• scrapparlotta

Tjocka revben, hur gör ni dom godast?

Vill ha erat bästa recept, tips på tjocka revben. Jag har gjort det några gånger, men tycker inte jag får till det så bra. Vi gillar inte rökiga smaker, utan jag vill ha dom söt/starka....det är gott. Men hur får jag dom så?

• Svar på tråden Tjocka revben, hur gör ni dom godast?
  • Drottningen70

Koka i buljong tills köttet börjar lossna från benen. Sen gnid in dom i en blandning av riven vitlök, riven ingefära, ketchup olja, farinsocker och rejält med cayennepeppar. Lite honung och soja och en skvätt coca cola kan man också ha i och gärna en skvätt rödvinsvinäger för lite syra. ( jag kör på en höft) Sen grilla på i ugn eller på grill. Bränns lätt pga all sötma så de måste vara färigkokta.

• Aniiee

Sist testade jag (för attt jag är en sucker för nyheter i mataffärerna=P) att marinera den några timmar i nya Santa Maria Marinad Hot Habanero! Den var jättegott. 150 grader i ugnen tills det var klart, sen drog jag upp tempen til max i 15 minuter....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Laine

Säger som ovan.
    Koka dem först så de blir riktigt möra.
    Sen penslar du på en blandning av chilisås, vitlök, ingefära, honung och lite soya.
    In i ugnen och pensla på dem igen efter en kort stund.
    Jag tycker de blir riktigt goda då.

• Carnitas

Har du tid, så skippa och koka dom.

Men annars en god rub som har en hyfsad socker mängd, pensla med äppelcidervinäger 1gång per timme.

Den sista stunden kan man ta lite glaze av något slag.

Finns många goda ketchupbaserade som passar här.
    Tid gissningsvis 3-5h i ca125grader, dock så ska man hålla på tills man märker det börjar ge sig.

Grillar du dom i grillen, så är det nog mer mot 5-6h om man kör tjocka revbensspjäll.

Kamben3-4h.

Hoppa in på www.bbqpitboys.com de har flera olika förslag på rubs och såser.

Och det mesta går att överföra till vanlig ugn, men givetvis helt utan grillsmak.

• Majsan70

Jag marinerar i ett dygn o sen kör jag dem på 100 grader i ugnen tills de faller isär. Gottans värre. Tar man låg värme i ugnen behövs de inte kokas innan. 

• levande charader

Jag brukar gegga ihop citronskal, citronsaft, pressad vitlök, sambal oelek, peppar, lite salt, lite soja och ibland någon ört. Jag tar lite vad som finns hemma men det där är grunden iaf. Sen geggar jag in köttet med och stoppar in det i ugnen på låg temp och länge, tills köttet lossnar från benen.

• Hallonbåt02

Jag har gnuggat den   med, sweet chili, citron, vitlök, ingefära  soja och olja (massor)
    satt den i ugnen på 200 grader i 1 1/2-2  tim  beroende på hur stor  bit det är  men ca 1,5 kg 

• Carnitas
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-16 15:48:55 följande:
    Jag har gnuggat den   med, sweet chili, citron, vitlök, ingefära  soja och olja (massor)
    satt den i ugnen på 200 grader i 1 1/2-2  tim  beroende på hur stor  bit det är  men ca 1,5 kg 
    200 grader är lite för varmt, blir saftigare i lägre temperaturer.
  • Hallonbåt02

Det där är väldigt mycket från ugn till ugn, men våra lir riktigt saftiga och hela familjen + gäster brukar älska dem.
    Om jag gör pulled pork etc så får dem  helt klart  en mycket lägre temp och mycket längre tillagningstid.

• Carnitas
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-16 18:07:45 följande:
    Det där är väldigt mycket från ugn till ugn, men våra lir riktigt saftiga och hela familjen + gäster brukar älska dem.
    Om jag gör pulled pork etc så får dem  helt klart  en mycket lägre temp och mycket längre tillagningstid.

Sänk även tempen på dina revben, så får du en än saftigare revben.
    Ska tillägga att jag inte påpekar smaken eller att det inte skulle vara gott och saftigt.

Bara att det blir än bättre, vid en lägre temp.

• Hallonbåt02
    Carnitas skrev 2014-05-16 18:58:15 följande:

Sänk även tempen på dina revben, så får du en än saftigare revben.
    Ska tillägga att jag inte påpekar smaken eller att det inte skulle vara gott och saftigt.

Bara att det blir än bättre, vid en lägre temp.

Tack för tipset och jag har, tro det eller ej, provat mig fram i  10 års tid och hittat den perfekta tempen  för revbenen :)
Svar på tråden Tjocka revben, hur gör ni dom godast?