• Anonym (Undrar)

Yrkeshögskola studieavbrott?

Hej.

Det är så att jag förmodligen kommer att börja på en 1.5 årig utbildning på yrkeshögskola och samtidigt har jag och min man kämpat för att bli gravida i snart tre år nu. Vi har gjort utredning på sjukhuset och jag har börjat att ta sprutor så förmodligen kan jag bli gravid snarast.

Min fråga är om man kan ta studieavbrott och fortsätta plugga där man slutade efter mammaledighet eller funkar det inte så med yrkeshögskola? 
    Jag har googlat mycket men hittar inget vettigt svar, hoppas nån vänlig själ kan svara då jag kommer att avbryta min behandling med sprutor om jag inte kan plugga klart sen.

• Svar på tråden Yrkeshögskola studieavbrott?
  • Anonym (s)

I princip kan man göra studieuppehåll men det som är viktigt att tänka på är att YH utbildningar bara beviljas starttillstånd under 2 år. Efter det kan utbildningen riskera att inte få starta igen.

Det kan i värsta fall innebära att den inte ges längre när du vill börja igen. Ta reda på hur länge de har sitt tillstånd och fundera över om du tror att du både hinner börja, bli med barn, få barn och vara föräldraledig och ändå hinna gå färdigt utbildningen.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (s) skrev 2014-05-14 21:59:29 följande:
    I princip kan man göra studieuppehåll men det som är viktigt att tänka på är att YH utbildningar bara beviljas starttillstånd under 2 år. Efter det kan utbildningen riskera att inte få starta igen.

Det kan i värsta fall innebära att den inte ges längre när du vill börja igen. Ta reda på hur länge de har sitt tillstånd och fundera över om du tror att du både hinner börja, bli med barn, få barn och vara föräldraledig och ändå hinna gå färdigt utbildningen.
    Egentligen vet jag redan inombords att jag kommer behöva sluta med behandlingarna, känns skittråkigt att behöva uppoffra något som man velat väldigt länge men samtidigt är denna utbildning räddaren av många års lidande och arbetslöshet så jag kommer utan tvekan välja utbildningen.

Jag hoppades att man kunde göra som på komvux och jag trodde att om man blivit antagen har man sin plats kvar och kan fortsätta en annan termin, visste inte att dessa utbildningar bara fanns ibland. Tack snälla för ditt svar.
Svar på tråden Yrkeshögskola studieavbrott?