• Anonym (asiatisk tjej)

Asiatisk tjej/kvinna som alla verkar tro är en "knulldocka" eller piga

Varför verkar det så acceptabelt att tro att asiatiska kvinnor är "knulldockor" eller pigor? Varför kan jag inte få bli bemött m respekt? Jag är "liten och nätt" och ganska "söt" men när det kommer till att bli tagen på allvar...... Snarare förväntas jag tåla vadsomhelst och blir jag ledsen av sarkadtiska skämt förväntas jag även där ha "förståelse". Detta gäller faktiskt både fr män och kvinnor (a i alla åldrar). Jag måste alltid "bevisa" i allmänna samanhang att jag inte är "korkad" (är akademiker på forskarnivå).
    Varför ser så många ner på oss?

• Svar på tråden Asiatisk tjej/kvinna som alla verkar tro är en "knulldocka" eller piga
  • Anonym (Karin)

Min svägerska är adopterad från Thailand och har enbart den svenska kulturen som sin kultur och är svensk. Ändå kommer folk och pratar med min svåger som om han har importerat henne. Och säger han att hon är adopterad ojar folk över att han har oturen då hon inte är lika lätt styrd som de importerade fruarna. Skit elakt! Jag har också fått försvara dom många gånger från folks fördomar.

• Anonym (man)

Jag tillhör släktet som behandlar alla människor med respekt, oavsett hudfärg, religon, sexuell läggning å så vidare.

Alla är lika mkt värda.

• BengtH

Thai-tjejer kommer oftast hit i sällskap av betahanne som misslyckats med att hitta nån tjej på hemmaplan. 

Sen finns det thaitjejer som kommit hit på egen hand som doktorander, fast de är inte många jämfört med de förstnämnda därför drar folk alla thaitjejer över en kam.

• Anonym (asiatisk tjej)

Intressant att de flesta (överlag i verkligheten också) direkt tänker Thailand.

• Anonym (Ragnar)

Många betahanar har förstört asitiska kvinnors rykte. De sägs göra vad som helst för en tjuga. Tyvärr något du drabbas av idag och imorgon.

• Anonym (asiatisk tjej)
    Anonym (Karin) skrev 2014-05-12 22:40:46 följande:
    Min svägerska är adopterad från Thailand och har enbart den svenska kulturen som sin kultur och är svensk. Ändå kommer folk och pratar med min svåger som om han har importerat henne. Och säger han att hon är adopterad ojar folk över att han har oturen då hon inte är lika lätt styrd som de importerade fruarna. Skit elakt! Jag har också fått försvara dom många gånger från folks fördomar.

Känner igen mig i så mycket av det du skriver. Jag är också adopterad (fr Korea). Tidigare pojkvänner (vilka är få) har ofta fått höra att "de kunde fått bättre"....
  • pappanpålandet

Rasister och folk som inte ser alla som lika värda är idioter oavsett hur det kommer till uttryck.

Det låter som en fruktansvärd situation för dig/er, det är inte ok att behandla andra människor på det där sättet oavsett kön/etnicitet/sexuell läggning eller vad det nu må vara.

Det finns många smygrasister i Sverige tyvärr, de som säger sådant som du nämner och sen bara skrattar eller säger "lite får du väl tåla". 

Tyvärr finns det nog inte någon enkel lösning, det enda som skulle lösa situationen är väl att byta umgänge till dess att du hittar ett umgänge som inte beter sig på det där sättet. Men det är ju verkligen ingen liten sak att göra en sån förändring i sitt liv.

• Anonym (Karin)
    Anonym (asiatisk tjej) skrev 2014-05-12 22:52:47 följande:

Känner igen mig i så mycket av det du skriver. Jag är också adopterad (fr Korea). Tidigare pojkvänner (vilka är få) har ofta fått höra att "de kunde fått bättre".... smile4.gif
    Jag tycker det är elakt att tro att bara för att man är från ett specifikt land så borde man bete sig på det sättet fast man lämnade landet som bebis. Precis som om kulturen skulle vara något man tar med sig. Sedan säger andras fördomar mer om dom än att man kommer från ett annat land.
  • Johan Grå

Bra att du säger ifrån. Jag beklagar dina erfarenheter så ska ingen behöva bli behandlad.

• MachoCulture

Svaret är enkelt - de flesta killarna o männen är desperata runkare -
    många sparar pengar o åker till Thailand o bränner dom på horeriet

Sen hör det till saken att merparten av de thailändska kvinnorna här
    faktiskt är barflickor.

Å andra sidan är kineskorna här också asiatiska kvinnor o dom är
    inte (fd) barflickor som har importerats.

Ett starkt skäl till detta är könsfördelningen här - med MCs 4-5
    tjever/kvinnor på varje man skulle trakasserierna mot dig upphöra.

Och att könsfördelningen är som den är är att invandringen o f f a
    flyktingköret spätt på könsfördelningen på ett motsatt sätt än vad
    MC anser rätt.

PS  - finns en i extern bekantskapskrets som slutat att gå ut på
    ställena o jaga damer - han åker till Thailand 3 x per år a 20,000
    o för detta offrade han bilen - pengarna räcker inte till allt o han
    prioriterar Tömma Påzen i Dam/Lolita medelst KöpeFix - o han
    är inte den ende här i landet som gör så

• Anders 386

Hemskt att det blivit så. Det som skapat uppfattningen från början är de "sexresor" som har gjorts till Thailand. Det började redan i slutet på 70-talet, det var gaska accepterat att åka till Thailand och knulla runt med prostituerade, det var mer ok än att gå till prostituerade här i Sverige. Och i samband med det kom det också en hel del unga thailändskor som flyttade hit som fruar till betydligt äldre män. Det är alltså inte alls konstigt att det skapats en massa fördomar.
    Men jättebra att det kommer upp till diskussion, vi måste skärpa oss.

Dessutom tycker jag att man ska ha respekt även för de som är prostituerade, dom är värda samma respekt som vilken annan människa som helst, men det är iofs en annan fråga.

• Johan Grå

Skälet är inte bara att många män åker till Thailand.

Asiatiska kvinnor upplevs som sexuella för att de ofta är mer feminina än västerländska.

Dessutom lider asiater av att de kommer utanför rasismdiskursen. Alla våra tankar om rasism kommer från progressiva i USA och med grunden i marxistisk maktanalys handlar deras teori inte så mycket om vad som är rasistiskt utan vilka grupper som anses förtryckta/svaga. Asiater i USA är dels en framgångsrik grupp och dels en grupp som inte tenderar att bilda organisationer som arbetar för att de ska behandlas som offer. Därför hamnar asiater i Sverige utanför rasismdiskussionen.

• Anonym (asiatisk tjej)
    Johan Grå skrev 2014-05-13 09:07:05 följande:
    Dessutom lider asiater av att de kommer utanför rasismdiskursen. Alla våra tankar om rasism kommer från progressiva i USA och med grunden i marxistisk maktanalys handlar deras teori inte så mycket om vad som är rasistiskt utan vilka grupper som anses förtryckta/svaga. Asiater i USA är dels en framgångsrik grupp och dels en grupp som inte tenderar att bilda organisationer som arbetar för att de ska behandlas som offer. Därför hamnar asiater i Sverige utanför rasismdiskussionen.

Läste någon artikel ang detta dilemma för något år sedan. Det stämmer nog riktigt bra, tyvärr
  • JAQQ
    BengtH skrev 2014-05-12 22:44:31 följande:
    Thai-tjejer kommer oftast hit i sällskap av betahanne som misslyckats med att hitta nån tjej på hemmaplan. 

Sen finns det thaitjejer som kommit hit på egen hand som doktorander, fast de är inte många jämfört med de förstnämnda därför drar folk alla thaitjejer över en kam.
    Hahaha, vilken sopa du är Bengan. Antingen kommer de hit som sällskap för en "betahanne" eller så doktorerar de? Har du någonsin öppnat dörren och gått ut från pojkrummet?
  • Rikard

Fördomar är fula filurer som smyger sig på en även om man försöker vara fri från dem. I vårt grannskap finns ett äldre par där han är svensk och hon asiat, typ thailändska, jag vet inte riktigt. Hon är nog något, men inte påfallande mycket yngre, inte större åldersskillnad än i många helsvenska förhållanden. Hon är inte adopterad för hon bryter fortfarande ganska kraftigt, även om hon talar bra svenska. De har både barn och barnbarn. Detta är i stort sett det enda jag vet om dem. Ändå tänker jag genast "importfru". Jag föreställer mig en historia om dem baserat endast på hennes yttre. Fast egentligen vet jag ju ingenting. Bortsett från hennes yttre är de som vilket annat gammalt strävsamt par som helst.

På min arbetsplats finns några adopterade - från Korea faktiskt. Det är klart att jag omedelbart lade märke till att de var asiater, men det gled snabbt undan när jag lärde känna dem. Men fortfarande, om någon kommer som inte känner "Stina" och frågar efter henne så vet jag inte om jag kan säga "Stina sitter där inne, hon är asiat" med samma självklarhet som jag hade sagt "Hon har långt rött hår" om det hade varit på det sättet istället. Ibland blir jag osäker på hur man ska förhålla sig till sånt här.

Jag vill på intet sätt försvara mig, bara be om ursäkt för de fördomar som jag har fast jag inte vill.

• Anonym (asiatisk tjej)
    Rikard skrev 2014-05-20 12:01:31 följande:
    Fördomar är fula filurer som smyger sig på en även om man försöker vara fri från dem. I vårt grannskap finns ett äldre par där han är svensk och hon asiat, typ thailändska, jag vet inte riktigt. Hon är nog något, men inte påfallande mycket yngre, inte större åldersskillnad än i många helsvenska förhållanden. Hon är inte adopterad för hon bryter fortfarande ganska kraftigt, även om hon talar bra svenska. De har både barn och barnbarn. Detta är i stort sett det enda jag vet om dem. Ändå tänker jag genast "importfru". Jag föreställer mig en historia om dem baserat endast på hennes yttre. Fast egentligen vet jag ju ingenting. Bortsett från hennes yttre är de som vilket annat gammalt strävsamt par som helst.

På min arbetsplats finns några adopterade - från Korea faktiskt. Det är klart att jag omedelbart lade märke till att de var asiater, men det gled snabbt undan när jag lärde känna dem. Men fortfarande, om någon kommer som inte känner "Stina" och frågar efter henne så vet jag inte om jag kan säga "Stina sitter där inne, hon är asiat" med samma självklarhet som jag hade sagt "Hon har långt rött hår" om det hade varit på det sättet istället. Ibland blir jag osäker på hur man ska förhålla sig till sånt här.

Jag vill på intet sätt försvara mig, bara be om ursäkt för de fördomar som jag har fast jag inte vill.

Men att säga att någon som härhör fr asien har ett asiatiskt utseende är väl inget du direkt behöver ha dåligt samvete för?!? I mitt fall vet jag ju att jag har det och är det bara för att beskriva någons utseende är det väl inget annorlunda än att säga blond?
  • Vector

Jag tror inte det är någon gemen uppfattning att kvinnor med asiatiskt ursprung skulle vara "knulldockor" eller dyl, i vilket fall inte i min del av Sverige.

Däremot kan jag hålla med Rickard om att de fall där jag (och jag tror det är relativt vanligt att den slutsatsen dras) ser äldre vita män med någon fräsch yngre asiat så far mina tankar mot "importfru" också men det är enda scenariot jag kan komma på där jag har några som helst fördomar om asiater.

I övrigt har jag aldrig hört eller sett någon som ens på de grabbigaste tillställningar resonerat så, däremot vet jag personer som haft särskilda fetisher för asiatiska kvinnor. Om detta beror på att de har några föreställningar eller helt enkelt bara faller mer i de fallen vet jag inte, men jag har som sagt aldrig hört detta tidigare. 

• Tommy123

Det är helt oacceptabelt med det beteendet som du beskriver och tyvärr lär du inte få något svar från någon av dessa idioter heller! De är tyvärr troligen för korkade.
    Mitt enda råd är att säg ifrån att det är oacceptabelt och gå därifrån. Jag tycker inte de ska få ta energi av dig!
    Lycka till och tack för att du delade med dig av dina tråkiga erfarenheter.

• PixieP
    pappanpålandet skrev 2014-05-13 08:30:03 följande:

Rasister och folk som inte ser alla som lika värda är idioter oavsett hur det kommer till uttryck.

Det låter som en fruktansvärd situation för dig/er, det är inte ok att behandla andra människor på det där sättet oavsett kön/etnicitet/sexuell läggning eller vad det nu må vara.

Lol @ början på ditt inlägg - "folk som inte finner alla lika värda är tammefan inte lika värda. Men jag finner alla lika värda. Ja alltså förutom de som inte tycker folk är lika värda. Alltså tycker jag inte att folk är lika värda eller hur var det nu, nu blev jag snurrig"
  • Anonym (Suck)
    PixieP skrev 2016-07-15 14:48:38 följande:

Lol @ början på ditt inlägg - "folk som inte finner alla lika värda är tammefan inte lika värda. Men jag finner alla lika värda. Ja alltså förutom de som inte tycker folk är lika värda. Alltså tycker jag inte att folk är lika värda eller hur var det nu, nu blev jag snurrig"

Finns ju ingen motsättning i att tycka att någon är en idiot men att alla har lika värde! Eller anser du att alla som har idiotiska åsikter är mindre värda som människor?
Svar på tråden Asiatisk tjej/kvinna som alla verkar tro är en "knulldocka" eller piga