• Anonym (maja)

Skydda SGI, ta ut föräldradagar i efterhand?

Hej.

Jag började arbeta igen, efter föräldraledighet, i februari. Mina arbetsveckor har ej gått upp till fem dagar i veckan och jag har inte tänkt på att täcka upp med föräldradagar. Nu har jag dessutom (fr o m 1/4) gått ned i tid på jobbet. 

Kan jag täcka upp med föräldradagar i efterhand för att skydda min SGI, eller är det helt kört?

Hur gör man isf med dagarna under inskolningen? Jag har ju ingen rätt till föräldrapenning när hen är på förskolan, men man kan ju heller inte arbeta under tiden..

Måste jag göra en ny anmälan med min nya årsinkomst och årsarbetstid? Jag har bara ansökt om att gå ned i tid i sex månader, sen vet jag inte hur jag tänker göra..  

• Svar på tråden Skydda SGI, ta ut föräldradagar i efterhand?
  • Försäkringskassan

Hej Maja!

Om vi inte har gjort ett nytt beslut på din SGI beräknat efter deltidsarbetet så kan du ansöka om föräldrapenning från februari. Du skriver då en anledning till att söker ersättning retroaktivt. 
    När vi har fått den ansökan gör vi en bedömning av ditt ärende. 

Under inskolningen så kan du ta en hel föräldrapenningdag på sjukpenningnivå när  du också är på förskolan. När du sen  börjar lämna barnet så kan du ta ut en hel föräldrapenningdag på sjukpenningnivå
    om barnet är själv högst 2 timmar på förskolan. När barnet är utan dig på förskolan i två timmar eller mer begär du föräldrapenning på sjukpenningnivå för den övriga tiden, då du vårdar barnet. 

Men om du vill skydda SGI så är ett tips att man kan ta ut en hel dag med lägstanivåbelopp om du lämnar barnet högst 7 timmar på förskolan.

Om du inte skyddar din SGI ska du anmäla din aktuella inkomst och arbetstid .
    Det gäller alltså att om man arbetar deltid och vill skydda SGI så ska  man ska fylla ut med föräldrapenning  upp till den arbetstid som du hade  innan du fick barn.

Det innebär att deltidsarbete och uttag av föräldrapenning bör tillsammans uppgå till den arbetstid som din SGI är baserad på.

Hälsningar
    Vera, handläggare

• Anonym (maja)

Om jag har förstått det rätt så måste jag alltså inte ta ut dom där FEM dagarna i veckan som alla pratar om? Jag har tidigare jobbat ca 75% och har nu tagit bort var tredje jobbhelg, så jag jobbar ca 55%. Innebär det då att jag bara behöver ta ut föräldradagar dessa helger (upp till 75%) för att skydda min SGI?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, är det 75 % arbete din SGI är beräknad på så är det upp till det du ska ta ut föräldrapenning om du arbetar mindre nu och vill skydda din SGI.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Skydda SGI, ta ut föräldradagar i efterhand?