• Anonym (Donken)

Tacka nej till fortsatt - ingen a-kassa?

Jobbar hos kund genom Manpower och har haft längre uppdrag i över ett år. 30 juni har jag fått veta att uppdraget verkar ta slut. Man erbjöd mig tre veckor till på samma ställe senare i sommar, fast då är jag arbetslös tiden mellan sista juni och de veckorna. Känner inte för att tacka ja, eftersom man haft vakanta platser inom samma avd med samma arbetsuppgifter som jag sökt, men som man "valde att gå vidare med andra sökanden". Jag suger tydligen på mitt jobb, men är tillräckligt bra för att man ska erbjuda mig ett par veckor till?

I alla fall, är sugen på att tacka nej. Antingen vill de ha mig där helt eller ej och inte hålla på och rövhatta med några få veckor - speciellt inte eftersom jag är arbetslös tiden emellan.

Det jag undrar är, påverkas min rätt till a-kassa eftersom min behovsanställning hos Manpower upphör 30 juni? Tackar ju nej till de veckorna, men jag går ju inte på a-kassa när jag nu fått erbjudandet och sagt nej?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tacka nej till fortsatt - ingen a-kassa?
  • Fjärilslarv

tackar du nej till fortsatt arbete så är det väl samma sak som att säga upp sig själv, och då har man 45 arbetsdagar i karens tror jag att det är.

• Anonym (Donken)

Även om det innebär att jag är arbetslös en månad om jag tackar ja? :S

• Fjärilslarv
    Schack73 skrev 2014-05-16 15:57:48 följande:
    Får du inte lön från Manpower den månaden du är utan uppdrag?
    inte med en behovanställning, det är lite som att jobba på timme, man får lön när man har arbetat och inget där emellan.
    det som du tänker på är en vanlig anställning prov eller tillsvidare, då får man garantilön när man är utan uppdrag.
  • MikNis

Du är arbetslös den 30 juni

Däremot måste du ta lämpligt arbete när du stämplar.

• Anonym (Donken)
    MikNis skrev 2014-05-16 16:05:00 följande:
    Du är arbetslös den 30 juni Däremot måste du ta lämpligt arbete när du stämplar.

Så sa facket också. (Precis pratat med dem.) Hon tyckte jag borde prata med a-kasseavdelningen för säkerhets skull men hon menade att jag är arbetslös den 30 juni. Det som spelar roll är om jag sagt upp mig själv eller inte. Vad jag säger och gör innan dess att jag är inskriven som arbetslös har ingen betydelse i mitt case. Det hade varit en annan sak om man hade erbjudit mig ett längre uppdrag menade hon, men som jag då sa hade det i så fall inte varit några problem eftersom jag tackat ja. De kan emellertid kontakta mig efter den 30 juni och erbjuda mig veckorna om de vill krångla, och då "måste" jag tacka ja. Tack alla för input, ni är ovärderliga i denna sits!
  • Anonym (arbetsgivarintyg)

Tycker du får lite konstiga svar här.

När din anställning slutar 30/6 skriver arbetsgivaren (Manpower) ett arbetsgivarintyg som ska till a-kassan. I det står det varför anställningen upphör (tex visstidsanställning tar slut). Sen finns en till ruta där de ska kryssa ja eller nej på frågan "Har fortsatt arbete erbjudits". Om du då har fått erbjudande om mer veckor så måste de ju kryssa att du erbjudits mer jobb, och det spelar ingen roll vilket datum erbjudandet gavs.

Arbetsgivaren skulle lämna oriktiga uppgifter om de svarade nej på den frågan, även om erbjudandet kom i maj och anställningen slutar i juni.

• Anonym (arbetsgivarintyg)

Och har du tackat nej till fortsatt arbete blir det karens som andra påpekat redan. Bäst att ta de där veckorna för säkerhets skulle jag säga.

Svar på tråden Tacka nej till fortsatt - ingen a-kassa?