• Anonym (trådskapare)

Dölja ärr? (AKUT)

Jag lider av självskadebeteende och har gjort det i några år nu, vilket har lett till att jag har några ärr på mina ben och på lite andra ställen på kroppen. I sommar ska jag åka utomlands och kommer behöva bada och mina föräldrar kommer vara i närheten, vilket betyder att dom antagligen kommer se ärren på mina lår ifall att jag inte på något sätt döljer dom. Jag har testat en olja som heter "bio-oil", mina ärr blev inte mindre synliga och jag undrar ifall att någon här har något tips på hur man kan dölja ärr? Det är 15 stycken ärr som är streck-ärr och sen 2 stycken som är djupa och stora ärr. 

Har hört om plåster som gör så att det ser ut som vanlig hud, men hittar ingenting när jag googlar på nätet. Desperat efter hjälp och snälla kommentera ingenting negativt, då kan ni bara låta bli att ens kommentera. 

• Svar på tråden Dölja ärr? (AKUT)
  • Anonym (cc)

Testa DC Camouflage cream, du hittar den genom ww.sannakliniken.se Den kostar, men den fungerar så det kanske är värt det

• Spislucka

Du kan ju alltid skaffa tatueringar som kan dölja ärren. Eller så Berättar du för din familj att du mår som du mår.

• Anonym (tips)

Börja i terapi så blir dom inte lika hysteriska när dom får reda på det för då vet dom att du får hjälp

• Anonym (Maria)

Berätta istället! jag har också en massa ärr efter självskador och det var just vid en bad-situation som jag berättade för min mamma. Det var tufft, men skönt när det var över. De får komma över det, helt enkelt.

Tyvärr är det svårt att få bort ärr, eller ens dölja dem. Jag vet ju inte hur dina ser ut, men mina går det inte att göra något åt. Jag har fått lära mig att leva med dem. Det går det också.

• kramin

Fetsmink/teatersmink
    www.eksons.se/products.php

Om man inte tittar för noga funkar det även att använda vanlig kirurgtejp och sminka över med vanlig hudfärgad foundation i rätt nyans.

Svar på tråden Dölja ärr? (AKUT)