• koas

varför fodervärd?

Hej alla glada hundägare! Har en ytlig bekant som har flera hundar. Jag vet att han ibland använder dem i jobbet. Jag har en nyfiken fråga: varför skaffar man flera hundar och placerar dem hos fodervärd? Det verkar vara rätt vanligt men jag fattar inte grejen riktigt? Varför skaffa en hund som man redan vet inte kommer bo hemma? Jag är kattmänniska själv, säkert därför jag inte begriper.

• Svar på tråden varför fodervärd?
  • Litet My

Har en kompis som är fodervärd, hunden blir hennes efter två valpkullar (då är hunden hos uppfödarna under valptiden). Tror det i det fallet handlar om att uppfödaren inte vill ha ytterligare en tik (hon har många hundar) utan är intresserad av aveln och att föra vissa linjer vidare osv. I det fallet borde ju båda vara nöjda, uppfödaren får avla och slipper ha ytterligare en hund enkom för det och fodervärden får hunden efter 2 kullar och får sin hund på det sättet.

• Dexter dot com

Uppfödare kan oftast inte behålla alla lovande valpar hemma utan sätter ut dom på foder och använder dom i aveln om dom visar sig duga annars övergår dom till fodervärden.

• koas

Men om de inte är uppfödare då? Är det för att man vill ha dem "redo" när hundarna man har hemma dör? Vilket kan dröja 5-10 år.

• Litet My

Kanske handlar om pengar? Tid? Man kan inte ha hunden just nu men inte heller släppa den helt "gissar".

• Dexter dot com
    koas skrev 2014-05-19 08:43:10 följande:
    Men om de inte är uppfödare då? Är det för att man vill ha dem "redo" när hundarna man har hemma dör? Vilket kan dröja 5-10 år.
    Om man inte är uppfödare är det ju inte fodervärdar man använder sig av eftersom tanken med foderhundar är att dom ska gå i avel. Det vanligaste avtalet man använder sig av är att uppfödaren tar 2 kullar innan hunden fyllt 5 år och sen övergår den i fodervärdens ägo.
    Det du menar verkar vara att man är ute efter gratis hundvakt....
  • koas

Ok, tack för svar. Jag var mest nyfiken, personen är inte uppfödare utan har köpt två valpar som placerats hos fodervärdar. Tyckte det var lite konstigt.

• nernu

Folk använder ordet fodervärd på samma sätt som ordet rasist idag. blir bara urvattnat och meningslöst. Man är inte fodervärd bara för att en hund bor hos en. 

Svar på tråden varför fodervärd?