• Radhuspinglan

Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...

Här på forumet finns ju en hel del trådar ang. huruvida man låter barnets kompisar stanna och äta middag, sitta på rummet och vänta, eller bli hemkörd då det är dags för middag. Min fråga i den här tråden är: om man redan dagen innan, eller på morgonen samma dag, har plockar fram och förberett för middagen så att det endast räcker till familjen, - och sedan råkar man få sitt barns kompis kvar under middagstiden, - är det då okej att ta fram nått snabbt och enkelt åt kompisen att äta (typ köttbullar och makaroner - om man har sånt hemma), medan familjen äter annan mat? Vad anser ni? Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker... Jag skulle uppskatta diskussion i ämnet, samt åsikter från alla håll, så kanske jag lyckas bilda mig en egen uppfattning i denna fråga till slut. ;)

• Svar på tråden Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...
  • Långbenopluto

Jag hade aldrig ställt mig att göra annan man till en kompis... räcker inte maten så får kompisen gå hem o äta.

• Pirum

Jag tycker absolut att man kan skicka hem barnet före middagen i det läget. Men man bör nog nämna att barnen bara kan leka före maten när man bestämmer med den andre föräldern. 

Om man drygar ut maten med köttbullar så tycker jag man ska dela på det som finns allihop, så att det inte blir så att kompisen får Mamma Scans köttbullar medan resten äter oxfilé. 

• 1994

Herregud vad snålt, jag delar hellre min mat med kompisen. MIna vänner åt alltid hemma hos mig, flera dagar i veckan ibland men sen fick jag vänta utanför lägenheten, inte ens i kompisens rum ibland, och det var inte heller en fattig familj, dom hade allt. Förstår mig inte på såna. Men sen så lagar jag mat så att det blir mer än precisa portioner om någon kanske vill ha mer. Kommer aldrig att vara sån mot mina barns kompisar, vad hände med generositet..? 

• fluu

Man får väl för fasen äta lite mindre just den dagen och fylla på med en frukt efteråt. Dock hade jag alltid frågat kompisens förälder först om det var okej att bjuda på mat.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • IsDimma

Gör mer sallad så räcker maten till ett barn till? Själv har jag iofs inga barn men jag gör väldigt sällan precisa portioner så att det räcker bara till oss som ska äta. Det brukar bli en eller två matlådor också.

• En blå giraff

Nä så hade jag inte gjort. Hade hellre då gjort något helt annat som räckte till alla, och sen sparat det som var förberett och gjort i ordning det dagen efter istället.

• Radhuspinglan

Tack för era inputs i tråden! :) Detta kom på tal i en annan tråd (ska försöka hitta den och länka). Jag kände spontant att det i princip var lika taskigt att låta kompisen äta annan mat, som att låta kompisen sitta på rummet och vänta (skillnaden: kompisen bli mätt vid matbordet, men fortfarande lite "undanskuffad" och inte rättvist behandlad). Jag skulle nog inte göra så. Jag tycker det som "Pirum" skrev lät rätt och rättvist; dvs att alla delar lika på allt vid bordet. :) Vill gärna ha fler åsikter och mer riviga diskussioner. Komigen nu!

• Julligulli

Vi gör aldrig så lite mat att det bara nätt och jämt räcker till varsin portion så jag kan inte riktigt relatera, men jag hade nog fyllt ut med sallad, bröd, stekt på lite korv/köttbullar eller nåt annat och så fick alla dela på det som fanns. 

Svar på tråden Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...