Orkide skrev 2014-05-15 10:30:21 följande:
Vattenpistol
Badkritor (om de funkar på balja)
Ellie skrev 2014-05-15 10:31:48 följande:
Kanske ni kan leka med badbaljan några gånger utan att hon sitter däri? Hon kan låta badleksakerna bada, och kanske någon nalle är smutsig? Så får hon vara den som tappar upp vattnet, hjälper dem och har kontroll. Tillslut kanske hon vill sitta på en pall och doppa fötterna, eller gå ner till dem i vattnet.
När hon själv skall bada så fråga henne vem som mer behöver bada, vem hon vill ha med sig i vattnet osv.
Är det något speciellt moment som är värst? Kanske ni inte måste duscha så mycket, eller inte alls, på ett tag, så att hon bara får sitta och plaska i vattnet? Ta en kopp eller liknande och häll lite vatten på håret. Visa hur hon skall titta i taket så att det inte kommer i ögonen om det är läskigt. Man kan ju även sitta i duschen med en hink vatten och ösa med en sked eller kopp, så att man får leka under lite lugnare förhållanden.
Om ni har råd kanske ni kan köpa en ny balja som hon får välja. Annan färg/form mm, men det kan ju bli så att hon ändå ratar den också.
Har ni varit på badhus? Gillar hon det?
Vilka bra tips!
Ska absolut leka med badbaljan utan vatten i, och sen "trappa upp" det lite. Låta henne hjälpa till att fylla på vatten osv. Även låta henne bada sina leksaker. Och kanske testa vattenpistol och badkritor, om det går.
Hon får panik direkt när jag ställer badbaljan på plats och börjar fylla på med vatten, sen slutar hon inte skrika och gråta.. Man känner sig ju verkligen jättehemsk!
Jag har försökt att bara ha en kopp och hälla vatten på ryggen, magen, axlarna, håret osv. Men det är omöjligt att lugna henne från den stunden som man ställer ner baljan. :/
Jag var på babysim någon gång med henne när hon var mindre, och det gick jättebra. Men badhuset har vi inte varit på än. Kanske dags att gå dit snart. :)