• Anonym (flyttlass)

Flytta större avstånd, umgänge med andra förälder mm. Hjälp!

Först och främst, detta är egentligen ingen tvist då vi inte är osams. Jag vill däremot vara anonym och önskar få hjälp och tips om vad jag har för rättigheter och skyldigheter i min situation.

Jag har ett barn i skolålder med mitt ex, som vi har varannan vecka och vårdnaden är gemensam. Vi bor nu i samma stad. Mitt ex kommer att flytta ca 15 mil till annan ort under sommaren, och p g a det var tanken att jag ska ha vårat barn på heltid och exet kommer ha barnet varannan helg ungefär.

Nu har det blivit så att jag och min nya sambo och vårt gemensamma barn kommer flytta ungefär 80 mil bort. Självklart ska då mitt äldsta barn (som jag har med mitt ex) också flytta med. Resorna mellan den nya orten och mitt ex kommer innebära ungefär en timmes flygväg samt ca 2 timmars bilresa enkel väg.

Mitt ex är informerad och införstådd och han är väldigt resonabel. Men nu behöver jag försöka förstå vad jag har för juridiska rättigheter och skyldigheter. Resorna (för att göra umgänget möjligt) kommer att kosta en del och då funderar jag på om jag själv måste stå för hela kalaset eller om mitt ex har skyldighet att mötas.

Någon som har några kunskaper inom ämnet som ni vill dela med er av?

• Svar på tråden Flytta större avstånd, umgänge med andra förälder mm. Hjälp!
  • Lindsey Egot the only one

Det kan bli så att du får stå för den delen som överstiger 10 mil. Dvs kanske flygresan. Jag vet att soc anser att ena föräldern bekostar dit redan och den andre hemresan.

Jag hade aldrig flyttat så långt ifrån den andre föräldern för BARNETS skull.

• Anonym (flyttlass)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-12 22:43:14 följande:
    Det kan bli så att du får stå för den delen som överstiger 10 mil. Dvs kanske flygresan. Jag vet att soc anser att ena föräldern bekostar dit redan och den andre hemresan.
    Jag hade aldrig flyttat så långt ifrån den andre föräldern för BARNETS skull.
    Tack för ditt svar!
    Vet inte alls hur jag ska bemöta din personliga åsikt i ämnet. "Jaha". Eller?
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (flyttlass) skrev 2014-05-12 22:52:59 följande:
    Tack för ditt svar!
    Vet inte alls hur jag ska bemöta din personliga åsikt i ämnet. "Jaha". Eller?
    Du får bemöta det precis hur du vill. Men eftersom du flyttar sist och längst kan du tvingas bekosta resorna.
  • Anonym (flyttlass)

Ingen som har erfarenhet av denna typ av avstånd? Är knappast första gången någon med barn flyttar långt?

• Drottningen70

Så avskyvärt att flytta så långt bort från en viktig förälder med barnet. Obegripligt att man medvetet kan göra så mot sitt älskade barn.

• Drottningen70

Och varför är det självklart att du ska vara boendeförälder? Kan ju lika gärna vara hos pappan då ni haft vv.

• Anonym (flyttlass)
    Drottningen70 skrev 2014-05-12 23:20:34 följande:
    Och varför är det självklart att du ska vara boendeförälder? Kan ju lika gärna vara hos pappan då ni haft vv.

När mitt ex bestämde sig för att lämna denna stad som vi bor i nu, och flytta iväg, så ansåg både han och jag att det bästa vore för barnet att stanna med mig. Kanske för att jag har det mer ordnat. Vill verkligen inte smutskasta mitt barns pappa men han har inget jobb, inga pengar och har en hel del personliga tråkigheter att ta itu med. Allt detta var poängen med hans flytt ifrån första början.

Därför blev det naturligt för barnet att bo hos mig.

Hurvida det är fruktansvärt eller ej får stå för dig. Det är helt irrelevant i min frågeställning också. Jag vet ju att detta beslut är det bästa för oss och även för barnet av hundra olika anledningar.

• Anonym (ledsen)

Eftersom du flyttar så långt så får du stå för resekostnaden. Vet inte om det finns i regelverket men det är praxis.

• Anonym (flyttlass)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-05-12 23:44:50 följande:
    Eftersom du flyttar så långt så får du stå för resekostnaden. Vet inte om det finns i regelverket men det är praxis.
    Ingen som vet vad regelverket säger då?
  • Schna

Så länge ni inte gör en rättslig sak av det hela så är det ganska mycket upp till er hur ni gör. Det finns rekommendationer åt alla möjliga håll men om ni inte är överens så gäller det ändå inte.

Vad tycker du själv? Ska barnets far behöva lägga flera tusenlappar varje lov för att du vill bo på annan ort? Dessa lov ska han även ha pengar till nöjen med barnet och betala underhåll.

It takes a fool to remain sane
Svar på tråden Flytta större avstånd, umgänge med andra förälder mm. Hjälp!