öppet brev till min mamma
Är en kvinna på 46 år, ensamstående med ett barn, 12 år.
Min mamma har under min uppväxt varit beroende av tabletter och druckit mycket, främst för att "lugna nerverna". Hon tog sig ur detta med hjälp av läkare för ca 20 år sedan. Hon är omgift med en man sedan 20 år tillbaka och för ca 3 år sedan fick han en cancerdiagnos, han har blivit opererad men allt fick de inte bort så han tar sprutor en gång i månaden och enl läkare så hålls cancern i schack; han kommer inte att dö av den. Han började dricka än mer i samband med detta, och har hamnat på sjukhus vid ett par tillfällen pga sprit och tabletter. Mamma mår såklart inte heller bra av detta och i somras framkom det att även hon börjat dricka för att lugna nerverna.
Jag slog bakut, inte en gång till!!!! Och blanda inte in mitt barn i detta!!!
Efter att jag sagt att jag inte ville träffas på ett tag skrev jag ett brev till henne, det var det absolut värsta hon någonsin hört och läst.
Vad tycker ni??
Hej
Som du förstår blev jag fruktansvärt besviken över ditt sms, att du tagit " 2 små drinkar", (hembränt och citronläsk)
Jag har stöttat dig i ditt mående av Bertils drickande, jag har både sett och hört din ångest, sett och hört att du behövt en pilla för att lugna ner dig.
Du var hos oss en vecka och var som ett asplöv; nu dricker han igen, du fick sms av honom att han stängde av telefonen; Nu dricker han igen, varför gör han såhär mot mig? Du säger detta inför mig och mitt barn (Lotta). Lotta får höra av dig att han dricker för mycket och att det är därför du inte mår bra, och när du inte mår bra får du ta en pilla för att lugna ner dig. Lotta mår så dåligt av detta att hon bryter ihop i skolan och gråter ut hos en lärare.
Du sitter med vid middagen och tar en halv potatis och lite kött och säger att du kan inte äta, inte svälja när du mår så dåligt, att du inte klarar av det. Lotta tar efter, i hennes värld blir det normalt att inte klara av att äta när man mår dåligt.det är många andra saker du säger att du inte klarar av pga ångest. Helt plötsligt säger hon att hon inte klara av än det ena och än det andra; det har hon inte gjort innan.Det är inte ok att hon tar åt sig så.
Fikadags med dig och Bertil; helt plötsligt blir det allmän utdelning av piller. Det är inte normalt, om man behöver tabletter enl ordination , så går man undan. Det är inte bara jag som reagerat på det. Sen vet jag att set är en hel del lugnande och maxdos av tramadol som ingår.
Det är inte kul att träffas längre, för jag vet att om ni varit här så dricker Bertil så fort ni kommit hem och om vi varit hos er så dricker han så fort vi åker. Och så får du ångest, tror du inte att det påverkar mig också?
Piller, piller,piller
Det är piller för allt, ångest ,depression ,värk,sömn och biverkningar. Ena stunden ska du ta enl ordination, och dela ut till Helge ( vet han ens vad han tar?). Sedan ska du ändra dosering för att sedan inte ta något. Du laborerar runt alldeles för mycket på egen hand. Du hamnade på lasarettet för tablettförgiftning, och vi kom farandes. Hade du druckit då också?
Vi kom farande när du trodde att Bertil skulle dö. Var det ett suicid försök eller råkade det bara bli fel med piller eller det hembrända? Bägge två kommer vi farande till, jag och Lotta. För piller och sprit. Varför utsätta mig för det? Och Lotta? Gissa hur hon har mått? Ska hon utsättas för detta pga piller och sprit?
Och nu då, nu dricker även du, igen.
Samma som det var när jag växte upp. Du tog dig ur skiten då.
Nu är du antingen på god väg dit igen eller så är du redan där, vilket som så vet jag att du kan om du vill, sluta igen.
Jag älskar dig, men din ångest blir min ångest som blir Lottas ångest. Det måste sluta någonstans och inte bara fortsätta.