• Akua

Få två vuxna honkatten att gå ihop?

Jag har en honkatt och min vän har också en honkatt. Jag behöver kattvakt i en vecka och min katt kunde få bo hos hennes. Vi ska träffas om några dagar med katterna och se om de går ihop. Hur gör man katternas möte så bra som möjligt så att de kan funka ihop? De behöver ju inte bli bästisar men så de tolererar varandra och inte vill slås iaf. De har träffats en gång när min katt var 13 veckor. Men det var ju då, nu har det gått 1,5 år sedan dess. Båda katterna är kastrerade. Hon bor i en etta.

• Svar på tråden Få två vuxna honkatten att gå ihop?
  • Sticka

Om det gäller bara en vecka så kanske hon kan dela av sitt boende så att ena kissen + mat och toalåda bor i ett rum och den andra kissen får likadant i ett annat rum? 

• Akua
    Sticka skrev 2014-05-15 21:37:38 följande:
    Om det gäller bara en vecka så kanske hon kan dela av sitt boende så att ena kissen + mat och toalåda bor i ett rum och den andra kissen får likadant i ett annat rum? 

Det är lite svårt då hon bor i en öppen, men ganska liten etta.
  • nemo1

Lämna en filt eller dyl med mycket hår och lukt från din katt till henne och viseversa. Det är oftast mycket svårt att sätta ihop två vuxna katter, ffa när de har vuxit upp som ensamkatter.

• Harvester

Skulle inte rekommendera det. Tar oftast flera dagar innan vuxna katter lär sig tolerera varandra, ibland aldrig.stor risk för slagsmålmed skador samt att de kan börja kissa inne. Testa med Feliwayadapter i eluttaget somdu sätter ditåt dygn innan om du tänker försöka, det är dock väldigt synd Modin katt att göra så. Bättre hon får stanna hemma med tillsyn/matning 2ggr/dag.

• Akua
    Harvester skrev 2014-05-16 16:10:56 följande:
    Skulle inte rekommendera det. Tar oftast flera dagar innan vuxna katter lär sig tolerera varandra, ibland aldrig.stor risk för slagsmålmed skador samt att de kan börja kissa inne. Testa med Feliwayadapter i eluttaget somdu sätter ditåt dygn innan om du tänker försöka, det är dock väldigt synd Modin katt att göra så. Bättre hon får stanna hemma med tillsyn/matning 2ggr/dag.

Tack för tips men att låta min katt stanna hemma helt ensam i en vecka med enbart lite tillsyn anser jag vara för hemskt. Hon är sällskaplig och vill ha mer sällskap än så.
  • nemo1
    Akua skrev 2014-05-17 14:13:46 följande:

Tack för tips men att låta min katt stanna hemma helt ensam i en vecka med enbart lite tillsyn anser jag vara för hemskt. Hon är sällskaplig och vill ha mer sällskap än så.
    Någon kan väl bo hos dig? Eller så får du stanna hemma.
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-05-17 16:09:11 följande:
    Någon kan väl bo hos dig? Eller så får du stanna hemma.

Det är inte så lätt art ha någon som ska flytta in hos sig när folk har sina egna boenden och jag vill ju inte att vem som helst ska flytta in såklart! Stanna hemma tänker jag dock icke!
  • Akua
    Pathfinder skrev 2014-05-18 16:02:42 följande:

Haha tack, fin video! Vad tror ni, tror ni det är stor skillnad på om två katter ska träffas eller om det är en hund och katt??
  • Pathfinder

Väldigt stor skillnad om katten inte är van vid hundar sedan tidigare...

Däremot kommer det nog gå bra om ni tar det lite lugnt med de två honkatterna. Ni kanske kan testa galler-lösningen från videon ovan med hjälp av toadörren? En sådan måste väl finnas i den lilla lägenheten i alla fall? :)

• Akua
    Pathfinder skrev 2014-05-19 17:17:37 följande:
    Väldigt stor skillnad om katten inte är van vid hundar sedan tidigare... Däremot kommer det nog gå bra om ni tar det lite lugnt med de två honkatterna. Ni kanske kan testa galler-lösningen från videon ovan med hjälp av toadörren? En sådan måste väl finnas i den lilla lägenheten i alla fall? :)

Haha ja en toadörr finns! Tänkte att när min katt har träffat hundar så har det alltid gått bra, eventuellt lite fräs och ragg men det har fort gått över. Tänkte också ta min katt i en ganska stor bur så kan hon få vara där inne tills hon känner sig mogen att komma ut. Då kan de känna varandras dofter och fräsa utan att slagsmål utbryter :)
Svar på tråden Få två vuxna honkatten att gå ihop?