• SPARVEN92

Osäker och trött sjuksköterskestudent

Hej!

Jag är en 22 årig tjej som pluggar till sjuksköterska, är snart klar med min fjärde termin (av 6). Jag valde utbildningen eftersom min dröm var att bli barnmorska och jobba på förlossning. Senaste året har mina mål ändrats lite och jag är nu mer intresserad av att bli barnsjuksköterska och jobba på bvc. MEN, jag känner mig så osäker på allt. Alltså.. jag tycker inte det är roligt? Jag har haft flera praktikplatser och jag tycker bara det är jobbigt, visst är vissa moment roliga och spännande men generellt sätt känns det tråkigt. Jag mår jättedåligt av att jag har börjat känna såhär! är så trött på utbildningen och vet inte vad jag vill längre :( Känns som att jag skulle passa bättre som förskolelärare eftersom att jag älskar barn men samtidigt får jag ofta höra att jag skulle passa som sjuksköterska och så..

Finns det någon som kan känt likadant under studietiden? någon som varit sjukt skoltrött?
    Någon som tagit en "paus" eller hoppat av utbildningen helt?
    Alla svar är välkomna.. blir snart galen! Vill ju bara vara färdigutbildad och börja jobba :(

• Svar på tråden Osäker och trött sjuksköterskestudent
  • DinaMii

Jepp, jag tog uppehåll i T3, en termin, sen även halva T6 faktiskt och läste c-uppsatsen senare mot vad jag skulle. Så blev alltså klar 1 år senare än vad det var tänkt från början.

Jag började läsa direkt efter gymnasiet där jag gick omvårdnad. Var dock helt säker på mitt yrkesval men hade gärna väntat lite med att läsa vidare.. Men sökte och kom in.

Egentligen trivdes jag inte sådär jättebra varken i skolan eller på någon praktik, men höll mej kvar. Och det var faktiskt på min första riktiga anställning som ssk som jag verkligen kände att jag "hittat hem". Jag var säker på att det skulle komma någon gång, för jag var som sagt säker på mitt yrkesval.

Nu är det fyra år sen jag tog min examen och jag älskar verkligen mitt yrkesval!

• kudden12

Jag gick ssk till och med termin 5, sen stod jag inte ut längre. Jag ville ju så kärnanläggning ssk, men sen passade det mej inte alls,,
    Jag tyckte helt enkelt inte arbets uppgifterna va särskilt kul att hålla på med i flera år framåt...
    Jag sökte till förskole lärare i stället, och älskar mitt jobb. Kände direkt att det va rätt för mej

• Fjärilen95

Hej!
    Jag snurrade in på denna tråden och jag känner exakt samma som dig...!! Nu är det visserligen ett par år sedan du skrev denna tråd, men jag känner exakt likadant som dig på pricken.

Är också 22 år och jag går min fjärde termin på ssk-utbildningen och har snart bara 1 år kvar. Jag gick i princip nästan direkt från gymnasiet och har inte jobbat något mer än extra timmar lite här och var på extra jobb. Jag känner att teorin och det vi läser är intressant och jag har alltid varit väldigt intresserad av just kroppen och sjukdomslära osv, men när jag är ute på praktik så känner jag mig bara så otroligt osäker och rent ut sagt urdålig på det jag ska göra och reflektera över. Jag blir liksom mer inåt, osäker, blyg och rädd vilket resulterar i att jag blir tyst som en mus och knappt gör något mer än observerar känns det som. Jag förstår ibland inte ens hur jag har kunnat bli godkänd när jag är sådär? Jag gör ju det som målen och kriterierna kräver och jag är aktiv men känslan är tvärt om att jag inte kan någonting, att jag aldrig kommer klara av att arbeta självständigt sen när jag väl är färdig och hur ska jag kunna ha egna patienter med 100% självständigt ansvar?? Jag är bara livrädd för att jag ärligt talat valt fel.

De lärare jag haft och likaså handledare säger att jag är superduktig, driven, lugn och att jag kommer bli en jättebra sjuksköterska men varför känner inte jag så? Mina tankar cirkulerar ständigt i om jag verkligen valt rätt och om jag inte bara ska jobba med något där jag typ kan sitta inlåst i en garderob och inte visa att jag syns...nä men ni förstår kanske känslan? Jag vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Är bara skiträdd för det som komma skall och att jag läst snart en hel utbildning förgäves typ för att jag är så rädd och enligt mig löjlig...

Jag önskar att jag också kännt att detta var min dröm att bli just sjuksköterska men jag känner mer bara tvivel och tveksamheter gällande den frågan. Dock känner jag en enorm drivkraft att kanske jobba på BVC sen i framtiden för jag tycker det verkar så himla roligt, men vägen dit är lång för jag måste jobba inom somatiken, (där jag just nu känner att jag inte har koll på någonting??, för att få erfarenhet och lär mig yrket i sin grund. Jag vill ju lära mig det är inte det, men jag är bara så rädd att jag INTE kommer klara detta och att jag kanske bara skulle ha utbildat mig till något annat yrke där jag inte känner dessa känslorna.

Svar på tråden Osäker och trött sjuksköterskestudent