• gofy87

sätesbjudning

Hejsan har lite funderingar när ja va i vecka 34 så ville lillan redan titta ut men dom stoppade d på fl som tur va. Men då låg hon med rumoen ner. Och nu tror jag att ja kommer föda tidigare pga av att hon redan försökt titta ut. Och jag va hos bm i går å då låg hon fortf med rumpen ner även borrat ner den lite, e i vecka 36 nu. De ja undrar e vad händer om de sätter igång igen på allvar har haft väldigt mkt förvärkar dom senaste dagarna som ja även så till bm. Men borde inte jag blivit erbjuden vändningsförsök eftersom hon antagligen kommer titta ut tidigare?

• Svar på tråden sätesbjudning
  • Sara H

Hej!

Ring och hör med din BM idag tycker jag, du borde kunna få en tid för vändningsförsök ganska snart.

Om allt är väl med din lilla bebis borde du få göra ett vändningsförsök. Men eftersom bebisen redan varit på väg att titta ut finns risken att förlossningen startar i.o.m vändningsförsöket och det kanske man vill undvika eftersom du trots allt bara är i vecka 36 (35+ antar jag)? Och om den är nära att komma ut nu kanske rumpan redan har fixerat sig i ditt bäcken och då inte går att vända på.

Jag födde mitt första barn i säte i vecka 37+3 förra året, och det var en snabb och enkel förlossning som startade spontant med vattenavgång. Det gjordes ett vändningsförsök sex dagar innan som misslyckades, min bebis var inte alls samarbetsvillig då. Men jag ville gärna föda vaginalt och fick genomgå några undersökningar eftersom det är vissa kriterier som ska uppfyllas.

För det första fick jag föda på ett annat sjukhus i ett annat landsting, då mitt hemsjukhus inte har de erfarenheter som krävs eftersom sätesförlossningar är såpass ovanliga. Så undersök vilka möjligheter du har till en vaginal sätesförlossning på ditt sjukhus, om det är så du vill föda. Annars kan det finns ett annat sjukhus i närheten som kan ta emot dig.

Du kommer i så fall få göra en röntgen av din bäckenbotten, där man gör en sammantagen mätning av dina inre mått för att se om du har plats att föda "bak och fram". Bebisens huvud driver på mycket kraftigare än rumpan, och hjälper därför till att vigda bäckenet vilket rumpan inte gör på samma sätt. Man kommer även göra ett tillväxtultraljud (TUL) för att göra en storleksuppskattning av din bebis. Generellt får inte bebisen vara tyngre än 4 kilo för att en sätesförlossning ska godkännas. Men bebisen får inte heller vara för liten, vet inte riktigt vad den undre gränsen är, men runt dryga 2 kilo skulle jag gissa.

Ett viktigt villkor är att du har ett eget, etablerat värkarbete för att kunna föda vaginalt, eftersom det krävs mer kraft att driva fram barnet med rumpan först. Skulle det inte te sig så gör man kejsarsnitt.

Så det är en viktig trio som måste uppfyllas; erfaren personal på sjukhuset, godkänt bäckenmått och godkänd storlek på din bebis.

Men börja med att kontakta din BM idag.

Stort lycka till!

Svar på tråden sätesbjudning