• Anonym (Maj)

Brukar man få vänta så länge...?

Ringde idag för att boka tid för abort:( Hade senaste mens 8 april så är idag i v 5+0. Fick tid för koll inför aborten den 26:e maj!! Är då i v 6+6! Hade ju velat ha tid så snabbt som möjligt. Men de ville ju kolla att allt sitter där det ska! Brukar man få vänta så länge? Känns ju som att aborten borde vara lättare ju tidigare den är...?

• Svar på tråden Brukar man få vänta så länge...?
  • Stårschan

Ja, oavsett hur säker man är på sin sak är det inte ovanligt att man får vänta. Helt makalöst!

• Anonym (Maj)

Samtidigt läser man ju om dom som gör abort i v 5+! Hur lyckas dom med det?

• Stårschan

De har förmodligen turen att bo i rätt landsting. Och har kanske haft turen att ringa in rätt dag, och fått prata med rätt person?

• Anonym (Maj)

Tidigaste dagen som hon kollade var den 22:e men då fanns inga tider! Då skulle jag varit 6+2! Hoppas på återbudstider. Ringde till gynmottagning, var skulle man annars ringt menar du?

• Stårschan

Du har nog ringt helt rätt. När det gäller vården är det bara att tacka och ta emot den hjälp man får, och ta den tid man blir erbjuden.

• Anonym (tyvärr)

Ja, det är tyvärr väntetider.

När jag själv skulle boka tid för abort för ca ett år sedan så var det 2-3 veckors väntetid på i princip alla sjukhus. Det hjälpte inte att jag förklarade att jag började gå mot gränsen att inte längre kunna göra en medicinsk abort. 

Själv fick jag tag på en privatklinik (ansluten till Försäkringskassan, så det kostade som ett vanligt besök) som kunde ta emot mig efter mindre än en vecka.

Så om du inte har ringt runt till olika sjukhus/kliniker, gör det! Du har rätt att söka vård även i andra landsting. 

Tycker förövrigt att det är bedrövligt att man ska behöva gå och vänta i ett så akut läge.

• Anonym (Maj)

Ja, det är ju jobbigt att vänta när man väl har bestämt sig! En "hemma-abort" tar ju inga stora resurser från dom! Undersökning innan och sedan telefonkontakt under dagen för abort!

• Anonym (Maj)

Liten stad, finns inte mycket alternativ här...

• Stårschan
    Anonym (Maj) skrev 2014-05-13 10:06:37 följande:
    Ja, det är ju jobbigt att vänta när man väl har bestämt sig! En "hemma-abort" tar ju inga stora resurser från dom! Undersökning innan och sedan telefonkontakt under dagen för abort!

Var beredd på att det kan bli mer. Du kan tvingas boka in en tid med psykolog också innan du får göra aborten, och det är inte säkert att du får göra den hemma. Jag var i samma sits (helt säker på att jag ville göra abort), men det hela kostade 3 x 300 kr för ett första besök, ett obligatoriskt besök hos psykolog samt ett slutligt besök för att utföra själva aborten. Jag fick inte ta hem något piller och göra det hemma, utan de skulle nödvändigtvis ha in mig för att "ha koll efteråt".
Svar på tråden Brukar man få vänta så länge...?