• Rallarros

Navelbråck under förlossning?

Hej! Jag har 2 veckor kvar till beräknad förlossning med mitt 3e barn. Den här Graviditeten har jag fått ett litet navelbråck som gjort väldigt ont framförallt när jag hostat mycket eller burit tungt. Nu börjar jag oroa mig för förlossningen. Det ökade trycket när man krystar kanske gör att bråcket förvärras tänker jag? Kanske inte känns under själva förlossningen men efteråt? Vad har ni som fött med navelbråck för erfarenheter?

• Svar på tråden Navelbråck under förlossning?
  • annahjelm
    Rallarros skrev 2014-05-16 20:02:51 följande:
    Hej! Jag har 2 veckor kvar till beräknad förlossning med mitt 3e barn. Den här Graviditeten har jag fått ett litet navelbråck som gjort väldigt ont framförallt när jag hostat mycket eller burit tungt. Nu börjar jag oroa mig för förlossningen. Det ökade trycket när man krystar kanske gör att bråcket förvärras tänker jag? Kanske inte känns under själva förlossningen men efteråt? Vad har ni som fött med navelbråck för erfarenheter?

Ooooooo!! Det här undrar jag med...har nämligen precis samma sak och är i v.31 nu Jag hänger här med dig i väntan på svar om det går bra :)
  • tikki masala

Hur vet man att man fått bråck vid naveln?  Jag är väldigt öm runt naveln. Känns som om jag har ett blåmärke där.  Men inget som syns.

• Li90

Jag har ett ganska stort bråck, dom säger att det inte ska vara någon fara med jag har ju inte fött med det så jag vet inte. Jag har en knuta som är lite större än en femkrona gör ont som f*n när bebisen trycker på magen eller om jag stöter emot något.

• Näckrosen

Jag har inte varit gravid och haft navelbråck samtidigt. Men bråcket uppstår ju när tarmen tränger igenom magmusklerna och putar ut, och kommer i kläm.

Så risken att det blir ett större hål måste ju finnas.

Det kan säkert göra rejält ont också, men det borde inte bli akut farligt i varje fall. Utan förlossningen kommer nog gå bra ändå, så får de fixa bråcket efteråt om det behövs.

• Toppen9

Jag hade navelbråck när jag födde andra barnet (hade det redan från 4e månaden och kunde knappt röra magen runt naveln) men på förlossningen kände jag inte av den alls. Dessutom försvann den ett tag efteråt

• hellokitty

Jag fick ett navelbråck med ettan när musklerna gled isär som jag haft sedan dess. Har aldrig gjort ont o inte heller blivit värre. Nu är det snart dags att föda fyran. Sedan kanske jag går till kirurgen för att få det åtgärdat, men  som sagt, för mig är det ett ren estetik, ont har det aldrig gjort, och det är aldrig ngt barnmorskan sagt ngt om.  

• Rallarros

Då är det väl bara att hålla tummarna för att det går bra helt enkelt. Tror det blir idag! Tack för era svar.

Svar på tråden Navelbråck under förlossning?