• Äldre 13 May 19:41
    27814 visningar
    21 svar
    21
    27814

    Gravid i v8, hur orkar man med illamåendet och orkeslösheten?

    Jag är gravid i v 8 och mår verkligen pyton! Känns som jag går omkring rejält bakis hela tiden. Kan inte sova om nätterna för att jag mår så illa men kräks inte.
    Känner mig totalt orkeslös men tvingar mig att göra saker ändå men ibland så går det inte utan hamnar i sängen efter jobbet och tar mig inte upp förrän det är dags att borsta tänderna och lägga sig för natten.
    Någon fler med ett konstant illamående? Hur överlever man?

  • Svar på tråden Gravid i v8, hur orkar man med illamåendet och orkeslösheten?
  • EJL
    Äldre 13 May 19:43
    #1

    Man gör inte mer än man måste. Och så måste det få vara. Du är ju trött eftersom det händer SÅ mycket i kroppen, och den behöver vila. Håll det basic och håll tummarna för att illamåendet går över om några veckor. Citronvatten tycker jag är topp mot illamående!

  • Äldre 13 May 19:50
    #2

    Ska testa citronvatten genast. Drömmer om dagen när illamåendet går överSkrattande

  • Äldre 13 May 20:05
    #3

    Har du testat något mot illamåendet? Vanliga huskurer är färsk ingefära, äta lite men ofta, äta enbart mild mat osv

    Andra alternativ som kan hjälps är sk seaband som finns bl a på apoteket och fungerar som akupressur mot illamående. Eller åksjuketabletterna Postafen. Skulle inget av dessa hjälpa kan en läkare på mödravården eller på vårdcentralen skriva ut Lergigan Comp åt dig.

    Sedan så kan det vara skönt att veta att för de allra flesta så brukar illamåendet och tröttheten lätta och i många fall försvinna helt runt vecka 12-13. Under tiden, om det blir för jobbigt så kan du sjukskriva dig/be läkare om att sjukskriva dig.

  • Äldre 13 May 20:34
    #4

    Vill helst inte äta en massa piller men vill inte heller må så här.
    Äter bara mild mat när jag får ner något. Inget annat som ens går att tänka på.

    Känns som nerräkning till vecka tolv och hoppas att det då går över!

    Ska träffa barnmorskan på fredag och höra vad hon säger.

  • Äldre 14 May 07:07
    #5

    Om det är till någon tröst så brukar det gå över någon vecka efter v.12! Är själv i v.16 och mår mycket bättre! Under dem tuffaste perioden med illamående (ej kräkningar) så tog jag ingefärstabletter som jag köpte på Life, funkade fint tyckte jag :)

  • Äldre 14 May 07:12
    #6

    Jag är i vecka 11 och mår redan bättre! Sminkar av mig och fixar inför morgondagen direkt när jag kommer hem efter jobbet, annars kan jag bli gråtfärdig av trötthet när det är dags att gå till sängs.

    Äter alltid ett par kex innan jag går upp på morgonen.

    Hoppas du snart mår bättre!

  • Äldre 14 May 13:18
    #7

    Åh, redan i vecka 11
    Känner igen det där med att man blir gråtfärdig av trötthet....

    Tack för alla tips!

  • Äldre 18 May 08:44
    #8

    Hej! Jag är i vecka 10 och mår samma som du jätte illa men kräks inte och är extremt trött så jag förstår dig. Tog 2 veckors ledigt från läkaren men känns som ja behöver mer för orkar inte något. Håll ut !!

    Isglass brukar hjälpa mig måt illamåendet. Piggelin brukar jag ta. Testa det :)

  • Äldre 18 May 17:21
    #9

    Jag känner precis likadant, gick in i v 9 i dag , orkar inte må då här, konstant illamående å även börjat kräkas flera ggr om dagen ! Mitt tredje barn jag väntar , inte mått så här med de andra två ????

  • Äldre 18 May 17:25
    #10
    jenna 2009 skrev 2014-05-18 17:21:50 följande:
    Jag känner precis likadant, gick in i v 9 i dag , orkar inte må då här, konstant illamående å även börjat kräkas flera ggr om dagen ! Mitt tredje barn jag väntar , inte mått så här med de andra två ????
    Har du pojkar elle flickor innan lr en av varje?
Svar på tråden Gravid i v8, hur orkar man med illamåendet och orkeslösheten?