• Tjjejjen

Ska jag välja samma förskola till barnen?

Vi skall flytta till sommaren och till hösten börjar stora på ny förskola och lilla skalll skolas in. Saken är att stora (3år) har autism och behöver gå sina exakta tider för att hålla sin rutin medan lilla bara skall gå korta dagar först (1år) Väntar nu även nr tre och lilla kommer bara få gå 15 Tim när trean kommer (stora har fått mer timmar på läkarintyg) Först tänkte jag att självklart ska de ha samma förskola men kom sedan på hur jobbigt det måste bli för stora när jag hämtar lilla tidigt och han måste vara kvar ett tag till.... Kommer ju kännas hemskt för mig också. Vill gärna ta med stora hem tidigt men han behöver verkligen sina timmar, speciellt så han stannar över både lunch och mellis då han knappt äter hemma och på fsk äter han saker han aldrig äter hemma. Så nu är jag inne på olika förskolor men nära varandra så jag ändå kan promenera till dem. Någon med liknande situation? Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Ska jag välja samma förskola till barnen?
  • Lena

Det funkar inte att barnen går samma tider men den stora fler dagar i veckan?

• violis

Nu har jag inte just den hör problematiken,men har däremot jobbat som förskollärare i snart 20 år.... Min spontana tanke är att om det funkar att ha barnen på samma förskola eller inte beror mycket på hur förskolan ser ut,hur stor,och hur de har det upplagt med " 15- timmars barnen". Skulle det vara hos oss skulle det inte vara något problem eftersom våra "15- timmars" går 8.30-12,15 fyra dagar i veckan, er stora skulle då gå på " syskon" och ha liggvila ( alla våra 3- åringar har liggvila även om de inte sover) och alltså inte ens märka att ni hämtar småsyskonet. Men har förskolan andra tider för "15- timmars" tex kan det bli svårare,lika så spelar det in hur förskolan rent fysiskt är uppbyggd,hur avdelningarna ligger etc men med ett bra samarbete med förskolan brukar det oftast gå att ordna så att man kan " smyga ut " ett barn utan att det andra barnet märker av de. Så mitt råd är att titta runt på de olika förskolorna som finns i området och prata med pedagogerna om problemet och hör vad de har för förslag på hur de kan hjälpa till så att det blir så,bra som möjligt för alla.

• Tjjejjen

Tack för era svar Skall träffa resursteamet imorgon så skall höra med dem hur de tänkt Får kika runt på den fsk som erbjuds.

• Ann-Louise

Jag har en bekant som fick utökad tid även för det andra barnet också just av den anledningen att det skulle bli svårt att förklara varför ett barn skulle följa med hem, och ett stanna kvar. Så bägge barnen gick de tider som var avsatt för det handikappade barnet. Kanske han de godkänna det också hos er.

• mammalovis

Vi har inte riktigt samma dilemma, men har fått en annan förskola till lillasyster, då de ska dra ner 3 avdelningar på storasysters förskola. Vårt val står mellan att låta dem gå på två olika eller flytta storasyster. Tyvärr är ingen av förskolorna i det skolområde vi tillhör, så troligen får de ändå ytterligare ett byte till när vi flyttat till större boende. Nu har vi inget val då ingen av oss har flexibla kontorstider, så vi tvingas flytta storasyster om det inte går påverka hos verksamhetschefen.

Min tanke är att välja något som fungerar även långsiktigt när du slutar vara föräldraledig. Ta en diskussion både med resursteamet och den aktuella förskolan om hur det kan lösas. Om de ändå går på olika avdelningar så märks det ju oftast mindre.

• Mumin80

Vi har lite liknande situation fast tvärtom  

Döttrarna är 2 och 4, fyraåringen har autism. Tre dagar i veckan hämtar vi fyraåringen kl 15 och tvååringen kl 17 (dom andra två dagarna hämtas båda 15). Detta arrangemang beror dels på att stora tjejen inte orkar hela dagar på förskolan psykiskt, och dels på att hon även med kortare dagar är så pass trött att hon behöver vara ifred från lillasyster ett tag efter förskolan. Medan lillasyster älskar förskolan och inte har något problem med att gå lite längre dagar. 

Rent praktiskt så har vi valt att ha barnen på samma förskola men olika avdelningar. Förskolan är ganska liten och har bara två avdelningar, så dom ses ju under dagen, men får ändå vara ifred för varann Vilket är viktigt, för båda. 

Så när vi hämtar så försöker vi oftast se till att lillasyster helt enkelt inte ser oss, vilket gör dom olika hämtningarna problemfritt. 

Vi har förresten barnen på en vanlig förskola, men dottern har resurs på heltid och förskolan har gjort ett hästjobb för att anpassa verksamheten så att det funkar för dottern. Fördelen med vanlig förskola är att dottern (som är ganska social och utåtriktad som person, trots autismen), är att hon i princip får intensiv beteendeterapi vad gäller social samvaro och kommunikation ca 7 timmar per dag Och det värmer verkligen mammahjärtat att se att hon är en uppskattad och populär kamrat bland dom andra barnen. Och sättet som dom andra barnen accepterar henne och stöttar henne när hon behöver det är också helt underbart.

Förskolan är förresten ca 400m från hemmet. Och med allt annat pusslande i livet, så ska man inte underskatta fördelen med att slippa resa runt långa vägar och hämta på flera ställen. 

Svar på tråden Ska jag välja samma förskola till barnen?