• tussan

Fler som har ett vivus lån som gått till kronofogden??hjälp!!

Jag hoppas nån orkar läsa detta o svara på mina frågor. Under en tid då jag va sjukskriven för deprison o pyskisk ohälsa och fick problem med ekonomin hade både krediter och sms lån o allt va de var...nu är 210 000kr bortbetalt och jag har fått kämpat hårt för det!!! Jag fick iof ett arv och jag tog hela arvet till o betalade av allt skit sen jobbade jag häcken av mig för o betala det sista,jag ville göra rätt för mig.

Nu har jag bara en sak kvar och det är ett lån hos vivus på ca 15 tusen kr! Lånet är uppe i 15 tusen kr exakt nu.. och jag hade svårt att betala tillbax det och bad om en avbetalnings plan. Vivus nekade mig och va på mig att ja skulle betala in allt annars skickade dom de till kronofogden. Jag va inne på deras hemsida o läste att man kunde få en avbetalningsplan,jag bönade o bad om att få det..enligt min situation skulle ja kuna betala tillbax allt på 2 till 3 månader men ikke. Dom skickade det till kronofogden ist.

Jag har nu skrivit under delgivningskvittot nydligen att jag vill bestrida ärendet,har hört att gör man de så drar man ut på processen o på så vis kan ja försöka betala av så mkt som möjligt på det. Vad kommer att hända nu efter att ja bestridit??? Hur ser processen ut??? Hur många veckor har jag typ på mig att betala?? har googlat runt men hittar inte nå vidare info. Så som det ser ut nu kommer jag kommer kuna betala en liten slant i slutet av denna månad i maj. Sen kommer ja kuna betala mera sista juni och de sista va lånet sista juli.

Så allt som allt behöver jag tre månader på mig o betala av allt från o me maj månad då.

Därför jag hoppas att dom går med på en avbetalningsplan elr att de går o dra ut på denna process:( Vill fan inte ha nå löneutmätning elr att dom ska komma hem i hemmet o plocka grejer. Jag bor i hyreslägenhet. Äger en bil för ca 10 tusen kr som jag måste ha för o kuna ta mig till jobbet då de inte går bussar.

Har nu fått fast jobb o månads lön. Har slut på sparkontot o inga pengar på banken elr andra dyra saker av värde. Skulle de nu bli så att de går åt helvete för mej o bestrida ärendet och de blir sånt där "utslag" då har ju vivus rätt till o vilja ha sina pengar när som.

Vad är de första kronofogden går på då? Är det löneutmätning elr tar dom löneutmätning och kommer hem till en? Läste nåt på deras hemsida att har man månadslön och dom bedömmer att man kan betala av sin skuld på tre månader med lönen så räcker de me endast löneutmätning???

Om dom skickar hem papper om det då ska man väl fylla i hyra o sånt dära. Kommer ju va ärlig o skriva vad jag har i hyra,kan skicka med en räkning från hyresvärden  så dom ser hyran men kommer dom ringa o kolla med hyresvärden??? Jag bor med min sambo så vi delar på hyran hur ska jag skriva då? Kommer dom kolla med min sambo o kolla upp han??? fan ja e så orolig. Fan ja mår så skit över de här,har svårt o sova o äta o äns tänka klart...Vill bara att min skuld ska va bortbetald:(
  • Svar på tråden Fler som har ett vivus lån som gått till kronofogden??hjälp!!
  • zZzZz

15000 är inte överdrivet stora pengar, det är himla onödigt och hamna i anmärkningsträsket för det, kan du inte låna av sambon och betala bort detta? 

• MachoCulture

ZZZ - du kallar det anmärkningsträsket

MC kallar detta ett UnderBart Instrument
    eftersom man då bara han handla för de
    pengar man har - o TelefonTiggarna m fl
    Kräääämaaaree tappar zuuugeen eftersom
    man aldrig blir godkänd för deras ocker-krediter

• Grappa

Om alla andra lån är betalda, kan du inte ta ett banklån och betala vivus med`?

• elmadumle

Betala vivus det du kan så blir det ju mindre i slutänden som går till kf, när överklagan är klar så kanske du hunnit betala allt.

• Migas

Om du har möjlighet att betala av lånet på 3 månader (inkl. denna) skulle det inte kunna vara ett alternativ att låna de pengarna av din sambo/dina föräldrar eller någon vän istället och betala av allt på en gång, istället för att riskera att det dras till kronofogden och leder till en anmärkning på en sån liten summa (i det sammanhanget)? Är de de som nekar eller är det din egen stolthet som säger nej?

Det är ju ändå inte en överdrivet stor summa (15000 - det du har pengar till i maj) och inte en överdrivet lång tid (juni - juli), så borde ju finnas ett alternativ där om du känner någon med stabil ekonomi.  

Svar på tråden Fler som har ett vivus lån som gått till kronofogden??hjälp!!