• Anonym (Man)

    Pelikan till husdjur-vill ha tryggheten

    Det här är en seriös fråga. Och jag vill ha seriösa svar. Jag vill ha en pelikan. Jag tycker djuren är otroligt fina och annorlunda. Jag såg en musikvideo nyss där en kvinna höll om en pelikan och den myste med henne. Så jag blev såhär: jag är en stressad man som bor i Stockholm. Jag jobbar osv och behöver ett djur som jag kan få trygghet hos eftersom min tjej inte ger mig särskilt myclet trygghet. Och jag har alltid gillar pelikaner. Jag undrar om man kan skaffa sån. Varifrån? Är det tillåtet? Är de lämpliga att ha i en lägenet?

  • Svar på tråden Pelikan till husdjur-vill ha tryggheten
  • Anonym (svan)

    Hmm du kanske borde prova med en svan istället... om du lyckas hitta Anof så kan hon hjälpa dig med tips om det.... Skämt å sido...

    Nej en Pelikan är inget husdjur.... skaffa dig en teddybjörn att krama istället...

  • Anonym (Man)
    Anonym (svan) skrev 2014-05-15 23:25:19 följande:
    Hmm du kanske borde prova med en svan istället... om du lyckas hitta Anof så kan hon hjälpa dig med tips om det.... Skämt å sido...

    Nej en Pelikan är inget husdjur.... skaffa dig en teddybjörn att krama istället...



    Asså jag är inte helt hundra på om det är en pelikan. På videon är det en orange fågel med en lång och S-formad hals. Och den har inte lika låg och stor näbb som pelikanerna jag ser på google. På google är de dessutom vita, och den jag syftar på är orange som sagt
  • Anonym (Fågel)

    Ja, det vet vi ju alla att behöver man trygghet är det ju en pelikan som man behöver!

  • Dixie
    Anonym (Man) skrev 2014-05-15 23:18:00 följande:
    Är de lämpliga att ha i en lägenet?

    Vad tror du själv? Om du tänker efter riktigt noga?
  • Lisastina

    Hej ts, 
    alltså , pelikaner äter fisk. Som alla vattenlevande fåglar slabbar den mycket när den äter och den har en påse att förvara sin fisk i. Och vattenfåglar har ofta blöt avföring i stor kvantitet. Summa summarum: den luktar jättemycket. Dessutom är den jättestor såvitt jag minns från zoo. Jag skulle tro att vingbredden är som längden av en vuxen man. Ruskar den på sig i köket så far nog servisen all världens väg. 

    Men jag förstår ju vad du menar med att man vill krama den och var nära det där fågellugnet! 

    Jag hade för ett par år sedan ganska stora fåglar, myskankor. Redan de var för stora för en lägenhet men man kan ansöka om tillstånd att ha dem i voljär på gården. (bor i innerstaden i Sthlm) de kunde klara låga temperaturer så de kunde bo väldigt enkelt och de lade ägg och var riktigt mysiga. Hade jag lyckats få fler generationer hade de kunnat bli ännu tamare, nu köpte jag tio veckors ällingar. Jag älskade dem verkligen och folk blev fascinerade. 

    kan verligen rekommendera myskankor. Man behöver ha tre st, en hane, två honor, det räcker för att det skall bli ett fungerande anksamhälle (ankeborg?) En ensam fågel blir lätt deprimerad. 

    kolla här, likasinnade kan ge råd: www.kackel.se

  • Anonym (svan)
    Anonym (Man) skrev 2014-05-15 23:30:42 följande:



    Asså jag är inte helt hundra på om det är en pelikan. På videon är det en orange fågel med en lång och S-formad hals. Och den har inte lika låg och stor näbb som pelikanerna jag ser på google. På google är de dessutom vita, och den jag syftar på är orange som sagt

    Pelikan:



    Flamingo:



     


    Låter som du inte ens har koll på vad det är för fågel du vill ha, oavsett djur man skall skaffa så bör man vara påläst och att skaffa ett djur som passar för ändamålet... Något att ha i en lägenhet och som är keligt och kramigt... Prova Gerbiler... Eller Marsvin... kanske en Degus eller Chinchilla... De är lättare att sköta och helt ok att ha i en lägenhet. En hund kanske kan vara lämpligt också, om du är kapabel att ta hand om den, promenader osv. Dessa typer av djur är mer kramvänliga än vilda fåglar!

    Men som sagt bästa för att kramas med om du nu inte kan prata med din fru är en teddybjörn... Kanske en i form av en pelikan om du nu vill det!

  • Anonym (Man)

    Ja men precis! En flamingo!!!!!!! Jag skrev fel helt enkelt. Den är en sådan. Kan man ha en sådan som husdjur om man skaffar den som unge? Den lär väl anpassa sig efter miljön på så sätt. Vad händer med den i värsta fall?

  • Aniiee
    Anonym (Man) skrev 2014-05-17 00:57:56 följande:
    Ja men precis! En flamingo!!!!!!! Jag skrev fel helt enkelt. Den är en sådan. Kan man ha en sådan som husdjur om man skaffar den som unge? Den lär väl anpassa sig efter miljön på så sätt. Vad händer med den i värsta fall?
    Svar, nej... Man får inte ha exotiska djur utan tillstånd.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Anonym (Man)
    Aniiee skrev 2014-05-17 01:01:55 följande:
    Svar, nej... Man får inte ha exotiska djur utan tillstånd.....



    Då skaffar jag mig tillstånd då! Jag ska göra det på måndag
  • Anonym (svan)
    Anonym (Man) skrev 2014-05-17 01:07:03 följande:



    Då skaffar jag mig tillstånd då! Jag ska göra det på måndag
    Hahaha du kommer inte få tillstånd om du inte har rätt miljö och en lägenhet är INTE rätt miljö..... 
  • Anonym (Man)
    Anonym (svan) skrev 2014-05-17 01:12:18 följande:
    Hahaha du kommer inte få tillstånd om du inte har rätt miljö och en lägenhet är INTE rätt miljö..... 



    Vad vet du? Jobbar du på djuravdelningen eller? Jag ska ändå ringa och fixa. Brukar få igen, bara man snackar rätt med dem.
  • Arbetsvegan

    Skit i vad de säger TS, de är bara avundsjuka på din flamingo.

    Det är inte alls svårt och helt lagligt. Först skaffar du en golvspegel, sen ber du mamsen fixa en sån här. Voila!


  • Dixie
    Anonym (Man) skrev 2014-05-17 01:23:52 följande:
    Vad vet du? Jobbar du på djuravdelningen eller? Jag ska ändå ringa och fixa. Brukar få igen, bara man snackar rätt med dem.

    Lycka till!
  • Unis
    Anonym (Man) skrev 2014-05-17 01:07:03 följande:



    Då skaffar jag mig tillstånd då! Jag ska göra det på måndag
    Hoppas det går bra med tillståndet Flört

    Lycka till.
  • Arbetsvegan
    Unis skrev 2014-05-18 19:42:43 följande:
    Hoppas det går bra med tillståndet Flört

    Lycka till.
    Jag  tror att TS får en älskarmigsjälvtröja med flamingotryck. :)
Svar på tråden Pelikan till husdjur-vill ha tryggheten