• Oroligtjej85

    Kryptorkism mannen

    Hej,

    Trodde aldrig att jag skulle skriva här men nu sitter jag här ändå.
    Min sambo opereredas för dubbelsidig kryptorkism när han var 2/3 år.
    Vi har inte försökt skaffa barn så väldans länge, inne på 5 försöket. Men det tar sig ej.
    Jag vet att vi inte försökt länge men jag vet att dubbelsidig kryptorkism kan innebära nedsatt fertilitet samt ännu värre, kanske inga spermier alls.
    Jag har ringt Carlanderska och de sa att om vi försökt i 6 månader kan vi komma in för undersökning.
    Jag har pratat med min sambo om det och han är positiv. Men det är inte jag:(
    Jag har väntat så länge på att bara börja försöka och nu då så komemr vi på detta.
    Jag har alltid väntat barn och drömmer om att skaffa familj. Vi är båda 29 år.

    Jag undrar nu, har någon varit med om liknande? Om ja, har ni lyckats få barn? Om ja, hur gick ni tillväga?
    Jag är så rädd att det är kört för oss.
    Till råga på allt så verkar alla vänner bli gravida just nu.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kryptorkism mannen
  • jenniekk

    Min man föddes med ensidig kryptorkism som opererades då han va liten. Vi blev rekommenderade ivf/icsi men har nu fått barn genom donatorinsemination.

  • Oroligtjej85

    Hej Jenniekk Tack för ditt svar. Är ny här så vet inte om du ser detta? Ok. Testade ni IVF/ICSI också? Gjorde ni donatorinsemination i Sverige eller utomlands? Hur många försök? Försöker bara hitta positiva saker då jag läser så mycket negativt. Tack igen.

  • jenniekk

    När vi blev rekommenderade ivf så var jag för tillfället för ung för att få det beviljat av landstinget. Lägsta ålder va då 25 år. Vet inte om det fortfarande är så. Hade också för högt BMI. Åren gick, jag kämpade med vikten och gick hos en privat gyn. Tog sedan en paus i några år och hoppades på mirakel som aldrig kom. Under tiden pratade vi om DI. Vi tog sedan beslutet att göra DI i Danmark och lyckades på 7:e försöket, första stimulerade försöket. Det tog ca 9 år för oss att få vårt älskade barn!

  • besony

    Min sambo hade också dubbelsidig kryptorkism och opererades något sent. Vi har idag en 2,5 åring och en bebis på väg (v.34 nu) som vi fått tack vare ICSI. Min sambo är biologisk far till barnen. Kryptorkism kan ju leda till att man har för få spermier och ev även nedsatt kvalité. Andra kanske behöver använda donator. Men hjälp finns att få! 


    ♥ ♂ 111101 ♥
  • Oroligtjej85

    Tusen tack för era svar! Så härligt att höra att ni äntligen fick era barn! Besony- hur många icsi fick ni göra innan ni lyckades? Hur gammal är du? Tack återigen. Blir mycket lugnare nu😊

  • besony

    Vår första försök var när jag var 22, idag är jag 27. Totalt har vi gjort 5 ICSI, 2 FET återföringar (frysembryon sparade efter ICSI) som resulterat i 4 graviditeter. Så totalt 7 återföringar...  2009 blev missfall, 2011 kom vår son, 2013 fick vi missed abortion (fanns inget foster, men kroppen trodde den var gravid) och nu 2014 väntar vi på lillyskonet. :)


    ♥ ♂ 111101 ♥
Svar på tråden Kryptorkism mannen