• mhys

Livrädd för att köra bil! Möjligt ta körkort ändå?

Hejsan!

Nu är det så att jag varit sååå peppad på att ta körkortet ett bra tag nu.
    Nu har jag äntligen fått mitt körkortstillstånd och känner "nej, fan, nej nej nej.. det går inte!"

Min pappa är så himla glad över att jag ska ta körkort eftersom ingen av mina syskon vågat haha
    Jag har kört bil EN gång (20 meter haha) och var LIVRÄDD men det var samtidigt väldigt roligt. Men tanken på att någon jag inte känner ska sitta bredvid och tvinga mig köra mitt inne i storstan gör mig liiiivrädd! Jag har socialfobi och är så otroligt rädd för att göra fel och orsaka olyckor. 

Grejen är den att jag måste ta det innan juli, alltså en intensivkurs och jag undrar om det ens är möjligt att klara det? Någon mer som varit rädd för att köra bil men ändå lyckats få körkort genom intensivkurs?

Jag vill inte behöva vara beroende av alla andra, utan kunna åka med mitt barn och storhandla själv om jag känner för det som ett exempel. 

• Svar på tråden Livrädd för att köra bil! Möjligt ta körkort ändå?
  • Styrox

Jag var väldigt rädd för att köra i början. Jag började ta lektioner i mitten på mars och hade kortet den sista maj.
    Hade ingen som jag kunde övningsköra med så jag tog ganska många lektioner, tror att jag i genomsnitt hade 2-3 lektioner i veckan. 
    Det var fortfarande läskigt ett bra tag efter att jag klarat uppkörningen. Först nu, när jag har typ två veckor kvar på prövotiden, känner jag att jag egentligen är mogen för körkortet. Det är läskigt hur lite man egentligen behöver veta om trafiken för att få ett körkort.

Men botemedlet mot rädslan är att köra, köra, köra, köra och köra lite till. Det är ovanan och ovissheten som gör en rädd (i alla fall för mig) och det kommer med övning.
    Under de här två åren har jag kört drygt 6.000 mil. Väldigt mycket mer än genomsnittet alltså. Och det är bara på det sättet som man blir en säkrare förare.

• mhys
    Styrox skrev 2014-05-16 11:20:45 följande:
    Jag var väldigt rädd för att köra i början. Jag började ta lektioner i mitten på mars och hade kortet den sista maj.
    Hade ingen som jag kunde övningsköra med så jag tog ganska många lektioner, tror att jag i genomsnitt hade 2-3 lektioner i veckan. 
    Det var fortfarande läskigt ett bra tag efter att jag klarat uppkörningen. Först nu, när jag har typ två veckor kvar på prövotiden, känner jag att jag egentligen är mogen för körkortet. Det är läskigt hur lite man egentligen behöver veta om trafiken för att få ett körkort.

Men botemedlet mot rädslan är att köra, köra, köra, köra och köra lite till. Det är ovanan och ovissheten som gör en rädd (i alla fall för mig) och det kommer med övning.
    Under de här två åren har jag kört drygt 6.000 mil. Väldigt mycket mer än genomsnittet alltså. Och det är bara på det sättet som man blir en säkrare förare.
    Tack för ditt svar! Skönt att höra att det faktiskt GÅR att ta körkort även om man är såhär rädd.
    Har inte heller någon jag kan övningsköra med..hur kändes det att börja köra med någon du inte kände då? 

Jag vet ju att enda sättet att bota rädsla är att möta det man är rädd för och göra det ändå.. men när det gäller något så farligt som att köra bil känns det otroligt jobbigt. Man har läst mycket om olyckor och dödsfall, så jag är liksom rädd att jag ska skada någon. 

Kommer du ihåg hur det kändes första gången du körde bil? Jag får nästan panikångest bara jag tänker på det haha :( 
  • Styrox
    mhys skrev 2014-05-16 11:40:17 följande:
    Tack för ditt svar! Skönt att höra att det faktiskt GÅR att ta körkort även om man är såhär rädd.
    Har inte heller någon jag kan övningsköra med..hur kändes det att börja köra med någon du inte kände då? 

Jag vet ju att enda sättet att bota rädsla är att möta det man är rädd för och göra det ändå.. men när det gäller något så farligt som att köra bil känns det otroligt jobbigt. Man har läst mycket om olyckor och dödsfall, så jag är liksom rädd att jag ska skada någon. 

Kommer du ihåg hur det kändes första gången du körde bil? Jag får nästan panikångest bara jag tänker på det haha :( 
    För mig var det mycket bättre att köra med någon som jag inte kände. Någon som kunde ge mig kritik och kunde puscha mig. Man vågar ju liksom inte riktigt säga ifrån till någon som man inte känner
    Första lektionen gick till som att vi åkte till ett industriområde tomt på bilar (läraren körde dit), sedan gick vi igenom alla inställningar typ två tredjedelar av lektionen. Resten av lektionen visade han mig hur man går från ettan till tvåan och så fick jag köra runt en byggnad. Tror faktiskt att jag kom upp så pass mycket i fart att jag var tvungen att växla upp till trean
    Jag var självklart nervös i början, men jag hade en riktigt bra lärare som tog bort det där nervösa på ett magiskt sätt.

Fördelen med att ta lektioner är ju att lärarna har det här som yrke, de vet var man ska börja, hur långsamt/fort man ska gå, vad man ska säga osv.

Det där kommer du fixa galant!
  • Afasi

Jag har också varit livrädd för att köra. Jag fick mitt tillstånd i oktober 2012 och körde en gång på en parkering. Livrädd var ordet! Flera motorstopp för att jag var så himla nervös och jag visste inte ens vad jag skulle göra. Mamma var en usel lärare i början dessutom haha. Efter det körde jag inte på nästan ett år igen när jag på riktigt började ta tag i det. Körde några fler gånger och var fortfarande nervös varje gång jag satte mig bakom ratten. Ångest inför varje gång vi skulle ut. Vill ju inte se dum ut och jag känner mig himla dum när jag gör fel, får motorstopp osv. Tvingade mig själv att börja på körskolan och körde tre lektioner som gick över förväntan, fick mycket beröm för grunderna som jag hade övat upp och lärt mig själv hemma, klarade av många moment på dom tre lektionerna. Sen fick jag magsjuka två gånger på raken och det blev ett nytt uppehåll. Nu har jag nyss tagit tag i körningen och är fortfarande lite nervös men det går bättre för varje gång. Känner mig säkrare och säkrare.

Jag har som du också alltid vara rädd för att skada någon eller göra fel. Då är det bäst att köra med körskolan som har dubbelkommando och gärna köra med en lärare som jobbat länge och trivs med sitt jobb. Du ska trivas med din lärare för annars kommer körningen inte bli rolig.
    Du vågar, bara du kör några gånger och börjar tycka att det är roligt så kommer det att gå bra :) Vågar jag så vågar du!
    Idag höll jag först på missa en bil som höll på backa ut framför mig så jag hade kunnat krocka den. Sen när jag hade stannat och skulle iväg så blev jag så nervös så jag fick motorstopp två gånger. Gubben i bilen som backade bara klev ut och garvade. Då skämdes jag :P Fast det överlever jag också, den bjuder jag på! Jag vet ju att jag kan bättre :)

• mhys
    Styrox skrev 2014-05-16 11:51:17 följande:
    För mig var det mycket bättre att köra med någon som jag inte kände. Någon som kunde ge mig kritik och kunde puscha mig. Man vågar ju liksom inte riktigt säga ifrån till någon som man inte känner smile5.gif
    Första lektionen gick till som att vi åkte till ett industriområde tomt på bilar (läraren körde dit), sedan gick vi igenom alla inställningar typ två tredjedelar av lektionen. Resten av lektionen visade han mig hur man går från ettan till tvåan och så fick jag köra runt en byggnad. Tror faktiskt att jag kom upp så pass mycket i fart att jag var tvungen att växla upp till trean smile5.gif
    Jag var självklart nervös i början, men jag hade en riktigt bra lärare som tog bort det där nervösa på ett magiskt sätt.

Fördelen med att ta lektioner är ju att lärarna har det här som yrke, de vet var man ska börja, hur långsamt/fort man ska gå, vad man ska säga osv.

Det där kommer du fixa galant!
    Ja, men det lät ju inte så farligt! Har varit rädd att dom förväntar sig att man redan kan grunderna när man börjar och bara säger kör ut på vägen här nu hahaha :D

Hoppas jag också får en så bra lärare då :)

Tack så jättemycket! {#emotions_dlg.flower}

Du har gjort mig mycket lugnare nu.. trodde jag var den enda som var livrädd för det här med att köra bil! 
  • mhys
    Afasi skrev 2014-05-16 11:57:18 följande:
    Jag har också varit livrädd för att köra. Jag fick mitt tillstånd i oktober 2012 och körde en gång på en parkering. Livrädd var ordet! Flera motorstopp för att jag var så himla nervös och jag visste inte ens vad jag skulle göra. Mamma var en usel lärare i början dessutom haha. Efter det körde jag inte på nästan ett år igen när jag på riktigt började ta tag i det. Körde några fler gånger och var fortfarande nervös varje gång jag satte mig bakom ratten. Ångest inför varje gång vi skulle ut. Vill ju inte se dum ut och jag känner mig himla dum när jag gör fel, får motorstopp osv. Tvingade mig själv att börja på körskolan och körde tre lektioner som gick över förväntan, fick mycket beröm för grunderna som jag hade övat upp och lärt mig själv hemma, klarade av många moment på dom tre lektionerna. Sen fick jag magsjuka två gånger på raken och det blev ett nytt uppehåll. Nu har jag nyss tagit tag i körningen och är fortfarande lite nervös men det går bättre för varje gång. Känner mig säkrare och säkrare.

Jag har som du också alltid vara rädd för att skada någon eller göra fel. Då är det bäst att köra med körskolan som har dubbelkommando och gärna köra med en lärare som jobbat länge och trivs med sitt jobb. Du ska trivas med din lärare för annars kommer körningen inte bli rolig.
    Du vågar, bara du kör några gånger och börjar tycka att det är roligt så kommer det att gå bra :) Vågar jag så vågar du!
    Idag höll jag först på missa en bil som höll på backa ut framför mig så jag hade kunnat krocka den. Sen när jag hade stannat och skulle iväg så blev jag så nervös så jag fick motorstopp två gånger. Gubben i bilen som backade bara klev ut och garvade. Då skämdes jag :P Fast det överlever jag också, den bjuder jag på! Jag vet ju att jag kan bättre :)
    Tack tack tack för ditt svar! Man tror ju man är ensam om att vara så löjligt rädd för att göra fel och skämma ut sig. Känns bra nu det här! Jag kommer säkert klanta mig lite här och där men jag ska banne mig fixa det där körkortet innan hösten Flört
  • Afasi
    mhys skrev 2014-05-16 12:10:01 följande:
    Tack tack tack för ditt svar! Man tror ju man är ensam om att vara så löjligt rädd för att göra fel och skämma ut sig. Känns bra nu det här! Jag kommer säkert klanta mig lite här och där men jag ska banne mig fixa det där körkortet innan hösten Flört

Ja alltså man kan ju inte kunna något man aldrig har testat på :) Klart du fixar det! Med mycket övning så :) Jag har fortfarande massor kvar att lära och har inte alls kommit speciellt långt på mitt körkort men jag känner redan att jag är tryggare och vågar. Jag känner att jag VILL utmana mig själv men lyssnar också på hjärnan när den säger att vissa vägar och moment är bra att vänta lite med och ta med körskolan istället :)

Min första lektion på körskolan så fick jag visa vad jag kunde men han sa att han inte räknade med att jag skulle kunna allt direkt utan att han bara vill veta vad han har att jobba med så att säga. Nu var ju mina grunder bra så jag lyckades smöra till mig några positiva ord ;)

• mhys
    Afasi skrev 2014-05-16 14:14:45 följande:

Ja alltså man kan ju inte kunna något man aldrig har testat på :) Klart du fixar det! Med mycket övning så :) Jag har fortfarande massor kvar att lära och har inte alls kommit speciellt långt på mitt körkort men jag känner redan att jag är tryggare och vågar. Jag känner att jag VILL utmana mig själv men lyssnar också på hjärnan när den säger att vissa vägar och moment är bra att vänta lite med och ta med körskolan istället :)

Min första lektion på körskolan så fick jag visa vad jag kunde men han sa att han inte räknade med att jag skulle kunna allt direkt utan att han bara vill veta vad han har att jobba med så att säga. Nu var ju mina grunder bra så jag lyckades smöra till mig några positiva ord ;)

Alltså det som gör mig rädd är väl det här med att ett litet misstag eller att man blir lite ofokuserad när man kör kan orsaka så mycket skada. Bilar och trafik är läskiga saker och jag vet ju att jag ibland lever i min egen värld  för att jag tänker på hundra saker samtidigt Rynkar på näsan

Åååh, nu är jag lite opepp igen haha 
  • mhys

På måndag ska jag till körskolan.

Nu är frågan om jag ska ta intensivkurs, eller är det för svårt när man startar på noll liksom?

Eller ska jag ta det vanligt, i min egen takt. Ska jag gå handledarkurs med min pappa som har tid att övningsköra med mig en dag i veckan eller är det bäst att köra med körskolan från början? Åh, alla dessa frågor haha Glad

• Styrox
    mhys skrev 2014-05-17 09:54:37 följande:

På måndag ska jag till körskolan.

Nu är frågan om jag ska ta intensivkurs, eller är det för svårt när man startar på noll liksom?

Eller ska jag ta det vanligt, i min egen takt. Ska jag gå handledarkurs med min pappa som har tid att övningsköra med mig en dag i veckan eller är det bäst att köra med körskolan från början? Åh, alla dessa frågor haha Glad

Det ena utesluter ju inte det andra. Varför inte ta typ 2 lektioner med körskolan i veckan och övningskör med din pappa där du övar på det du gått igenom på körskolan?
  • Dragongirl

Hej!
    Skoj att du ska iväg till trafikskolan efter helgen. :)
    Jag jobbar som trafiklärare och möter många elever som är livrädda för att köra bil. Men det brukar kännas lättare ganska snabbt. Känn inte att du ska komma till skolan och prestera. Vi finns ju för att hjälpa dig att nå ditt mål. Ett av mina mål som lärare är att ni elever ska tycka att det är roligt att komma till körlektionerna.

Intensivkurs funkar både med och utan kunskap. Dock tuffare utan kunskap då det kan bli mycket info att ta in i början. Många väljer att ta några lektioner först, kanske 2 i veckan och köra hemma där emellan. När man känner sig trygg med att hantera bilen (Starta/Stanna/Växla/start i backe/backning)
    så bokar dom intensivkursen och sen rullar det på fram till provdagen. :)

Bara att fråga om du undrar över något.
    Lycka till!

• Jessica 338

Jag har gått på körskola tre ggr och hoppat av då jag inte vågat..bara gjort teorin sedan fegat ur=(

• mhys
    Jessica 338 skrev 2014-05-21 23:04:52 följande:
    Jag har gått på körskola tre ggr och hoppat av då jag inte vågat..bara gjort teorin sedan fegat ur=(
    Åååh, vad tråkigt! Känns som jag också kommer göra så..
    MEN jag har fått en bil av min pappa för att han verkligen tror på mig och att jag kan, så nu känner jag världens press på mig. Måste klara det hur rädd jag än är då :/
    Självklart är jag otroligt tacksam och glad över att jag fått en fin, säker bil att köra mitt barn i, det hade jag inte haft råd med själv. 

Men är fortfarande så otroligt rädd! Jag har nu gått 3-4 körlektioner och jag vill fortfarande bara gråta ibland haha. Vissa kanske bara inte kan köra bil helt enkelt? Jag tänker bara på riskerna och får panik.. Sist fick jag köra ute på vägen där det var massa cyklister längs vägkanten och det kändes som att jag skulle köra på dom. Jag kan fortfarande inte växla rätt varje gång, jag fick motorstopp 2 ggr på samma ställe. Börjar om från noll varje gång för att jag är så osäker på allt :( 
  • Nape

Det är meningen att jag ska övningsköra. Är 39 år gammal och har tre barn och jobb- är det någon som behöver ett körkort är det jag, haha. MEN- jag är livrädd!

Jag har fått en bil, så jag ska känna mig "peppad". Funkar inte.

Varje gång jag ska övningsköra tänker jag "Det här är ett mordvapen. Jag kan meja ner en hel förskoleklass. Tänk om det kommer någon med barnvagn och jag tappar koncentrationen? Tänk om jag kör över ett barn?"

Har övningskört 2 gånger (på ett ÅR!). Det går inte!

Hur ska jag våga?

• frostizzz

Hej
    Här har ni en som verkligen var bilrädd då jag började. Med en återkommande mardröm om vad som skulle hända när jag tagit körkortet så var det svårt för mig att ens sätta mig fram i bilen. 
    Men till slut så bet jag mig i kinden och tog tag i det. 
    Bokade in en intensivkurs, men det visade sig att allt jag lärt mig innan försvann. Jag fick börja om från noll, och då menar jag verkligen noll. Första lektionen gick åt att bara starta och stänga av bilen, Så rädd var jag!
    Men läraren var super, han såg att intensivkurs inte var för mig så han gjorde om allt till lektioner som jag fick beta av så gott det gick. Han hjälpte mig hitta en bra körskola i närheten av mig, så jag började där också. 
    Hur det hela slutade?
    Jo 65 lektioner senare hade jag mitt körkort!
    Ge inte upp. En sak i taget så kommer det funka utmärkt!  

• Coqui

Nu var jag själv inte rädd första gången jag skulle köra utan tyckte att allt var extremt roligt och intressant. Men försök att slappna av och ta det lugnt, du kommer inte att börja köra mitt i rusningstrafiken och trafikläraren har allt ansvar om någonting nu skulle hända. Börja köra lite med din pappa exempelvis på en stor kanske tom parkering så får du börja känna på dragläge och veta hur bilen fungerar, för sånt kan säkerligen vara skönt att veta. För det tycker jag nog att han kan kosta på sig :)

• Afasi

Jag har äntligen kommit över det här med att vara nervös och rädd inför körlektioner osv, nu har jag lyckats komma så långt att det snart är dags att köra upp! Så NU är jag nervös. Herregud hur ska jag klara allting själv?!

Svar på tråden Livrädd för att köra bil! Möjligt ta körkort ändå?