• Krusmatta

    hjälp med 16 månaders och potta/toa

    Vi har en 16 månaders tjej här hemma och vi började med potta när hon kunde sitta någorlunda stadigt själv, runt 6-7 månader. Det blev mest rutinpottning vid blöjbyten m.m. Det gick bra till en början, men sen kom en period då hon inte ville sitta på pottan, ett tag funkade det då med toan istället, men sen dög inte det heller.
    Nu är hon som sagt 16 månader och har börjat säga till när hon har kissat och springer till trappan då vi brukar byta blöja på övervåningen.
    Men jag skulle vilja ha tips på hur vi ska få till det så hon inte hinner kissa i blöjan. Som det känns nu så hinner jag aldrig se något tecken på när hon behöver gå på toa och när man väl märker att hon ska bajsa så är det för sent två sekunder senare.
    Någon som har lite tips?

  • Svar på tråden hjälp med 16 månaders och potta/toa
  • isolande

    Ha pottan där hon är är mitt tips, ställ den vid trappen om det är dit hon går när hon kissar. Ta av allt och sätt henne på pottan även om det redan är i blöjan. Hon kommer fatta galoppen så småningom, tänk på att hon är väldigt liten fortfarande....

  • Krusmatta
    isolande skrev 2014-05-14 14:56:58 följande:
    Ha pottan där hon är är mitt tips, ställ den vid trappen om det är dit hon går när hon kissar. Ta av allt och sätt henne på pottan även om det redan är i blöjan. Hon kommer fatta galoppen så småningom, tänk på att hon är väldigt liten fortfarande....
    När hon går till trappan så har hon redan kissat. Det är som att hon går dit för att berätta att hon vill byta blöjan.
    Oftast vill hon inte sitta kvar på pottan när vi satt henne där...
  • Hoppfull84

    när vi märkte att hon var torr längre perioder på dagen och vi inte behövde byta kissblöja på flera timmar så tog vi bort blöjan helt enkelt. (på semestern) vi satte henne på toaletten när hon vaknat, och sedan med några timmars mellanrum under dagen och ibland kom det kiss, ibland inte.
    Det blev en himla massa kiss i byxorna den första veckan oftast 3-4 ggr per dag men det var ju bara att tvätta av och sätta på nya, inget skuldbeläggande eller så. Veckan därpå hade hon börjat fatta och känna igen signalerna och sade till själv att hon ville kissa(och då fick man vara snabb som sjutton emn det gick) den veckan var det kanske en olycka om dan, och veckan efter det funkade det i princip felfritt. hon var visserligen 2 år då men kanks ekan vara ett tips att helt enkelt låta henne få vara utan blöja och få mörka att det kommer kiss och lära sig känna igen sin kropps signaler?

  • Krusmatta
    Hoppfull84 skrev 2014-05-14 15:09:52 följande:
    när vi märkte att hon var torr längre perioder på dagen och vi inte behövde byta kissblöja på flera timmar så tog vi bort blöjan helt enkelt. (på semestern) vi satte henne på toaletten när hon vaknat, och sedan med några timmars mellanrum under dagen och ibland kom det kiss, ibland inte.
    Det blev en himla massa kiss i byxorna den första veckan oftast 3-4 ggr per dag men det var ju bara att tvätta av och sätta på nya, inget skuldbeläggande eller så. Veckan därpå hade hon börjat fatta och känna igen signalerna och sade till själv att hon ville kissa(och då fick man vara snabb som sjutton emn det gick) den veckan var det kanske en olycka om dan, och veckan efter det funkade det i princip felfritt. hon var visserligen 2 år då men kanks ekan vara ett tips att helt enkelt låta henne få vara utan blöja och få mörka att det kommer kiss och lära sig känna igen sin kropps signaler?
    Bra idé! Får se om jag orkar mig på det. =)
Svar på tråden hjälp med 16 månaders och potta/toa