (dessutom blir utbrotten betydligt färre och de sover båda så mycket bättre på natten). Tre dagar i veckan är vi på öppna förskolan, där finns det ett par stycken som har 2-3-åringar hemma på heltid och så finns det gott om syskon som bara går 15h förskola, så de är där 2 av 3 dagar. Den fjärde dagen träffar vi en kompis som har jämngamla barn, då är vi ute och leker hela eftermiddagen med dem. På tisdagar har vi sällan något inplanerat utan brukar träffa lite olika vänner, åka och bada, gå på biblioteket eller liknande. Den minsta har i princip aldrig varit ensam med mig, men jag har heller aldrig sett något behov av det. När de är större kommer det kanske finnas ett sådant behov, men en bebis tänker inte i såna termer. Så länge de får vara nära brukar de vara nöjda, jag bar väääldigt mycket i sjal/sele.

    Jag håller med dig om att 30 timmar på förskola är mycket, enligt min mening på tok för mycket när man egentligen inte behöver gå alls. Jag hade börjat med att minska ner till exempelvis 3 dagar i veckan, 4-5 timmar per dag. Det är väldigt få år det handlar om, snart nog kommer skolplikten och då har vi inget val. Hon går väl nästintill heltid (7,5h) de 4 dagar hon går på förskolan? Även om hon trivs så är ljudnivån hög och tempot likaså. Jag skulle inte stå ut en halv dag på en genomsnittlig förskola, därför känna det för mig som ett väldigt enkelt val att ha mina barn hemma när jag nu har den möjligheten.

    Jag tror faktiskt inte det är några problem att hitta lekkamrater till henne. Börjar du gå på öppna förskolan kommer du garanterat att träffa nya människor och förmodligen har många syskon till det barn de är föräldralediga till (så även om de inte är med på öppna förskolan kan man ju stämma träffar andra tider/dagar).

  • greywolf

    Det låter verkligen sunt och härligt att vara ute så mycket! Så vill jag också göra, sätta ett minimiantal timmar för utevistelse så det verkligen blir att man kommer sig ut! Nu fick jag inte alls dåligt samvete för att jag har dottern på fsk hela 30 h per vecka... :) Jag tycker egentligen inte att 30 h per vecka är mycket för min 4-åring som älskar hennes pedagoger och kompisar där. Det är ganska lagom tycker jag, men där går väl gränsen. Hon kunde inte ha det bättre (i en fsk) så funderingarna kring att ta hem henne är från mitt eget perspektiv, att jag vill tillbringa mer tid med henne nu när jag ändå är ledig. Jag är osäker på om jag verkligen vill beröva henne det fantastiska samspelet med hennes bästa kompisar, roliga utflykter och lekar som pedagogerna arrangerar, och de viktiga utvecklande sociala reglerna barn i förskola får lära sig. Men jag tror också att det är rätt sällsynt att ha den uppfattningen om sina barns förskola. Den är helt fantastisk på alla sätt, och då har jag haft henne på en fsk som nyligen fick stänga igen efter en inspektion så jag vet hur illa det kan vara. Iaf, idag pratade jag med hennes ansvarspedagog ganska länge om mina funderingar som var väldigt stöttande och kom med goda råd och tips utifrån rollen som förskollärare men även lite personliga tankar i rollen som mamma. Jag tänker börja med att hämta dottern efter vilan (13-13.30) de dagar jag kan och utöver det även ha henne hemma en extra dag i veckan så ofta som möjligt. Det känns bra, och så kanske vi utökar framgent. Bra ide där om att bära den minsta mycket, det gör vi redan både i sjal och sele.


    PreciousDivine skrev 2014-05-13 08:58:02 följande:
    Jag har ett barn på drygt 2,5år och ett som precis fyllt 1, båda är hemma på heltid. Det fungerar jättebra! Jag har satt som minimum att vi är ute minst 2 timmar per dag, året runt. Ofta är det dock minst 4 timmar, vi gillar alla att vara ute (dessutom blir utbrotten betydligt färre och de sover båda så mycket bättre på natten). Tre dagar i veckan är vi på öppna förskolan, där finns det ett par stycken som har 2-3-åringar hemma på heltid och så finns det gott om syskon som bara går 15h förskola, så de är där 2 av 3 dagar. Den fjärde dagen träffar vi en kompis som har jämngamla barn, då är vi ute och leker hela eftermiddagen med dem. På tisdagar har vi sällan något inplanerat utan brukar träffa lite olika vänner, åka och bada, gå på biblioteket eller liknande. Den minsta har i princip aldrig varit ensam med mig, men jag har heller aldrig sett något behov av det. När de är större kommer det kanske finnas ett sådant behov, men en bebis tänker inte i såna termer. Så länge de får vara nära brukar de vara nöjda, jag bar väääldigt mycket i sjal/sele. Jag håller med dig om att 30 timmar på förskola är mycket, enligt min mening på tok för mycket när man egentligen inte behöver gå alls. Jag hade börjat med att minska ner till exempelvis 3 dagar i veckan, 4-5 timmar per dag. Det är väldigt få år det handlar om, snart nog kommer skolplikten och då har vi inget val. Hon går väl nästintill heltid (7,5h) de 4 dagar hon går på förskolan? Även om hon trivs så är ljudnivån hög och tempot likaså. Jag skulle inte stå ut en halv dag på en genomsnittlig förskola, därför känna det för mig som ett väldigt enkelt val att ha mina barn hemma när jag nu har den möjligheten. Jag tror faktiskt inte det är några problem att hitta lekkamrater till henne. Börjar du gå på öppna förskolan kommer du garanterat att träffa nya människor och förmodligen har många syskon till det barn de är föräldralediga till (så även om de inte är med på öppna förskolan kan man ju stämma träffar andra tider/dagar).

  • PreciousDivine

    Jättebra att hon har en sån bra förskola! Min personliga åsikt är dock att dagarna är för långa ändå. När man börjar skolan går man inte så långa dagar på flera år. Lågstadiet gick jag 8.30-14.10 och jag minns att jag var trött efter skolan. Hursomhelst så tycker jag du gör rätt i att fundera som du gör, ofta kör man på som vanligt utav bara farten. Det är alltid nyttigt att stanna upp och se om man kan förändra vardagen till det bättre, oavsett vad det gäller. Lycka till!

  • greywolf

    Jo det håller jag visserligen med om, 7.5 h per dag är långa dagar för så små barn. Det är tur att de har en timmes vila iallafall så de kan återhämta sig, men det är ändå långa dagar..


    PreciousDivine skrev 2014-05-14 08:16:32 följande:
    Jättebra att hon har en sån bra förskola! Min personliga åsikt är dock att dagarna är för långa ändå. När man börjar skolan går man inte så långa dagar på flera år. Lågstadiet gick jag 8.30-14.10 och jag minns att jag var trött efter skolan. Hursomhelst så tycker jag du gör rätt i att fundera som du gör, ofta kör man på som vanligt utav bara farten. Det är alltid nyttigt att stanna upp och se om man kan förändra vardagen till det bättre, oavsett vad det gäller. Lycka till!

  • WSalma

    Jag har ett liknande problem...

    Min son blir tre om n


    ågra veckor
    åg
    ågra veckor. Här där vi bor (Tyskland) börjar barnen i regel i förskola när de blir tre - alla hans kompisar också. Vi har sökt till en uteförskola som verkar superduperbra - men som det är väldigt svårt att få plats på. De kommunala förskolorna verkar tämligen katastrofala. Var och tittade på förstahandsalternativet i veckan och blev väldigt besviken... Nu funderar jag allvarligt på att ha honom hemma hellre än att han ska gå där.

    Men å andra sidan går nästan alla hans kompisar på den förskolan, och föräldrarna säger att trots att de inte är så värst nöjda så trivs barnen och de gillar att gå dit och leka (det är bara förvaring med fri lek i princip). Min son blir jättebesviken om kompisarna t ex är på semester och säger ofta saker i stil med "Mamma, kan vi inte gå ut och leta efter barn att leka med?!" Han har en lillasyster som precis blivit ett år och lillebror ska komma till världen om ca två månader. När jag säger till bekanta att jag funderar på att inte låta storebror gå på Kindergarten om vi inte får plats på uteförskolan så ser de helt bestörta ut.

    Tiderna är ca 9-12 (man kan lämna från klockan 7, men allvarligt, det känns inte aktuellt att dra ut tre små barn i ottan), fem dagar i veckan i kommunal förskola. Om man vill kan man lämna efter lunch igen, 14-16 tror jag, dock max 6 timmar per dag (hur knäppt är inte det här?). Det rör sig alltså om 15-30 timmar i veckan, vilket känns för mycket för så lågkvalitativ verksamhet. På uteförskolan kan man lämna mellan 8-9 och hämta mellan 13-14, dvs 20-30 timmar. Visserligen längre, men verksamheten känns så mycket värdefullare. Jag gissar på att jag skulle lämna runt 8:30-8:45 och hämta ca 13-13:30. Det avråds från att regelbundet inte låta barnen gå fem dagar i veckan på båda alternativen. Vidare sover barnen middag väldigt länge här - utom min son som förstås inte sovit middag på ett år. Det innebär i princip att om barnen hämtas vid 12, sedan äter lunch och därefter går och lägger sig så kan man leka först efter ca 15 på eftermiddagen.

    Jag är också orolig för att det ska bli för tråkigt för storebror hemma med småsyskonen. Det blir nog svårt att ta sig iväg till tex simhallen med tre småttingar. Vi bor i en väldigt liten stad, så här finns det inga skojigheter utan man måste packa in allihop i bilen och åka om man vill göra något (lekplatser etc finns det förstås). Fast å andra sidan kan man göra rätt mycket skojigheter för de ca 1000 kronor i månaden som vi skulle betala för den kommunala förskolan.
Svar på tråden hemma med två barn, hur gör ni?