• Forumvärd

    Nix eller inte?

    Nixregistret känner du säkert till. Ett register som är till för att du ska kunna spärra din fasta telefon eller mobil från säljsamtal. Ett "nixat" nummer är ett NO-NO nummer för telefonförsäljarkåren.
    Är din telefon nixad?

    Diskutera gärna i tråden
    Fungerar spärren bra?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nix eller inte?
  • fala6

    Nej, inga av våra telefoner är nixade.
    Jag har haft det innan, men försäljare ringde ändå.

    För 1,5-2 år sedan jobbade jag som försäljare, då skulle vi även ringa personer med nix.. :P

  • kouki
    fala6 skrev 2014-05-16 11:12:05 följande:
    Nej, inga av våra telefoner är nixade.
    Jag har haft det innan, men försäljare ringde ändå.

    För 1,5-2 år sedan jobbade jag som försäljare, då skulle vi även ringa personer med nix.. :P
    Men det beror ju på om man har godkänt att de ska ringa i den minitext som finns i de flesta köp-avtal. Ingen går 100% säker :)
  • Lowika
    kouki skrev 2014-05-16 08:50:26 följande:
    Nej, för man kan inte nixa dolda telefonnummer...

    Har väl inte med om numret är dolt eller inte att göra? Nix är en överenskommelse bland de seriosa callcenterföretagen, att registrerade nummer inte ska ringas. Om de sitter bakom något som döljer deras nummer eller inte hör inte dit. (dock kan väl tänkas att oseriösa callcenterföretag använder sig av skyddade nummer och inte heller är med i nix....)
  • Anonym (Less!!)

    Telefonnumret på den fasta är egentligen Nixat och har varit minst 15 år,men problemet är att maken äger en skogsfastighet och då kommer de runt det där med Nixet och påstår att vi är företagare istället. Inte många,men de mest jobbiga som t.e.x Phonera.

  • kouki
    Lowika skrev 2014-05-16 12:03:16 följande:

    Har väl inte med om numret är dolt eller inte att göra? Nix är en överenskommelse bland de seriosa callcenterföretagen, att registrerade nummer inte ska ringas. Om de sitter bakom något som döljer deras nummer eller inte hör inte dit. (dock kan väl tänkas att oseriösa callcenterföretag använder sig av skyddade nummer och inte heller är med i nix....)

    http://nixtelefon.org/sa-gar-det-till/undantagen/mitt-nummer-gar-inte-att-sparra/

    Klippt från nix: 


    Mitt nummer går inte att spärra

    Vissa telefonnummer uppfyller inte de villkor som gäller för att få finnas med i spärregistret NIX-Telefon. Skälen till de kan vara flera:


    Telefonnumret är hemligt. Hemliga nummer varken går eller behöver spärras i NIX eftersom du själv styr vem som känner till ditt nummer.
  • Boothwalker

    Jag har ingen fast telefon. Mobilen har de inte ringt på hittills


    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Aniiee

    Jag har bara mobil med oreggat kontantkort, så mig ringer ingen objuden....


    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Dina08

    Ja båda och hela familjens. Ett otyg dessa telefonförsäljare. Tyvärr ringer en del trots nixningen. Fräckast var ett pensionsrådgivningsföretag som sa att deras tjänster var gratis, men sedan när jag skulle göra en inspelning ändrades villkoren. Hädanefter är det bara att trycka bort samtalet direkt som gäller.

  • MonaSundin

    Ja, alla lurar nixade.

    Men de ringer ju ändå de asen och påstår det är en "marknadsundersökning".

    USCH!

Svar på tråden Nix eller inte?