• Anonym (TS)

Vilken alkohol blir man minst fet av?

Undrar eftersom jag går på diet för tillfället men skall på fest. Har läst på lite att öl innehåller minst kalorier osv men mest kolhydrater.. "Flytande bröd". Man dricker ju mer öl än sprit också till exempel blabla.

Men är vin bättre än öl om man vill hålla formen? Alltså rött torrt eller vitt torrt vin. Inga söta viner.

• Svar på tråden Vilken alkohol blir man minst fet av?
  • Anonym (självförklarande)

Ren sprit.

• Anonym (TS)

Jaha.. men om det bara finns vin och öl vilken är bäst?

• taquine

Tror det finns tabeller om kolhydrat och kalorier.Kör du lchf så innehåller typ gin, vodka 0 kolhydrat, och rödvin minst. Sen kommer väl vitt torrt vin.Öl är ju gott men flytande wienerbröd tyvärr

If you're going trough hell, keep going/WC
  • Ojsan
    taquine skrev 2014-05-16 19:30:32 följande:
    Tror det finns tabeller om kolhydrat och kalorier.Kör du lchf så innehåller typ gin, vodka 0 kolhydrat, och rödvin minst. Sen kommer väl vitt torrt vin.Öl är ju gott men flytande wienerbröd tyvärr
    mmmmmmmmm dricka wienerbröd.. fick en ofrivillig smakupplevelse där
  • Anonym (TS)

Nää går på 5:2 så inget allvarligt så just för kolhydraternas skull men rödvin går före öl om man inte vill bli fet va? Hahaha flytande wienerbröd hade vart nåt!

• Anonym (Vin)

Det är väl bara att kolla en kaloritabell och multiplicera mängden du tänkte dricka med kalorierna. Sedan jämför du bara totalsummorna och väljer det som ger minst energi. När jag gick på diet senast (-1 kg/vecka endast kaloriräkning) valde jag alltid vitt vin, tror det är ca 70 kcal per dl. En flaska gav ungefär en middag i energi.

• Anonym (TS)

Aa har läst massa tabeller men orka inte tänka så tänkte att de e lättare att fråga

• Anonym (jo)
    1987varettfintår skrev 2014-05-16 20:01:38 följande:
    är det inte så att ju högre % desto högre kalorimängd?

Ja, själva alkoholen är ju kalorier i sig. Men är det berusningen man vill åt så är ren sprit ändå bäst eftersom öl och vin innehåller en hel del kolhydrater också.
  • Anonym (Ung)

Om du ser på jämförelsen mellan mängd kalorier och mängd ren alkohol så är det som är mest kalorisnålt som du kan dricka antingen torrt mousserande vitt vin, typ champagne, prosecco, Cava eller en Crémant eller ren sprit så som vodka, Tequila eller ljus rom.

Det är ungefär dött lopp mellan dem angående vad man blir mest full på med minst kalorier. Där emot så brukar man ofta blanda ren sprit med något som har mer kalorier, oavsett om det är i en cocktail eller en simpel svennegrogg. Så jag skulle satsa på ett torrt mousserande vitt vin.

• Anonym (vin 2)

Vitt vin är bäst om du tänker 1 glas vin eller en hel ölburk. Ska du dricka lika mycket vin som du dricker öl så är nog ölen bättre gissar jag.

Svar på tråden Vilken alkohol blir man minst fet av?