• MoaElis

Nationellt prov i Svenska 3, referera?

Ja jag ska göra provet nästa vecka och en av sakerna som är viktiga är att man refererar korrekt i löpande text. Jag är dock osäker på hur mycket eller hur jag ska göra det. Jag har några förslag och undrar om något kan bekräfta om det är rätt eller fel:

"i svenska språknämndens bok språkriktighetsboken (2005) påpekar de" <--räcker det att bara skriva årtal? Inte författare?

"I artikeln "sms är kort, inte snålt" (2007:52) skriver anders lotsson."
    "Ulf Telman, professor i emeritus i nordiskt språk vid lunds universitet skriver blabla (vad är det för fel på ett fel,forskning & framsteg, 2007:1, lars melin)" <--måste man skriva allt det?
  • Svar på tråden Nationellt prov i Svenska 3, referera?
  • Paulina P P

Jag brukar inte skriva in referenser i löpande text utan skriva en lite siffra efteråt och ha en lista på referenserna längst ner på sidan. Jag hade också skrivit: "i svenska språknämndens bok "Språkriktighetsboken" (2005) påpekar de" ... Alltså stort 'S' och citationstecken.

• MoaElis

Jo, men det ska inte refereras så utan på någon av sätten som jag skrev. Jag skrev alltså lite slarvigt nu, bara för att ge exempel.

• mindless

Författaren skall vara med, antingen i själva brödtexten eller inne i parentesen. Vilket som passar beror på sammanhang och kan skilja sig åt på olika ställen i texten. Alla dina exempel handlar om citat, och då passar det ofta bra att ha författaren i brödtexten.

• MoaElis
    mindless skrev 2014-05-16 11:50:47 följande:
    Författaren skall vara med, antingen i själva brödtexten eller inne i parentesen. Vilket som passar beror på sammanhang och kan skilja sig åt på olika ställen i texten. Alla dina exempel handlar om citat, och då passar det ofta bra att ha författaren i brödtexten.
    Okej. Den sista är inget citat, utan en person som "Lars Melin" nämner i texten. Då ska alltså allt vara med så som jag skrev det?
  • mindless
    MoaElis skrev 2014-05-16 14:55:50 följande:
    Okej. Den sista är inget citat, utan en person som "Lars Melin" nämner i texten. Då ska alltså allt vara med så som jag skrev det?
    Det är väldigt sällan det är värt att ha med namnet på boken eller artikeln i den löpande texten. Det viktiga brukar vara det man säger, inte vem eller vad man refererar. 

"Filologi, lingvistik, informationsteori, litteraturvetenskap, filosofi och semantik är några discipliner som bidrar med relevanta byggstenar på vilka översättningsvetenskapen vilar (Ingo, 2007:11). "

Alt: "Ingo (2007) menar att filologi..."

Sedan återfinns alla fakta om källan i litteraturförteckningen i slutet:

Ingo, R. (2007). Konsten att översätta. Översättandets praktik och didaktik. Lund: Studentlitteratur

• MoaElis
    mindless skrev 2014-05-16 15:36:43 följande:
    Det är väldigt sällan det är värt att ha med namnet på boken eller artikeln i den löpande texten. Det viktiga brukar vara det man säger, inte vem eller vad man refererar. 

"Filologi, lingvistik, informationsteori, litteraturvetenskap, filosofi och semantik är några discipliner som bidrar med relevanta byggstenar på vilka översättningsvetenskapen vilar (Ingo, 2007:11). "

Alt: "Ingo (2007) menar att filologi..."

Sedan återfinns alla fakta om källan i litteraturförteckningen i slutet:

Ingo, R. (2007). Konsten att översätta. Översättandets praktik och didaktik. Lund: Studentlitteratur

Men det här är som sagt det nationella provet och det läggs stor vikt i att man refererar ordentligt. I slutet ska man inte skriva några källor utan allt ska anges löpande. Så jag blir lite osäker om man ändå inte ska ha med allt, eller om det är okej med bara datum och kanske boken, eller namnet.
  • mindless
    MoaElis skrev 2014-05-16 15:42:54 följande:
    Men det här är som sagt det nationella provet och det läggs stor vikt i att man refererar ordentligt. I slutet ska man inte skriva några källor utan allt ska anges löpande. Så jag blir lite osäker om man ändå inte ska ha med allt, eller om det är okej med bara datum och kanske boken, eller namnet.
    Då har du väl ett texthäfte med givna källor? Du kan säkerligen göra vilket som; det viktiga är att det framgår tydligt till vad du refererar. Jag hade nöjt mig med namn och år, men skriver du med artikelnamnet gör det knappast något. 
  • MoaElis
    mindless skrev 2014-05-16 15:54:35 följande:
    Då har du väl ett texthäfte med givna källor? Du kan säkerligen göra vilket som; det viktiga är att det framgår tydligt till vad du refererar. Jag hade nöjt mig med namn och år, men skriver du med artikelnamnet gör det knappast något. 
    Jo det har jag ju men jag vet inte riktigt vad jag behöver skriva. Det blir ju onödigt långt om det inte är nödvändigt. Det är både adress till artiklar, eller bok, rubrik, år och författare. Men ja, om ingen kan säga med säkerhet så kanske det är bäst att skriva allt.
Svar på tråden Nationellt prov i Svenska 3, referera?