• Anonym (Orolig)

Ont i ryggen morgon/jobb

Hej, innan ja börjar berätta om ryggen måste ja berätta lite innan varför detta just oroar mig så enormt mycket.

Jag behandlades för cancer i levern när ja var 19 år ( idag 21 )  allt gick frid och fröjd, en liten tumör tog borts, inga spridningar eller dyl. Cellgift i 6 månader ungefär, tog studenten och började jobba inom industrin. 

Sen dess har ja fått en stelhet i ryggen och smärta på morgonen, går på väldigt hårt golv och lyfter mycket på jobbet ( vi har lärt oss att lyfta på ett " naturligt " sätt så ryggen utsätts inte för mycket på så sätt. Går dagligen på hårt golv.
    Smärtan sitter framförallt i nedersta delen av ryggen, ibland lite högre upp.  Haft sån här smärta sedan jag började på jobbet, vilket var cirkus 4 månader sen. Visst nu låter de ganska självklart att detta kanske beror på jobbet, men vad ja har förstått ska ryggen må bra av att hålla igång? 

Mår riktigt bra f.ö, dock har jag en satans fobi för läkare efter detta drama, så de är lätt att bli nojjig nu för tiden. 
    Tycker ni detta låter som "vanligt" ryggont?  

Har dock tagit steget och kontakta läkare nu, vill bara höra med er här om ni varit i nån liknande situation!

Mvh

• Svar på tråden Ont i ryggen morgon/jobb
  • Anonym (A)

Jag tycker det låter som vanligt ryggont. Jag känner så varje dag! Denna smärta är klassisk för att gå på hårt golv, oftast i hårda dåliga arbetsskor. Även vanligt att få ont i andra delar av ryggen samt axlar nacke av att gå på för hårda golv under längre tid. 
    Men kan såklart inte säga att det är så i ditt fall.

• josu

Med din hälsohistoria gör du helt rätt som kollar upp hos läkare. Själv hade jag en period problem med smärta och stelhet i nedre delen av ryggen/ svanken, speciellt på morgonen. Gick till sjukgymnast som berättade att det är ett mycket vanligt ställe att ha ont på. Jag fick övningar, men tyckte inte att dessa hjälpte. Däremot upplevde jag en stor förbättring i samband med att vi bytte säng. Jag kan fortfarande få lite ont om jag ligger på ett hårt underlag. Men som sagt eftersom du har behandlats mot lever cancer och känner dig orolig så är det helt rätt att ta kontakt med en läkare.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (A) skrev 2014-05-15 08:25:35 följande:
    Jag tycker det låter som vanligt ryggont. Jag känner så varje dag! Denna smärta är klassisk för att gå på hårt golv, oftast i hårda dåliga arbetsskor. Även vanligt att få ont i andra delar av ryggen samt axlar nacke av att gå på för hårda golv under längre tid. 
    Men kan såklart inte säga att det är så i ditt fall.
    josu skrev 2014-05-15 08:27:46 följande:
    Med din hälsohistoria gör du helt rätt som kollar upp hos läkare. Själv hade jag en period problem med smärta och stelhet i nedre delen av ryggen/ svanken, speciellt på morgonen. Gick till sjukgymnast som berättade att det är ett mycket vanligt ställe att ha ont på. Jag fick övningar, men tyckte inte att dessa hjälpte. Däremot upplevde jag en stor förbättring i samband med att vi bytte säng. Jag kan fortfarande få lite ont om jag ligger på ett hårt underlag. Men som sagt eftersom du har behandlats mot lever cancer och känner dig orolig så är det helt rätt att ta kontakt med en läkare.

Rädslan för läkare är enorm, även om ja ser mig själv ganska överparanoid för tillfället, iomed att ja inte hade några alls problem med ryggen innan jobbet. Fast antar de är bättre att få de gjort än att gå och vara orolig Glad
  • Jesper f

Jag tycker det låter som läge för besök hos företagshälsovården och ett samtal med ditt arbetsmiljöombud. Bara för att man är ung, är ingen garranti för att man inte påverkas negativt ur hälsoaspekt av dålig arbetsmiljö. Och har du haft så allvarlig sjukdom, det tar ÅR för kroppen att hämta igen sig. Även om du medicinskt är "frisk", det finns säkerligen flera delar av dig som INTE är det fortsatt.

• Anonym (ry)

Det är inte alls ovanligt heller att man som ung eller gammal är svag i ryggen och det är nåt man oftast märker när man får använda ryggen mer än vanligt, även om man får lära sig att lyfta rätt osv.
    Rörelse är bra för ryggen men det är bra att träna upp ryggen med enkla övningar. Är det vanlig värk pga svaghet så blir det då bättre.
    Ett tag hade jag problem nästan jämt. Kunde inte ens stå och diska eller skala potatis då det började kännas i ryggen. Märker också att om jag varit för inaktiv typ bara varit soffpotatis ett par dagar så blir det värre igen...

Sen kanske det är värre nu för din del då du dessutom varit sjuk!

• Anonym (Orolig)

Tack för några lugnande ord, man blir lätt paranoid efter detta.
    Får se vad läkaren säger, som de lät på han i telefon så trodde han att de bara berodde på helt vanlig ryggsmärta.

Var tydligen inte allt för vanligt att de skulle komma nåt till ryggen i min situation Glad

• Fia 28
    Anonym (Orolig) skrev 2014-05-15 10:15:07 följande:

Tack för några lugnande ord, man blir lätt paranoid efter detta.
    Får se vad läkaren säger, som de lät på han i telefon så trodde han att de bara berodde på helt vanlig ryggsmärta.

Var tydligen inte allt för vanligt att de skulle komma nåt till ryggen i min situation Glad

Det tror jag nog också. Finns inte många som klarar av att gå hela dagarna på skarpt golv utan att få sjukt nånstans.

• Anonym (gå rätt!)

Jag tror också att det är vanligt ryggont. Men det ska du ta på allvar. Se till att du får skor med bra sula! Viktigt både att sulan är ordentligt stötdämpande och att den passar din fot. Du kan också försöka lägga dig till med en mer avslappnad gångstil. Om man har "mjuka" knän och höftleder kan man fånga upp stötarna och skona ryggen. Jag vet inte om en sjukgymnast kan hjälpa dig med detta. Själv har jag lärt mig det på danskurser. :) Att stretcha benen varje dag och att tänka på hur jag går har hjälpt mig mycket. Och att träna ryggen, som redan skrivits, är så klart också bra.

Svar på tråden Ont i ryggen morgon/jobb