Nu blev jag tvungen att tänka efter. Men NEJ jag kan inte se något sådant samband - att andelen kvinnor ensamma respektive i förhållande efter 45 skulle ha något med utbildningsnivå och yrke att göra. Visst vet jag enstaka som har offrat kärleken för karriären - tänker t.ex. på en kvinnlig läkare som inte fick AT på sin ort, utan var tvungen att flytta 40 mil. Det var meningen att de skulle ha ett "långdistansförhållande", men han tröttnade när de träffades så lite, och hon även då måste jobba och alltid var trött... Nu lever hon dock med en annan man och de har även ett barn.
Annars är nog min erfarenhet att lågutbildade ofta blir "gamla" tidigt - mycket beroende på att det är den gruppen som röker, och inget åldrar så mycket som rökning.
För övrigt är det inte alla i 50-årsåldern som VILL ha en man heller, efter en skilsmässa eller efter att hon blivit änka, eller efter flera dåliga förhållanden. Vet dom som säger att de är så glada att slippa en karl - att de mest orsakat problem genom åren - att de vill ha lugn och ro nu i övre medelåldern!
Däremot stämmer sambandet mellan hög utbildning/karriärkvinna och barnlöshet, eller lågt antal barn. Dessa kvinnor skjuter ju ofta upp barnafödandet, tills det bara hinner bli ett barn eller inget alls då fortplantningen avtar kraftigt efter 34-årsåldern.