Flytta större avstånd, umgänge med andra förälder mm. Hjälp!
Först och främst, detta är egentligen ingen tvist då vi inte är osams. Jag vill däremot vara anonym och önskar få hjälp och tips om vad jag har för rättigheter och skyldigheter i min situation.
Jag har ett barn i skolålder med mitt ex, som vi har varannan vecka och vårdnaden är gemensam. Vi bor nu i samma stad. Mitt ex kommer att flytta ca 15 mil till annan ort under sommaren, och p g a det var tanken att jag ska ha vårat barn på heltid och exet kommer ha barnet varannan helg ungefär.
Nu har det blivit så att jag och min nya sambo och vårt gemensamma barn kommer flytta ungefär 80 mil bort. Självklart ska då mitt äldsta barn (som jag har med mitt ex) också flytta med. Resorna mellan den nya orten och mitt ex kommer innebära ungefär en timmes flygväg samt ca 2 timmars bilresa enkel väg.
Mitt ex är informerad och införstådd och han är väldigt resonabel. Men nu behöver jag försöka förstå vad jag har för juridiska rättigheter och skyldigheter. Resorna (för att göra umgänget möjligt) kommer att kosta en del och då funderar jag på om jag själv måste stå för hela kalaset eller om mitt ex har skyldighet att mötas.
Någon som har några kunskaper inom ämnet som ni vill dela med er av?