• Humlan87

Astma hos bebis?

Hej igen alla kloka! Jag undrar vad ni har för erfarenheter av astma hos bebisar, hur yttrar det sig, vilka är varningssignalerna? Min bebis är pigg och frisk. Han är väldigt aktiv och ibland när han blir andfådd vid lek så kan man höra hur det piper och häser när han andas, när han lugnar ner sig så slutar det. Ibland när han har ätit eller druckit så kan man också höra hur det piper och rasslar, det försvinner när han hostar. Pipandet hörs inte på natten, och han besväras inte av hosta. Tror ni att detta kan vara astma? Typ ansträngningsastma? Jag har pratat med bvc men när vi var där så lät det inte och sköterskan trodde att det beror på att bebisar generellt har trånga luftvägar och det därför kan häsa lite när de blir andfådda. Vad tror ni? Han är nio månader.

• Svar på tråden Astma hos bebis?
  • mochm

Min kille hadde mycket slem i halsen. Han hostade upp det och mjölk efter jag hade ammat honom. Jag så ju på honom från han var några timmar gammal att någonting inte var rett, men ingen hjälp att få!!! Det tog 11mnd med kämpande före vi fick hjälp och från den dagen var han som en annan kille. Vet ej vad som är symptomen på så små barn. Ville bara berätta min historia.

Han är idag 10 år och behöver bara medicin på vintern och vid förkylning. Inte kul när ingen tror på en! Boka tid hos din husläkare och be om en ordentlig koll. Du måste antagligen skriva dagbok osv. Det var vi tvungna att göra före vi fick medicin. Lycka till!

• Humlan87
    mochm skrev 2014-05-15 14:53:04 följande:
    Min kille hadde mycket slem i halsen. Han hostade upp det och mjölk efter jag hade ammat honom. Jag så ju på honom från han var några timmar gammal att någonting inte var rett, men ingen hjälp att få!!! Det tog 11mnd med kämpande före vi fick hjälp och från den dagen var han som en annan kille. Vet ej vad som är symptomen på så små barn. Ville bara berätta min historia.

Han är idag 10 år och behöver bara medicin på vintern och vid förkylning. Inte kul när ingen tror på en! Boka tid hos din husläkare och be om en ordentlig koll. Du måste antagligen skriva dagbok osv. Det var vi tvungna att göra före vi fick medicin. Lycka till!

Tack så mycket för ditt svar! Skönt att ni fick hjälp tillslut och att din pojke mår bra idag!

Jag är dock inte alls säker på om det verkligen är något fel med min pojkes luftvägar, han påverkas inte direkt av sin andning, han är inte blek, trött, hostig eller "slemmig". Men samtidigt kan jag inte vara säker på att det inte är något, jag tror inte att jag direkt hört detta hos någon annan bebis.

Pipandet hörs kanske en gång om dagen, varar i nån minut. Nån som känner igen detta eller vet mer om hur barnastma yttrar sig?
  • MrsP79

Min nu 8-årige son hade barnastma. Han blev förkyld första gången när han var tre månader, och det var min mamma som tyckte att han lät lite konstigt när han andades. Det väste hela tiden, och lät liksom ansträngt. Vi ringde sjukvårdsupplysningen och sköterskan där sa att jag skulle lägga telefonen vid honom så att hon kunde höra. Hon hörde hur han väste genom telefonen och bad oss komma in till barnakuten. Där blev vi inlagda och nästa dag fick vi beskedet att han hade barnastma, infektionsutlöst sådan. Han hade också eksem vilket läkaren sa här ihop med astma. Vi har smörjt in honom med mjukgörande dagligen samt kortisonsalva vid behov tills för ett år sedan ungefär. Han medicinerade nog i ca 4 år. Idag har han inga besvär, sportar som alla andra barn och har inga särskilda besvär när han är förkyld heller. Läkaren trodde inte att det skulle växa bort dock. Hans storebror hade väldigt mycket hosta när han var förkyld, och vi misstänkte därför att han också hade det. Provade med medicin men det hjälpte inte, så han har fått dras med hosta, som dock har blivit bättre och bättre. (Ursäkta avsaknaden av styckeindelning, nackdelen med iPad :))

• Humlan87

Stort tack för ditt svar! Min pojke har inga eksem eller andra hudproblem. Uppträder astma alltid tillsammans med hudbesvär?

• MrsP79
    Humlan87 skrev 2014-05-16 22:58:31 följande:
    Stort tack för ditt svar! Min pojke har inga eksem eller andra hudproblem. Uppträder astma alltid tillsammans med hudbesvär?

Nej, det tror jag inte. Vår läkare sa att eftersom han även har eksem så är risken stor att han inte kommer att växa ifrån det, då eksem och astma "hör ihop". Tror det var ungefär så han sa, det är ju 8 år sedan! Jag har även ibland funderingar på min tredje son, snart 11 månader gammal. Det låter ju ibland när han andas också, vid förkylningar och upphetsning. Läkaren som lyssnade på honom vid 10-månaderskontrollen sa dock inget. Kommer ihåg med min mellanson (som hade astma) att läkaren kunde lyssna på honom med stetoskop och säga "han behöver mer medicin", fast vi föräldrar inte kunde höra något.
  • Humlan87

Ok, tack igen för svar! Ska på tiomånaderskontroll nästa vecka så passar på att fråga läkaren då, om det hörs något

Svar på tråden Astma hos bebis?