• detkanskefunkar

Är det verkligen bara jag!?

Jag är ganska ny här på FL och är därför osäker på om jag lägger denna tråd på rätt "ställe", men jag gör ett försök.

Det är så att jag har ett problem som jag -om jag ska tro folk i min omgivning - är helt ensam om; När jag dricker alkoholhaltiga drycker så drabbas jag av en kraftig, hettande rodnad i ansiktet och på halsen. Rodnaden är mycket stark och hettan så intensiv att det gör ont.

Detta har gjort att jag inte dricker alkohol alls, och det har jag inte gjort under de senaste 10 åren (jag är nu 41 år). Min man, min mamma och mina syskon accepterar detta och ifrågasätter det inte.

Problemet är andra människor i min omgivning. Vissa av min mans arbetskamrater, en av mina svågrar, min kusin m fl. tycks tro att jag bara hittar på alltihop. Varför i hela friden skulle jag göra det!? De tjatar på mig, och vill bjuda på drinkar och vin, och blir nästan sura när jag vänligt men bestämt tackar nej.

Själva rodnaden verkar inte vara så svårt för dem att tro på, och en del av dem har ju sett den tidigare - innan jag helt slutade dricka alkoholhaltiga drycker. Men den svidande hettan som jag har försökt att beskriva för dem, det tror de helt enkelt inte på!
    De skrattar åt mig och tycker att jag är larvig.

Min svåger är särskilt ironisk och hånfull mot mig när det gäller det här. Han påstår att det är "omöjligt" att ha det problem jag har eftersom alkohol är en "ren och antiseptisk" produkt.

Jag vet inte. Jag är inte så bevandrad i alkoholens värld. Allt jag vet är att denna rodnad och hetta har uppstått varje gång jag druckit alkoholhaltiga drycker, och därför har jag nu valt att helt avstå från det.

Är jag verkligen helt ensam om detta problem!? Är det verkligen så ovanligt? Och är det som min svåger säger; att det är omöjligt? Och om det är så; vad kan då vara upphovet till min rodnad och hetta?

Finns det någon mer som delar mitt problem?

• Svar på tråden Är det verkligen bara jag!?
  • Fia 28
    Habbi skrev 2014-05-14 13:58:56 följande:
    Man kan väl vara allergisk mot alkohol? Du kanske är det..
    Det tror jag nog man kan vara. Eller iaf mot det som alkoholen är tillverkad av (är inte insatt i alkoholtillverkning).
    Jag får liknande reaktion av någon krydda  (inte riktigt kommit underfund med vilken) och det hettar rejält i hela ansiktet. Löjliga vänner du har som tror du hittar på!
  • Skepparen
    Fia 28 skrev 2014-05-14 14:08:33 följande:
    Det tror jag nog man kan vara. Eller iaf mot det som alkoholen är tillverkad av (är inte insatt i alkoholtillverkning).
    Jag får liknande reaktion av någon krydda  (inte riktigt kommit underfund med vilken) och det hettar rejält i hela ansiktet. Löjliga vänner du har som tror du hittar på!
    När vi säger alkohol så menar vi etanol. Ren etanol är ren etanol och därmed helt kemiskt oberoende av vad den är tillverkad av. Så rent teoretiskt skulle TS kunna testa att blanda ren tandläkarsprit med vatten till "rätt" styrka för att dricka (typ 10% kanske), slå upp två dl i ett glas och se om reaktionen blir densamma. Då är det etanol som TS överreagerar mot. Annars kan det ju vara precis vad som helst som finns i det alkoholhaltiga som TS testat som orsakar problemen.

Vad gäller vuxna människors synpunkter på din nykterhet kan du väl bara be dem klappa igen kakhålet, ingen utom du själv bestämmer liksom om du skall dricka alkohol eller inte.
  • Whitetrash86

Man kan inte vara allergisk mot alkohol i sig, MEN alkohol tillsammans med vissa födoämnen kan skapa en allergisk reaktion, sen finns det vissa färgämnen eller tillsatser i tex vin som kan skapa en allergisk reaktion.
    Tycker du ska gå till läkare och kolla vad du är allergisk mot, även om du löst problemet själv Glad

Känner igen lite av det du är med om. 
    Jag har aldrig och kommer aldrig dricka något som innehåller alkohol alls. Varför? För att min pappa är alkoholist och förstört sitt och (just då) våran familjs liv. Jag och min 7år äldre bror är sjuk lika honom och min bror var nära att själv åka dit pga alkoholen så jag valde tidigt att inte ens försöka dricka.

Många är på mig med.. "man måste försöka" "tänk om du klarar av det" "man måste våga lite" och jag tänker bara "varför?" Varför är det så viktigt att dricka alkohol? Jag kan vara trevlig och ha roligt utan alkohol.

• isabellab

Har läst om andra som drabbats av samma sak!

• detkanskefunkar
    Habbi skrev 2014-05-14 13:58:56 följande:
    Man kan väl vara allergisk mot alkohol? Du kanske är det..

Min svåger påstår att man inte kan det.
Svar på tråden Är det verkligen bara jag!?