• MiaMaa

akvarium fiskar...

ni som har fiskar....
    vilka fiskar tycker ni fungerar bäst ihop....

tips på en bra mal som äter mycket..

kanske nån bra sida man kan få bra information på .....

• Svar på tråden akvarium fiskar...
  • Fraise

Oj vilken klurig fråga! Allt beror ju på vad du har tänkt ha för fiskar? har du ngra idéer? Och vilken storlek på akvariet hade du tänkt ha? Viktiga frågor som spelar roll! Hmm... Mal som äter mkt sa du? Tja- en lättskött mal som äter rätt bra är ju ancistrus/skäggmunsmal.

• MiaMaa

vi har ett 60l akvarium....just nu så har jag bara några guppie i så det ska i lite till....jag vill helst ha fiskar som ynglar av sej om dom trivs...och lättskötta....

• Fraise

Har du bara ett 60 liters så kanske du inte ska välja allt för stora fiskar då. Varför inte ha levandefödare som molly, segelfensmolly, platy (som ynglar av sig lätt) och/eller lite tetror då? Inte alltför svårskötta fiskar. Eller ngn typ av barber? Också lättskötta. Men som sagt- kolla zoopet- där finns otroligt mkt info om allt som rör akvarier!

• lillälva

Svärdbärare och platy är rätt lätta att få yngel av. De vföder levande ungar, så det är inget "äggjobb" för föräldrarna! Pansarmalar är vanliga och finns i lite olika varianter, de äter inte lika mycket som algätare och större malar, men håller skapligt rent på botten. Praktbotia är en vacker fisk som håller undan snäckor samt till vissdel avfall och alger. Den är dock lite känslig för vattenbyten etc.

• Fraise

Pansarmalar är egentligen stimfiskar och äter inte alger. De äter överbliven mat osv. De ska gärna stödmatas dessutom. Om man ska vara petig. De kan även vara känsliga mot salt. Så har du mollys och pansarmalar så är det ingen bra kombination eftersom mollys är en fisk som vill ha lite salt i vattnet. Och varmt. Du bör då ha doppvärmare. övriga levandefödande fiskar klarar sig utan doppvärmare. Tror det kan bli lite trångt med pansarmalar och algätare i ett sånt litet akvarium. Är du nybörjare så skulle jag inte satsa på botior faktiskt.

• MiaMaa

jag har både pump och doppvärmare i....även en socker bit....

nu är det så att jag vill ha nån som äter upp eventuella alger....

• Poena

Har testat många olika malar och jag gillar Ancistrus bäst. De gör ett bra städjobb, bäst då de är lite mindre, runt 3-4 cm. Se till att ha något mörkt hörn, sten el likn som den kan gömma sig vid på dan.

• Hadjelina

Har du ett litet kar kan jag verkligen rekommendera Otocinclus-mal. Små (bara ca 4 cm) och jättebra algätare! Min fungerade jättebra, och fick snart börja stödmata för säkerhets skull. Dock dog den efter en filter-incident. Ska absolut köpa en ny, den bästa jag haft.

Svar på tråden akvarium fiskar...