• turboalex

hur många ord säger era 1.5-åringar??

Min yngsta dotter är ca 1.5 år.
    Hon har varit tidig eller normal i sin motoriska utveckling, hon kröp vid 6 månader och gick när hon var 10 månader.

Nu är hon som sagt 1.5 år och säger "bara" mamma, tack, wow, och oh oow (typ när hon tappar nåt ) allt annat är "ka".
    Enligt bvc på rutinkontrollen för några veckor sedan så borde hon säga 8-10 ord, men de var inte oroliga och sa att så länge hon har börjat tala mer innan hon är två år så är det ingen fara.
    Hon förstår så otroligt mycket mer än hon kan säga, man kan fråga henne saker, be henne hämta/lämna/kasta saker, hon nickar och skakar på huvudet. Hon kan klä av sig tröjor och ta på sig enkla skor. Däremot så kan hon inte peka på typ olika kroppsdelar eller så än.

Hur många /vilka ord kan/kunde era barn i den åldern?? Kul att veta....

No child is bad from the beginning, they just imitate their atmosphere. mammaharjulagad.blogg.se
  • Svar på tråden hur många ord säger era 1.5-åringar??
  • Sisisisi

Han kunde säga mamma och pappa typ. Men om vi räknade med hans ljud som betydde saker så kom vi upp i 8 ord. BVC var inte oroliga eftersom han förstod vad man sa bättre än vad han pratade.

Men det var först när han var 6-7 år som han pratade så alla förstod vad han sa.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Perpen

Dottern är inte riktigt 1,5, 16 månader snart, hon är väl ganska pratglad, tror jag. Säger hej, mamma, pappa, tittut, vovve, tise (kise/katt),dut (gå ut). sut (slut), har säkert missat ngt. Sen vet hon/försöker låta som hundar/katter,kor/grisar mm gör och har koll på vart magen, håret, huvudet ögon osv är. Men hon kan absolut inte ta på sig några skor själv. :)

• Rosa Fluff

Han sa typ 3 ord. Vid 21 månader släppte det och nu är han aldrig tyst. ; )

• Bling1975

Barn utvecklas i olika takt, så länge de inte är väldigt sena med precis allt eller inte utvecklas alls inom något område så skulle inte jag vara orolig. Ditt barn var tidigt motoriskt och inte lika tidigt med talet, men det finns ju förståelse och ett intresse.

Mitt barn började gå först vid 15 månader men använde nog ett 30-tal ord vid 18 månader. Nu har hon precis fyllt två och pratar i hela meningar och så pass tydligt att även andra förstår det mesta hon säger.

Som sagt, alla barn är olika. Men jag känner igen din oro från när jag oroade mig över att hon inte gick eftersom alla hennes små kompisar var ganska tidiga motoriskt och gick långt innan 1-årsdagen. 

• Airlessplace

Sonen kunde 5-6 ord, är nu 21 månader och uppe i 8. Var lite orolig först men eftersom att han förstår så mycket av vad man säger och är bra på att göra sig förstådd på andra sätt (pekar, nickar, skakar på huvudet, hämtar skor och strumpor när han vill gå ut osv) så borde det inte vara nån fara. Tror inte du behöver oroa dig heller. Det kommer när det kommer

• Liljekonvalj

Jag har en son som är 1 år och 5 månader. Han förstår mycket och säger drygt 15 ord och sen såklart massvis av ljudeffekter (:

Men alla är ju olika och även fast inte just orden är där så kommunicerar dem ju hela tiden (:

• Lexikon

Han pratade inga ord alls vid 18 mån. Det mesta kom strax efter tvåårsdagen. Inga bekymmer, ingen hets så länge barnet är kommunikativt.

Båda mina bröder har börjat prata först efter att de fyllt tre, innan dess har de bara haft tre-fyra ord. Ibland väntar barn för att hela språket ska komma på en gång.

Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • Flickan och kråkan

Äldsta sa nä, dä, mamma och babba vid 1,5 år. Mellansonen pratade i 4-5-ordsmeningar. Yngsta är snart 11 månader och verkar tillhöra det senare spannet. Precis börjat jollra för sådär en månad sedan. Äldsta är den med språklig talang trots att mellansonen var bra mycket tidigare med just talet.

• Nellys mamma

Låter som vår lilla. Hon är 18 månader, kröp vid 6,5 mån och gick vid 10 mån. Kan säga mamma, pappa, sitt namn och "acka" (jacka). Sen låter det lite annat men vi kan inte tyda vad det är. Det kommer senare, nu vilar vi öronen sålänge :)

• goggles

Min lille kille är 26 månader. Han säger. Mamma (men menar inte till mig), pappa, hej, hejdå (hej (hans namn), hej pappa) wow, oj, titta här, "vadhände?" och så tar det slut här MEN, han kan melodierna och nynnar med till 10tal sånger! Det kanske är så för ditt barn också? Att hon utvecklar en annan del just nu?

Min store kunde inte säga 20 ord när vi var på 2,5 års kontrollen och jag TJATADE om att hans halsmandlar var för stora för honom... De var visserligen förstora men vad som egentligen grundade talproblemet var att polypen bakom näsan täppte till hela in/utgången för luften vilket gjorde att hans tal exploderade ett par veckor efter operation. Förskolepersonalen häpnade och nu kunde de även förstå vad han sade. Idag är han en av de mest välartikulerade barnen på förskolan

• Radhuspinglan

Jag minns att jag var APSTRESSAD inför den kontrollen. Tragglade ord som bara den. När vi kom dit så kunde min son säga exakt tio ord (dock var ett av orden namnet på grannens hund, men det var godkänt). ;) En vecka efter den kontrollen så började han med treordsmeningar. Den första var "alla pappo bobba" ("alla pappor jobbar"). Haha!

• Yngla

Jag har hört att om man är tidig med en sak t.ex. krypa/gå så kan man bli lite sen med andra utvecklings områden som talet. Vissa barn joddlar och ger ifrån sig ljud hela tiden från tidig ålder som sakta går över till mer och mer utvecklat tal andra är nästan helt tysta och lyssnar och tar in mycket ord och vips så börjar dom säga massa ord. Det är av egen erfarenhet när jag jobbade på dagis.

• tomsfru

dottern är 15 månader nu och är aldrig tyst, tror vi räknade nån gång o kom upp i trettio ord! börjat lite smått med enkla tvåordsmeningar som hej mamma/hej pappa, hej(d)å pappa (när jag lämnar henne på dagis om mornarna följer pappan med till busshållsplatsen och vi vinkar hejdå o hon ropar hej(d)å pappa efter honom hehe... annars e de mycket dä min, pappa byta (tycker om när pappa byter blöja på henne) o ja ha den osv...

men istället var hon 13,5 mån när hon började gå o kan fortfarande inte äta med sked utan med händerna eller blir matad. så dedär jämnar nog ut sig skulle ja tro, hon har alltid varit mer fokuserad på folk runt omkring henne än vad hon själv gör

Svar på tråden hur många ord säger era 1.5-åringar??