Rikard skrev 2014-05-20 12:01:31 följande:
Fördomar är fula filurer som smyger sig på en även om man försöker vara fri från dem. I vårt grannskap finns ett äldre par där han är svensk och hon asiat, typ thailändska, jag vet inte riktigt. Hon är nog något, men inte påfallande mycket yngre, inte större åldersskillnad än i många helsvenska förhållanden. Hon är inte adopterad för hon bryter fortfarande ganska kraftigt, även om hon talar bra svenska. De har både barn och barnbarn. Detta är i stort sett det enda jag vet om dem. Ändå tänker jag genast "importfru". Jag föreställer mig en historia om dem baserat endast på hennes yttre. Fast egentligen vet jag ju ingenting. Bortsett från hennes yttre är de som vilket annat gammalt strävsamt par som helst.
På min arbetsplats finns några adopterade - från Korea faktiskt. Det är klart att jag omedelbart lade märke till att de var asiater, men det gled snabbt undan när jag lärde känna dem. Men fortfarande, om någon kommer som inte känner "Stina" och frågar efter henne så vet jag inte om jag kan säga "Stina sitter där inne, hon är asiat" med samma självklarhet som jag hade sagt "Hon har långt rött hår" om det hade varit på det sättet istället. Ibland blir jag osäker på hur man ska förhålla sig till sånt här.
Jag vill på intet sätt försvara mig, bara be om ursäkt för de fördomar som jag har fast jag inte vill.
Men att säga att någon som härhör fr asien har ett asiatiskt utseende är väl inget du direkt behöver ha dåligt samvete för?!? I mitt fall vet jag ju att jag har det och är det bara för att beskriva någons utseende är det väl inget annorlunda än att säga blond?